HELP

Zebra. Mit érdemes erről tudni!? – Dr.Claim megmondja!

Már 2020 év elején szó volt róla, hogy módosítják a több mint 30 éves törvényt, mivel egyre több a baleset a zebráknál. A jelenlegi statisztika 1.000 db/év körül alakul, aminek fele a fővárost érinti. Mi történik, ha mégis beüt a baj? Kire, mi vonatkozik?

 

Az untig ismételteket nem szeretném felvezetni, azaz a gyalogosnak nem csak akkor van elsőbbsége, amikor már a zebrán van, illetve hogy fokozott óvatosággal kell megközelíteni a gyalogátkelő helyet, stb.. Akit érdekel és jogászkodni van kedve, itt a 43. §. (KRESZ – 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól – Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye (jogtar.hu)), az erre vonatkozó rendelet.

Az átkelőben a viselkedést az autósok oldaláról már régóta figyelik, viszont csak idén láthattuk az első olyan, a rendőrség által rögzített felvételeket, ahol civilruhás rendőrök ellenőrzik a gyalogosokat, testkamerával rögzítve az esetleges szabálysértést.

Most nem lesz külön történet, mert szeretném felhívni a figyelmetek mindkét oldalról:

Autósok:

A legtöbb eset, amivel találkoztam, és ami során a legtöbb baleset ki szokott alakulni az az, amikor az egyik sávban érkező autós megáll és a másik figyelmetlen és áthalad. Itt az áthaladás általában egy finom kifejezés, mert rendszerint fékezés nélkül, az útszakaszon megengedett, vagy nagyobb sebességgel érkeznek. Ha a gyalogos ezt későn veszi észre, akkor garantált a baleset. Ha ilyen esetben elütjük a gyalogost, az értelemszerűen súlyos következményekkel jár. Az biztos, hogy a jogosítványunkat elveszik. A baleset súlyosságától és az előélettől függ, hogy esetleg letöltendő lesz-e a vége.

Mivel szoktak védekezni ilyenkor a legtöbben?  Nem láttam, mert szemembe sütött a nap, esett az eső, eltakarta egy tábla a gyalogost, sötét volt… Ha a cikk elején jogászkodtál, akkor az alapokkal tisztában vagy, hogy úgy kell megválasztanod a zebra felé közeledve a sebességed, hogy előtte meg tudj állni, látási vagy útviszonyoktól függetlenül. Ha bármi csökkenti, vagy ellehetetleníti az észlelést, akkor lassítva – akár egy stop táblához hasonlóan – kell az átkelőhöz érned!

Mi történik a kárrendezésben?

Ha halálos balesetet szenved egyik szerettünk, akkor az okozó helyett a kötelező felelősség biztosító fog helytállni. Neki érdekében áll, hogy a lehetőségei szerint minél olcsóbban ússza meg a kárt. Ebben rengeteg tapasztalattal rendelkezik, külön alkalmazott ügyvédjeik vannak ezekre az ügyekre. Nem egy olyan esetről beszélünk, ahol könnyen számszerűsíthető egy alkatrész cseréje, hanem egy élet értékéről, már ha egyáltalán létezik ilyen. Ennek meghatározásához nem kell szakembert fogadni, de erősen ajánlott. Sok ügyvédet és kárrendező céget találtok a piacon, de érdemes olyanra bízni, akit előtte leinformáltok, illetve ha olyan érzésetek van, hogy nem megfelelően képvisel, hagyjátok ott és bízzatok meg mást. Még akkor sem késő, ha lezárult az ügy, mivel az elévülési idő hosszú, 3-5 év, és kérhettek felülvizsgálatot ugyanúgy mástól is.

Miből tevődik össze a kárigény?

Keresetveszteség: családfenntartó esetében nagyon fontos, vagy ha olyan jövedelme volt, ami miatt a családnak kevesebb bevétele lett.

Temetési költség: temetőbe való járás, az elkövetkezendő időben.

Sérelemdíj: (jár a közeli hozzátartozóknak: gyermek, feleség, anya, apa, testvér…) a mértéke minden esetben egyedi, de eddigi ismereteim alapján a legmagasabb kifizetés 17.000.000 Ft volt

Minden eset más, és a kártérítés összegét mindig, a körülmények vizsgálatát követően lehet normálisan összeállítani.

Gyalogos:

Nincs, vagy nagyon kevés olyan eset van, amikor valaki gyalogosan áthaladva egy zebrán tehető felelőssé egy kárban, hacsak nem tilos jelzésen haladt át. Azzal viszont tisztában kell lennünk, hogy amennyiben vétlen autósként veszünk részt egy ilyen balesetben, akkor a jármű kárát jobb esetben a károkozó lakásbiztosítóján, rosszabb esetben polgári peres úton tudjuk behajtani. Szerintem érezhető ebből a mondatból, hogy mekkora esélye van a költségek megtérülésének!?

Összegezve: légy gyalogos, vagy autós, ha zebrához érsz légy körül tekintő, mivel számodra és más számára is súlyos következményei lehetnek.

Itt egy elgondolkodtató kimutatás. Annyit segítek, hogy a piros vonalat kövessétek.

50 km/h-nál több mint 80 % a halálos sérülés veszélye!

Nem juttok egyről a kettőre a biztosítóval és ráadásul azt sem tudjátok, kihez forduljatok segítségért!?

Megpróbálunk egy hetente jelentkező cikksorozattal segíteni!

Küldjétek el felmerült kérdéseiteket a kar@insura.expert címre, amiket a szakértő igyekszik a rovaton belül megválaszolni! Mindezek mellett természetesen konkrét esetekkel és elakadt ügyekkel is kereshetitek az Insura Expert Kft.-t!

 

Dr.Claim

Címkék

Hasonló tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button