Kérdezz-Felelek

  • Mi is ez?
    Szia! Itt olyan kérdésekre találod meg a válaszunkat, amiket ti tettetek fel nekünk. Ha te is kérdeznél Csiktól, Göbitől, Pistától, vagy a stáb bármely tagjától, akkor küldj egy e-mailt a speedzone@speedzone.hu -ra és amint tudunk válaszolunk rá.
  • Alfa 115 olajcsere
     

    From: Csaba
    Date: 2022. márc. 16., Sze, 10:00
    To: Speedzone
    Subject: Alfa 115 olajcsere

    Kedves Zsolt!

    Nemrég sikerült Németországból vennem egy 115-ös 1.3-as giuliát. A kérdésem az lenne, hogy amikor neked meg volt a teavaj nevű kocsid, akkor milyen motorolajat tettél, bele, illetve milyen fajtát ajánlanál? A kocsi motorháztetején egy matricán (amit fényképen is mellékeltem 10w50-es olajat javasol, viszont nem tudom hogy szintetikust, vagy ásványit töltsek-e bele

    Szia Csaba!

    Nekem 20W-50-et írt a könyv, de próbálkozhatsz 10W-vel is, mert a hideg
    oldali viszkozitás inkább csak az indításkori kenést befolyásolja, ennyi
    eltérést ez a motor elbír – de mondom, az 1971-es specifikáció hideg
    oladon sűrűbbet jelölt. Szintetikusat ne használj, ha eddig nem azzal
    járt, mert abban sokkal erősebb detergensek vannak.

    Áttételes a keletkező probléma: a hosszú időn át ásványi olajjal
    használt motorban több lehet a lerakódás, még az üreges forgattyús
    tengelyen belül is például, ám amíg valaki marad az ásványinál, ebből
    nincs probléma. Viszont beletöltöd a szintetikusat (ami a te autód
    megjelenésekor még nanotechnikás holdkomp-kenőanyagnak minősült), az
    abban levő detergensek fellazítják a lerakódásokat, eldugul
    valamelyiktől egy olajjárat és kész a baj.

    Amikor a Mobil 1 megjelent (ha jól tudom, az első szintetikus olaj volt,
    amit kúton lehetett kapni) és egy csomóan áttértek rá, előfordultak
    ilyen besüléses, csapágykiolvadásos problémák. Ha jól emlékszem, főleg
    dízelekkel fordult elő, de az óvatosság nem árt. Amúgy se kell a te
    autódba szintetikus, a félszintetikus is bőven túl lesz a kívánalmakon,
    meglesz tőle a lelki nyugalmad és abban nem olyan erősek a detergensek.

    Én amúgy legutóbb Motorexet töltöttem bele, mert az isteni
    olaj és volt rá egy kampányunk, előtte Metabond
    olaj volt benne, ami észter alapú és baromi jó.

    Sok sikert!

    Csik

     
  • 1994-es Ford Escort. Érdemes lehet megvenni?
    Feladó: Uzdi Egon <    >
    Date: 2022. febr. 8., Ke 16:42
    Subject: Kérdés
    To: speedzone

    Kedves Szerkesztőség !

    Lehetőségem nyílt egy családi rokon 1994-és évjáratú j6arr49486 motor számú Ford Escort 1.3 megvásárlására ami egy idős úré volt. 44 kw teljesítményű.
    37000 km van benne és végig garázsban tárolt, Télen Nem is használt autó volt ( esőben sem nagyon).

    Kérdés : érdemes lehet e megvásárolni mivel az örökösök szinten idősek és nem használnák az autót? Amennyire tudom mindig minden olajat Alkatrész cserét megkapott amire szüksége volt.

    Köszönettel

    Uzdi Egon Krisztián

    Üdv Krisztián!

    Ha szereted a közepesen nem túl régi, nem túl erős és nem túl érdekes autókat, amik kiváló állapotban megmaradtak, esetleg valamilyen személyes élmény fűz az idős úriemberhez, ehhez a típushoz, esetleg hiányzik a Ford-gyűjteményedből, mindenképpen.

    Ha kevés alkatrészből álló, tehát olcsón fenntartható rohangálós autót szeretnél pár évre, akkor esetleg, mert egy darabig elmegy, bár pont ilyen idős Fordhoz szerintem kopóalkatrészen túl szinte semmit nem találsz.

    Ha befektetésnek, nézegetni való veteránnak vennéd csak úgy, ne tedd. Soha nem lesz értéke, az, amennyit esetleg egy ilyen 1,3-as alapesetnek felmegy az ára, elúszik a karbantartásokon, pénzromláson, garázsbérlésen (vagy sajátgarázs-nemhasználaton), gumikon, az adódó műszaki hibákon. Sokszorosan.

    Ha egy RS2000-es lenne ezekkel a paraméterekkel, azt mondanám - azonnal! Még talán egy XR3-ast is, bár 1994-ben mintha az már nem lett volna.

    Érzelemből igen, élvezetből mérsékelten, befektetési szándékkal nem - röviden ennyi.

    Üdv!

    Csik

  • Érték?
     

    Feladó: Kercsmár Gábor AVIA 
    Date: 2022. febr. 20., V, 20:58
    Subject: Csikós kérdés
    To: <speedzone@speedzone.hu>

    Kedves Zsolt,

    Elnézést, nem találtam Hozzád közvetlen emilcímet.

    Van mindenféle kramanc nálam is a csőrös tranzittól a bálnamerciig, adtál már tanácsot is olasz-motor téren, ezúton is köszönöm. Az aktuális agymenés a csatolt képek szerint. Nyilvántartásban lekérdeztem, 1.9-es benzines, avantage típust ír, a felni és a képek alapján én 1.9 volcane-nak gondolom.Kézi váltós,240es óra. Jó-e a sejtésem, ha igen, képvisel-e ez világviszonylatban bármiféle értéket? (guglizva kevés akadt, 1800 eurótól 7000ig találtam ) Fillérért megvehető lenne, rendezett papírokkal, 2 éve lejárt műszakival.

    köszönöm a tanácsot

    Kercsmár Gábor

    Szia Gábor!

    Hát, ehhez te értesz, tudod, nekem 1972 után megáll az élet… De a Volcane nem csak háromajtósban létezett? Én csak olyat láttam, 1993-ban még ültem tesztautóban is, nagyon vicces autó volt, ugyanaz a motor van benne, mint a Peugeot 306 S16-ban, az egy csodás gép. De a Peugeot kicsit jobb, mert annak nincs olyan erős passzív hátsókerék-kormányzása (a ZX Volcane eléggé be tudja lobogtatni a farát).

    Alkatrészekért – térdre imához…

    Sok sikert!

    CSik

  • Accord után mit vegyek?

    From: László Bagi
    Date: 2022. Mar 20., Sun at 9:58
    Subject: Re: Tanácsot szeretnék!
    To: <speedzone@speedzone.hu>

    Sziasztok! Eladtam fájó szívvel az autóm ami egy 2010es HONDA Accord 2.2 i-dtec executive volt,de sajnos a rozsdásodás miatt nem szerettem volna megtartani. Szeretek sportosan vezetni ésszerű keretek között, és fontos a beltér szépsége, és fontos a fenntartóság is, amiben nekem a honda volt idáig az etalon. Eddig néztem b8 passatot, skoda superb, audi a4-a6, 3as bmw-t. Mindbe a 2.0dizel. Ti már sokat tapasztaltatok, és az lenne a kérdésem, hogy melyiket ajánlanátok ami tudná pótolni, vagy ha lehet már jobb legyen mint a honda volt. Más típus is lehet, ha van valami titkos favorit. Válaszotok előre is köszönöm!

    Üdv Bagi László!
     
    ui: Ja, még azt el is felejtettem leírni, hogy 2 gyerek is van, úgyhogy családi szedán kell. Köszi

    Szervusz Laci!

     
    A "jobb legyen, mint a Honda volt" azért elég laza megfogalmazás, mivel nem tudjuk, miben legyen "jobb". Nagyobb? Gyorsabb? Tágasabb? 
    Én a helyedben mondjuk inkább lakatoltattam volna ki az autót, amivel évek alatt elégedett voltam, mintsem üljek be egy használtba, amelyiket nem ismerem illetve amelyikkel aztán ugyanúgy végig kell csinálnod az ilyenkor kötelező karbantartási köröket (vezérlés, fékek, futómű stb.).
    Ülj bele mindegyikbe, amelyiket kinéztél, meglehetősen nagy a szórás, a Superb pl. egy hatalmas belterű autó a hármas BMW-hez képest, utóbbi viszont kétségkívül sportosabb, bár ha nem vagy szokva a hátsókerékhajtáshoz, akkor lehet le fog verni a víz párszor télen, ha szeretsz "sportosan vezetni".
    A VW-csoport CR TDI dízeleiből sok van, idehaza is kialakult már egy komolyan hozzáértő szakmai bázis, én ha biztosra mennék, azt választanám. A többi már csak a pénztárcád kérdése: prémium kell vagy sem? 
    Két gyerekkel valószínűleg a Superbet.
    üdv
    Vályi István
  • 1.6 CR TDI vagy 1.2 TSI?
    From: Dávid Kámán >
    Date: 2022. Mar 24., Thu at 16:07
    Subject: Kérdezz felelek a régi benzin vs diesel kérdés.
    To: <speedzone@speedzone.hu>
     
    Tiszteletem!
     
    Szeretnék egy hű tàrsat hosszú időre. Egy kisebb kombi lenne a célom, koràbban màr ràvilàgítottatok, hogy àltalàban a Skoda egy egész ésszerű vàlasztàs. Szeretjük a praktikumot.  3.gen Fabia kombi és a Rapid Spaceback között vacilàlok de motorban nem tudok nyugodt szívvel dönteni.
     
    Budapesten elég sokat teszek rövid utakat, de szezontól függően nyàron akàr a heti 1000-2000km sem feltétlen ritka sok autópályával. Szeretnék egy megbízható autót, ami nem fogyaszt sokat, de ha kell azért erőlködés nélkül tartja a 130-140et.
     
    Örülnék az 1.6 CR TDI-nek, bàr érdekelne hogy elég-e a 90 lovas vagy inkàbb a 100 fölöttiek, és ha màr itt tartunk megéri-e az euro6 kb egymillióval dràgàbbért? Talàn megbízhatóbb? Vagy csak jàrjak odafigyelve egy 1.2 TSI-vel, és fogadjam el hogy pàlyàn 130nàl ne nézzem a fogyasztàst esetleg ha kell menjek lassabban?  Megölném lassan a vàrosban a dieselt vagy vannak ezek màr olyan újak, hogy ennyit kibírnak ha néha rendesen megjàratom?  Esetleg a legjobb lenne ha volna kettő autónk baràtnőmmel? Ha akad màs alternatíva nyitott vagyok.
     
    Köszönöm a munkàtokat, és előre is a vàlaszt.
     
    Üdvözlettel
     
    Kàmàn Dàvid
     
    Kedves Dávid!
     
    Alapvetően mindkét választás, az 1.2 TSI és az 1.6 CR TDI is bizonyos szempontból ideális, más szempontból pedig nem túl megfelelő erre a használatra, amit felvázolsz.
    Tökéletes választás nincs. A dízel verzió sokkal bonyolultabb motor és a rövid távokon nehezebben melegszik, jobban kormolódik, hamarosan valami hibája lesz, én leginkább a DPF (dízel részecskeszűrő) -re tippelnék. Az euro6-os motor még érzékenyebb, viszont azok újabbak és ezért feltehetően jobb állapotúak. Ha ki tudsz fogni egy (akár több kilométert futott) ismert előéletű autót az 1.6 CR TDI közül, akkor az is jó választás lehet, de a rövid utak kb. 50-100 ezer km alatt kinyírják a DPF-et. Ha ez a költség neked ennyi futás után belefér, akkor ez is jó választás lehet. Az mindenképpen előnye, hogy a dízel CR TDI városban is 7 liter alatt marad, autópályán 130-nál pedig 6 alatt. Ezt tapasztalatból mondom, 180 ezer kilométert mentem ilyen motorú Golffal.
    Az 1.2 TSI sem teljesen problémamentes, annak is megvannak a maga érzékeny pontjai és sokkal több a gyakorlati fogyasztása, mint az a prospektusokban van, pláne városi használatban. Az viszont előnyére szól, hogy gyorsabban melegszik és éri el az üzemi hőfokot, ezáltal kevésbé használódik el, és általában könnyebb kifogni egy keveset futott példányt. Minél újabbat választanék, a korai motorok problémásabbak voltak, akár a kokszolódást akár a vezérlést tekintve.
    A két autó tartása technikai szempontból közelebb van az ideálishoz, mert akkor lehetne egy dízel utazó autó és egy kis városi benzines, ekkor közelebb vagyunk az optimális üzemeltetéshez, de a két jármű tárolási és egyéb fenntartási költsége hamar kiadja például a dízel DPF cseréjét vagy legalább tisztítását.
    Az 1.6 CR TDI motorok különböző teljesítmény lépcsői között érezhetően nyomatékban van kis különbség, de én azt mondanám, hogy szinte mindegy. Mérések szerint a 90-es is száz lóerő környékén van, én egy jobb állapotút választanék, nem a teljesítményt nézném.
    Hasonlóan a benzinesnél, inkább a vásárláskor kell kicsit többet költeni, mint aztán folyamatosan szervizbe hordani.
     
    Üdvözlettel:
     
    Göbölyös Zsolt
  • Csepel 125d. Venni vagy felújítani?
    Feladó: Daniel Hegedus <>
    Date: 2022. márc. 23., Sze, 6:48
    Subject: Csepel 125d
    To: <speedzone@speedzone.hu>

    Sziasztok!

    Csepel 125d felújitásához tudtok esetleg megbízható szakit? Vagy jobb, ha én magam esem neki?

    Jó a csatorna igy tovább!! 🙂

    👍

     

    Üdv Dani!

    Tudunk motorrestaurátorokat, az Old Motors Csepelen például régebben készített ilyen gépeket, őket meg tudod keresni, de gazdaságilag szerintem egy Csepel 125T restaurálása nagyon nem lesz arányban a végső értékével. Ha tökéletes a végeredmény akkor egy ilyen motor ér talán egymillió forintot - ha papírja van, talán, talán másfelet. Mire mindent tisztességesen lekrómoztatsz, fényeztetsz, a blokkot rendbe teszed (és sok gyártási pontatlanságot is ki kell majd szedned), küllőztetsz, új gumik, nyereg, egyéb firlefrancok, szerintem simán másfél millió fölött jársz, mert simán 250-500 munkaóra bele tud menni egy ilyenbe. Nem fogja megérni, csak ha nagyon, nagyon, nagyon tisztán érzed, hogy magadnak kell és hosszan megtartod és nem várod, hogy hamar jó befektetés legyen.

    De ha ide eljutsz, akkor meg talán érdemesebb eleve megvenni egy készet, amivel már valaki végigjárta a hadak útját.

    Vagy - harmadik lehetőségként - nekiállsz magad, ahogy mondtad is. Nem lesz könnyű a kezdés, menet közben sokszor átkozódsz majd, de belejössz, a végén pedig hússzor olyan büszke leszel és ha elmész motorozni, nem kapsz frászt egy gyújtáshibától, bovdenszakadástól, vagy eldugult karburátortól. És akkor még pénzben is meg fogja érni, hiszen egy jobb börzén irgalmatlan sok mindent készen meg tudsz venni egy 125-ös Csepelhez.

    Én a harmadik utas megoldást javasolnám, restaurátorhoz nem adnék be 2-3 millió forint végső értéknél kevesebbet képviselő motort.

    Sok sikert!

    Csikós

  • Igáslovat keresek
     
     
    Feladó: Futó Gábor <>
    Date: 2022. ápr. 3., V, 7:38
    Subject: Igáslovat keresek.
    To: speedzone@speedzone.hu <speedzone@speedzone.hu>

    Sziasztok

    Lassan de biztosan elköltözök, a napi 2+2km ingázásból lesz 40+40km. Ezt már tudtam tavaly is, ezért vettem egy Citroen BX 1.9D-t(meg azért mert bakancslistás volt).

    Imádom, de nem való autópályára, rövid a váltó 100km/h az utazója, legalábbis ott már forog rendesen. Idén elkészül az 1-es Golf is, de az meg 1.6D és egyébként sem erre tervezem használni.

    Kell az alacsony fogyasztás, az alkatrész ellátottság és a faék egyszerűség, mert magamnak szerelek. De kellene a 130-140-es tempó is.

    Opelekben nem férek el, nem akarom. Hajtottam B Corsát, F Astrát, H Astrát(ezek mennek összefele), de 10 perc alatt görcsbe állt a lábam(hogy lehet a középkonzol mőgé teni a gázpedált?!), 30 perc utat nem bírok ki bennük.

    Nem kell modern autó, sőt! Amiket néztem azok is idiótaságok, Daihatsu Charade TD, Crysler Voyager 2.5D, Fiat Marea 1.9jtd.

    De attól félek, hogy belefutok még egy autópálya tempót nem kívánó csodába.

    Kicsit több autót ismertek mint én, van olyan autó ami jó lenne nekem? Egyáltalán érdemes váltanom?

    Köszönöm

    F. Gábor

    Szervusz Gábor!
     
    Mindent értek. Én nem is gondolkodnék és hasonló kondíciók mellett egyértelműen egy 1.9 TDI-re szavaznék. Le is írom, miért:
    – ezerféle méretű és karosszériaformájú autóba lapátolta be a VW-csoport (ha akarod, kicsibe – Polo, ha akarod nagyba – Passat, Altea XL stb, Superb), szóval valamelyikben csak elférsz
    – csitrillió készült belőlük és idehaza elképesztően remek szakemberek kenik-vágják az AHU, AFN, 1Z-motorokat
    – már a 90 lóerős, szögegyszerű változattal is (fix geós turbóval) is remekül elközlekedsz
    – minden van ezekhez a típusokhoz, új és bontott alkatrész is, ezernyi
    – hatalmas a kínálat minden fronton
     
    Négyes Golf Variant, Bora, Passat, Superb, akármi a te autód. Nézz meg sokat, válassz egyet, amelyik a legszimpatikusabb.
    üdv
    Pista
  • Gáz a gázos?
    From: Papp Gábor <>
    Date: 2022. Apr 4., Mon at 14:29
    Subject: 2006 Ford Focus 1.4 Benzin/Gáz
    To: speedzone@speedzone.hu <speedzone@speedzone.hu>

     

    Sziasztok,
     
    Arra lennék kíváncsi, hogy mi a véleményetek a gázos autókról ?
     
    Én most lettem tulajdonosa egy 1.4-es Ford Focusnak ami gázzal is üzemel. Nem titkolom azért esett erre a "hibrid" üzemmódra a választásom, mert sokat utazok és kellett egy hosszú távu megoldás erre a problémára.
     
    Tüzetesen utánna jártam az LPG-nek, rengeteg szakvéleményt elolvastam + baráti körömben is van aki gázüzemű Fordot használ a legnagyobb megelégedéssel.
     
    Szeretném tőletek megkérdezni, jól döntöttem-e, hogy ezt a típust és így, ilyen üzemmel választottam, illetve Nektek mi a véleményetek az LPG üzemről?
     
    A villanyt tekintjük a jövőnek, pedig lehet az LPG lesz hosszú távon a nyerő és kifizetődő.
     
    Köszönöm a választ,
    Sose vegyétek el!
    Gábor

    Kedves Gábor!

    Az egyszerűnek tűnő kérdést három oldalról közelíthetjük meg: 1, motor oldalról, 2, környezetvédelmi oldalról 3, használati oldalról.
    Motor oldalról egyértelmű a helyzet, a számos ellenző vélemény ("száritja a motort" "szelep beégést okoz" stb.) dacára a motornak több okból is jobb, például kevésbé lesz a kenőolaj savas kémhatású, tehát bázikusságát jobban megőrzi, kevésbé kormolódik, kenéképességét jobban megőrzi. Az égéstér tisztább marad és a katalizátor is várhatóan hosszabb élettartamú lesz.. Környezetvédelmi oldalról a kipufogógáz pár összetevője javul (kevesebb károsanyag), pár pedig nőni, fog, de összességében inkább tisztább lesz az üzem. Használati oldalról pedig bizonyos szempontból macerásabb, mert pince garázsba és egyes mosókba tilos beállni, bizonyos parkolókban csak meghatározott helyre és módon (pl. orral) szabad beállni és töltőállomás sem annyira gyakori, mint a benzin/dízel üzemű autók esetében. A műszaki vizsga is kiegészül pár egyéb ellenőrizendő dologgal, pl. tartály nyomáspróba. Ha ezzel tudsz élni, akkor nem kérdés, gazdaságilag jobb lehet a gázüzemű autó használata.
    Számos nagyvárosban használ a városvezetés Európában LPG üzemű teher és egyéb járműveket, véleményem szerint gázüzemű járművek hogy nem terjedtek tömegesen el, annak inkább politikai, mint műszaki okai vannak.

    Üdvözlettel:
    Göbölyös Zsolt
    Speedzone

  • Automata váltó haláltusa?
    From: Ádám Zoltán
    Date: 2022. Apr 5., Tue at 8:17
    Subject: Kérdezz-felelek témában
    To: <speedzone@speedzone.hu>
     
    Hali Főnökök!
    Ha már megszületett ez a rovat a weboldalon, élnék a lehetőséggel.
     
    Automata váltó témában mennyire mozogtok otthonosan? Adott egy 2006-os Hyundai SantaFé egy alap 5 gangos "classic" automatával. Részterhelésen 4.-5. fokozatban berezgeti az egész hajtásláncot. Jól sejtem, hogy ez a várható váltó halál előjele?
     
    Ui: Amúgy néznék használttesztet ebből a típusból (na nem a véres torkú enyémmel), csak hogy minél többeket eltántorítson a 2.2 crdi vásárlástól. 🙂
     
    Köszönettel:
    Zoli
    Szia Zoli!
     
    Nem kell elkeseredni, mert ez a remegés/rezgetés egyelőre csak a váltó belső fék rendszerében történő , úgynevezett stick-slip csúszás jele. Amikor ez először jelentkezik, akkor egy olajcsere még ki tudja tolni a felújítás időpontját, néha sok-sok tízezer kilométerrel.
    Javaslatom, hogy minél előbb cseréltess olajat, ha van belső szűrője akkor feltétlenül azt is és várhatóan megszűnik a probléma.
    Ez elsősorban az elhasználódott olajtól van, de természetsen lehet az alacsony rendszernyomástól, ami lehet a telített szűrő okán is.
    Persze nem zárhatjuk ki azt sem, hogy már szerkezeti baja van, és a megoldás csak egy teljes vagy legalább részleges felújítás lesz, de első legyen az olaj és szűrő csere.
     
    Üdv.
     
    Göbölyös Zsolt
    Speedzone.hu
  • Tágas és olcsó közlekedőedény. Van ilyen?
    From: Oláh Norbert <>
    Date: 2022. Apr 4., Mon at 21:48
    Subject: olcsó tágas bádogesernyőt milyet?
    To: <spee...@speedzone.hu>

    Sziasztok!

    Ti milyen autót ajánlanátok, ha a következő szempontok lennének:

    - lehetőleg 1M alatti ár (érvényes magyar okmányokkal).

    - klíma azért legyen benne, az se baj, ha működik is 🙂

    - lehetőleg kombi, de legalábbis lehajtott üléssel egy bringát (MTB) be lehessen dobni hátra, a két kerekét kiszedve

    - Bp. egyik feléből a másikba járkálás (napi 30-40 km) hétköznap + hétvégén 200-300 km vidéki kiruccanás (éves átlag talán 15ezer km körül)

    - évente 1-2x leszervizeltetem (olaj, meg ami kopó-fogyó, elhasználódó, stb.), de én magam nem értek hozzá, nincs szerelő ismerősöm, szóval jó lenne, ha könnyű lenne hozzá normális szerelőt találni Bp-n.

    - váratlanul ne rohadjon le alattam, legyen megbízható (egy vidéki kirándulás közben, az isten háta mögött, sötétben, hidegben várni a trélerre nem jó buli)

    - 1-2 éven belül szebbre, újabbra cserélném (addig spórolós mód), csak addig bírja ki szétesés, elrohadás, vagy a vételárát közelítő hirtelen szervizköltség nélkül.

    - nem élményautót keresek, hanem közlekedőedényt, ami elvisz A-ból B-be, de mindig 🙂

    Szerintetek létezik ilyen? Vagy az 1millás felső határ az nagyon ellentmond a többi kritériumnak?

    Eddig céges autó volt, de munkahelyet váltottam, ahol ugyan több a zsé, de itt autó nem jár hozzá, és amíg összespórolom egy normálisabbra a pénzt, addig is jó lenne valami BKV helyett, meg a hétvégi hobbitevékenységekhez.

    Köszi a tanácsot!

    Szia Norbi!
     
    Erre a kérdésre számos jó válasz van, számos autó megfelel a kritériumoknak. Amiket most felsorolok, azok az én preferenciáim, de megfelelnek az általad vázolt feltételeknek. Sok autó van, ami nekem vagy véletlenül, vagy direkt kimaradt, de azok is jók lehetnek számodra, ezért erre a rövid listára tekints úgy, mint az én privát listámra.
    Legfontosabb az ár, de majdnem ennyire fontos a fenntartási költség, újra eladhatóság, és a fenntartás egyszerűsége, t.i. értsenek hozzá a szerelők, és legyen is hozzá alkatrész, mert ebben az ársávban nem új lesz az autó, várhatóan már a megvásárlás után azonnal kell rá költeni. Ezért fontos az is, hogy esetleg egy friss vizsga, vagy igazolt szervizelés után legyen az autó, de ezt csak a konkrét autónál tudjuk majd ellenőrizni. Íme akkor a privát listám:
    1, Volkswagen Golf/Passat Variant (kombi) - akár sima 1.6-os szívó benzinessel, akár a 90/110 lovas adagolós TDI-vel ebben az ársávban ki lehet szépet fogni, van választék, alkatrész van és olcsó, minden szerelő ismeri. 
    2, Skoda Octavia Combi - ez rokon márka, ezekkel a motorokkal mint fentebb, jó választás lehet.
    3, Ford Focus Combi - akár 1.4/1.6 benzinmotorral de az 1.6 tdci is megfelelő, ha nincs 500 ezer felett benne, szintén tágas, van választék és ismert modell.
    4, Fiat Stilo MultiWagon - ebből az 1.6 benzines vagy az 1.9 jtd motorok jó választások, olcsó autó, a piac nem értékeli, ezért újabbat, jobb állapotút is lehet 800 ezer forintig találni. Nem egy életre kell és erre az időszakra egy tágas, kevesebbet futott példány jó eséllyel lehet kedvező választás.
     
    Hirtelen ezek jutottak eszembe, lehet ezeken felül is jó autókat találni és ezekből is lehet rosszat kifogni, úgyhogy a körültekintés a legfontosabb vásárlásnál.
     
    Üdv.
     
    Göbölyös Zsolt
    Speedzone.hu
  • VW konszern- problémás lehet 200 ezer kilométer fölött?
    From: Gabor Takacs
    Date: 2022. Apr 7., Thu at 10:05
    Subject: VW konszern dízel, benzin motorok
    To: <speedzone@speedzone.hu>

    Tisztelt Szerkesztőség!

    Az év első felében, legkésőbb nyár végéig szeretnék vásárolni főként hosszabb utakra egy használt VW konszern kombi autót, ami még jó ideig ki szolgálna. Városban továbbra is jó öreg Swiftemet (1996) használnám, de a méret és  pakolhatóság miatti természetesen városban is járna egy-egy alkalommal.

    Erre a célra ha jól sejtem egy dízel motoros autó lenne a jobb választás, de teljes mértékben a benzineseket sem szeretném kizárni, ami kicsit bátrabb városozást is lehetővé tenne, az esetleges családbővülés miatt.

    Egyelőre elég széles palettán gondolkodom úgy mint Golf 6/7, Octavia 2/3, esetleg Leon. Motorok terén az 1.6 CRTDI és már szíjas 1.4 TSI a kiszemelt, viszont használt autó révén felmerül az állapot és a vajon mennyit fog még elmenni kérdése.

    A keret 4 millió forint, ezért mind a két fajta motorral szerelt kocsikból inkább a 200 ezer kilométerhez közelebbiek alkotják a kínálatot. Tudom, hogy állapotot veszünk, de bennem akkor is ott motoszkál a kérdés, hogy ennyit futott autóknál körülbelül mire lehet számítani, meddig mennek még el nagyobb problémák nélkül? Kissé bizonytalan vagyok, hogy megéri-e ennyi köteni, ha amúgy 50 ezer kilométeren belül rá kell költeni még mondjuk a vételár felét.

    Előre is köszönöm a segítséget.

    Üdvözlettel,

    Takács Gábor

    Kedves Gábor!

     
    A futásteljesítmény, amikor a motorhoz komolyabban hozzá kell nyúlni nem határozható meg pontosan, mert nagyon sok dolog függvénye. Vannak azonban alapok, amiket figyelembe lehet és kell is venni, és vannak a tapasztalati dolgok, amelyek igazak lesznek az átlagos üzemeltetés esetében.
    Az biztos, hogy a dízelmotor alapban többet tud elmenni, mint benzines társa, de ha hozzá kell nyúlni, részleges felújítást csinálni, akkor mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni. Az is igaz, hogy fogyasztása közelebb van a katalógus adatokhoz és városi üzemben sem megy úgy fel, mint benzines társáé, cserében tisztán városi üzemnél számítani lehet például a részecskeszűrő gyorsabb eltömődésére, elhasználódására. A benzines csábító fogyasztási adatai a hétköznapi használatban nem annyira ideálisak, ellenben a motor gyorsabban melegszik (az 1.6 CR TDI meglehetősen lassan kezd el például fűteni) és kevésbé érzékeny, mint a sokkal bonyolultabb dízel társa.
    A tapasztalat azt mutatja, hogy a dízelhez 250-300 ezer kilométerig nem kell hozzányúlni, utána azonban a részecskeszűrő, EGR szelep és az injektorok mindenképpen műszeres vizsgálatot igényelnek, sok esetben cserét. Ha az autót nem ideális körülmények között használták, akkor akár korábban is, de autópályás üzemben sem lehet vele 400 ezret elmenni hozzányúlás nélkül.
    A benzines is hasonló, de inkább azt mondanám, hogy 50-100 ezerrel hamarabb jön el, amikor foglalkozni kell vele (pl. fojtószelep ház tisztítás, korábbi modelleknél a kokszosodás), de a költségek minden bizonnyal alacsonyabbak lesznek. Viszont a fogyasztása magasabb, úgyhogy a megéri vagy nem éri meg kérdés inkább matematikai és erősen futásteljesítmény függő.
    Az újra eladhatóság is a benzines mellett szól, mert mostanában a dízel kevésbé népszerű, ami viszont a vásárlásnál lehet pont előnyös. 
    Ha sikerül jó állapotú dízelt venni valós 200 ezer km környékén, azzal még nagyobb költés nélkül 70-100 ezer kilométer optimális esetben lehetséges, benzines esetében 40-80 ezer kilométer, de itt a költség sokkal alacsonyabb lesz. Ezek azonban csak tapasztalaton alapuló durva becslések, amelyet a jármű általános állapota nagyban befolyásol.
     
    Üdv.
    Göbölyös Zsolt
    Speedzone.hu
  • Mazda 6 olajcsere
    From: Béla Novotny <>
    Date: 2022. Apr 9., Sat at 8:38
    Subject: Mazda 6 olajcsere intervallum
    To: <spee...@speedzone.hu>

     

    Sziasztok,

    Van egy 2017-es Mazda 6-om benzines motorral (a 2,5ös). A gyári olajcsere intervallum 20.000km, de mindig azt olvasni, hogy ezek túlbecsült adatok és ahogy eljutottam 100.000km-ig elkezdtem a 10.000km-enkénti cserét. Ezzel gyakorlatilag megdupláztam a szervizköltségem.

    Helyes döntést hoztam vagy elenyésző ennek a pozitív eredménye?

    Köszi,

    Béla

    Szia Béla!
     
    Ez csakugyan így van, majdnem megduplázódik a szervizköltség, és a környezetszennyezés is megnő.
    A 20 ezer kilométeres csereintervallum azért még nem ördögtől való egy benzines motornál, azt mondanám, hogy ha az autó közel ideális üzemi körülmények között működik (inkább hosszú utak, mint rövidek) akkor akár tartható is megfelelő minőségű olajjal. Ha pedig többször megy rövid utakat az autó, nem melegszik teljesen fel, akkor sem indokolt 15e km-nél jobban rövidíteni a periódust, és akkor a költségek is kedvezőbben alakulnak.
     
    Üdvözlettel:
     
    Göbölyös Zsolt
    Speedzone.hu
  • Vontatni is kéne. De mivel?
     
    From: József Szabics <>
    Date: 2022. Apr 4., Mon at 14:58
    Subject: Kérdezz-felelek
    To: spee…@speedzone.hu <spee…@speedzone.hu>

    Sziasztok,

     
    Egy kettős felhasználású járművet keresek, de kissé elakadtam, hogy mi kerülhetne a két halmaz metszetébe. 🙂
    Napi ingázás munkába lenne az egyik fél, 20+20km-el.A másik, a hobbim kiszolgálása: egy 1tonnás vitorlás vontatása. (futóval kb 1,4t, 8méteres) Mivel a balatoni kikötőhelyek heroinárban mennek, (köszönhetően a presztizsként tartott hajóknak, amikkel ki sem futnak) így egyszerű halandónak másképpen kell ezt megoldani. Amerikában ennek van múltja, a trailer-sailer, ilyet szereztem én is. Viszont vontatónál szerényebb kell az F150-nél erre az 150km, 5-10alkalomra évente. Mindenképpen dízelben gondolkodok,és  magamról annyit, hogy futómű, fék, kuplungcsere nem okozott(eddig) gondot, de vezérléscserét pl mindig szervízben csináltattam.
    Olaszautós vagyok sok éve, itt csak a Freemont jött szemben, de el is engedtem. Az X-trailt a dci miatt. Nincs kedvem felújítatni egy jó motort, hogy ne haljon meg. Crv, és Outlander van még töprengés tárgyává téve. Terep nem érdekel, ami földút lenne, az nem számítana.
    Volna esetleg javaslatotok? A keret 3-3,5m,plusz tartalék. Nem az a lényeg számomra, hogy milyen szekér áll a bejárón.:)
    Köszönöm,
    József

    Szervusz József!

     
    Az 1,4 tonna az nem kevés, azt párszor megrángatod a kéziváltós CRV-vel vagy Outlanderrel, aztán a kuplungszett a barátod lesz. Én nyugodt szívvel keresnék egy benzines (2,5) szívó Subaru Outbacket, aztán kalapkabát, az legalább kinéz valahogyan, a féltengelyek-difik sem kezdenek el izzadni, mint városi gyerek a szántásban, ha terhelést kap és ha nem rohad, akkor még egy üreg- és alvázvédelemmel lesz egy autó kinézetű autód. 
    Privát vélemény, ha választani kell, akkor Outlander.
    Üdv
    Pista
     
  • Alfa Romeo 100 ezer kilométer fölött?

    Feladó: Makki Attila <>
    Date: 2022. ápr. 19., K, 13:02
    Subject: Kérdés Vályi Pistának
    To: speedzone@speedzone.hu <speedzone@speedzone.hu>



    Kedves Pista!

    Szeretném megkérdezni, hogy volne-e műszaki jellegű ok arra, hogy ne vegyem meg a 110e km futott Alfa Romeo Stelvio 2.2D 210Le változatát. Megjegyzem erős szívmotivációm van a megvásárlására.

    Válaszát előre is köszönöm.

    Üdvözlettel

    Makki Attila

    Kedves Attila!

     
    Egyedül az, ha botrányosan rossz és elhanyagolt műszaki állapotban van. Érdemes lekérdezni a szervíztörténetét illetve, ha rendszeres az olajcsere és tiszta a részecskeszűrő-rendszer és az EGR, akkor nem lesz baj.
    Ha ezt szeretnéd, vedd ezt, egy elégedett emberrel több lesz az utakon!
     
    Üdv
    Pista
  • Motorkerékpár OT vizsga?
    From: Káposztás Tamás <>
    Date: 2022. Apr 21., Thu at 8:32
    Subject: Kérdezz-felelek
    To: speedzone@speedzone.hu <speedzone@speedzone.hu>

    Sziasztok!

    Motoros témában keresnélek Titeket.

    Vettem egy '89-es Honda XL 600 V Transalpot. Alapos szervizelés után elkezdtem foglalkozni vele, fokozatosan fogynak a gyorskötözők a motorból és megcsapott a gondolat, hogy felkészíteném OT vizsgára. Kezdő motornak vettem, de azt gondolom, hogy kár lenne egy OT képes motort erre elhasználni, ezért helyreállítást követően eladnám, pontosabban elcserélném egy '90-es évek beli CBR/CBF-re. Mennyire reális az elképzelésem? Akinek volt ilyenje, az orrba-szájba dícséri. Vagy tartsam meg és élvezzem? Egyébként imádom, fülig ér rajta a szám.

    Köszi előre is,

    Tamás

    Ps: Tervezitek, hogy a Speedzone-on lesznek motoros tartalmak is? 

    Szia Tamás!
     
    Az elgondolás alapvetően jó, de azért az OT minősítés jár elég sok egyébb dologgal, (szigorúbb vizsga, átalakítások, kiegészítők felszerelésének problémái, stb.) amelyek árnyalják a képet. Nyilván a felkészítés is költség és egyáltalán nem biztos, hogy az immáron OT rendszámú motor annyival nagyobb értéket képvisel majd, hogy megérje az egész.
    Én azt mondanám, hogy használd, élvezd, leld benne örömöd, közben járj nyitott szemmel és ha akad egy CBR/CBF ami megtetszik, akkor eladod, becseréled, akármi.
    Azt azonban megjegyezném, hogy ha hozzászoksz a Transalp kényelméhez, üléspozíciójához, komfortos futóművéhez, akkor már nem is biztos, hogy annyira le akarod majd cserélni, csak azért, hogy egy kicsit erősebb, sportosabb motorod legyen.
    És kérdésedre válaszolva, igen, lesznek motoros tartalmak a Speedzone-on, tervezünk teszteket, összehasonlítókat és itt a Kérdezz-felelekben is rendszeresen válaszoljuk a mototos témákat. A fő profil azonban az autó marad.
     
    Üdvözlettel:
     
    Göbölyös Zsolt
    Speedzone.hu
     
  • KTM! De melyik?
    Feladó: Áron Klonka <>
    Date: 2022. ápr. 26., K, 10:08
    Subject: Kérdés KTM
    To: in...@speedzone.hu <in...@speedzone.hu>

    Kedves Speedzone (Göbi)!

    Régóta speedzone rajongó vagyok, azon belül is főleg a motoros tartalmak, illetve a Ktm-ek érdekelnek legfőképp. Természetesen az összes használttesztet is megnéztem, de mindig az a tuti amit a Göbi mond. 😁

    Tegnap a Szpíkzone-t néztem/hallgattam és írtam is egy kérdést a 490 illetve a 690 szériával kapcsolatban.

    Jelenleg egy 2015ös KTM Duke 125 boldog tulaja vagyok, Akrapovič rendszerrel, soha semmi problémám nem volt vele, ám egy kis erőre vágyom. Korban már van a lehetőségem, hogy A2-re vizsgázzak, és a nyár folyamán ezt meg is szeretném ejteni. A supermoto stílus vonz már rég óta, és a Duke után olyat is szeretnék mert a Vajdasági (Szerbia) utakra enyhén feszes ez a futómű.

    A szerelmem egy KTM 690 SMC R lenne ám ez árban még elérhetetlennek tűnik, így a barátságosabb ársávban a KTM 690 SM/SMR/Prestige-re találtam, illetve esetleg a korai szériás SMC (2008)-re. Számításba jöhet még esetleg a 690es Duke széria is, a 3-as Duke R, illetve az utolsó szériás Duke tetszik még.

    Persze fojtott papírosan gondoltam, hisz 35kW a határ, azaz 48 lóerőig hajthatnék A2 jogsival. Gondolkoztam sokat a különféle EXC-ken is (525, 530) egy supermoto szettel megfűszerezve, ám gyorsan kijönnének a szerviz intervallummok az üzemóra miatt.Így gondoltam egy nagy köbcentis egyhengeresre, amely baromi nyomatékos és robbanékony, s mivel komoly múlttal rendelkezik a KTM nagyköbcentis egyhengeres szériája, így maradnék márkán belül. Mennyire megbízhatóak, mit kell tudni róluk, milyen típushibákra lehet/kell számítani?

    Ön mit javasolna, melyik motort javasolná nekem?

    Előre is köszönök minden informàciót, segítséget!

    Ready to race! ✌️

    Tisztelettel:

    Klonka Áron

     

    Szia Áron!
     
    Tulajdonképpen mindegyik jó választás, még az EXC modellek is, mert hiába üzemórás, az utcai motorozás inkább a hobbi használatnak felel meg, nem a verseny, ahhoz pedig lazább karbantartási séma tartozik, nem 10 órás olajcserével. De ezek versenymotorok, ennek minden előnyével (könnyű, erős) és hátrányával (kényelmetlen, karbantartás igényes).
    A 690 blokk 2007 óra van velünk és az első daraboknál volt hajlam hajtókar problémákra, könnyebben lett csapágyas, valamint az első két évben az elektronikája is problémásabb volt (osztott gyújtás és befecskendezés elektronika).
    Én azt mondanám, ha 690-est választasz, akármelyik modellt, kerüld a 2007-eseket, vagy csak akkor válaszd, ha már cserélték a hajtórudat benne, új alsó (nagy) csapágyat kapott. 
    Esetleg helyedben elgondolkodnék egy 640 Supermotón, vagy ha még sportosabbra vágysz, egy 660 SMC-n is, mert abból a pénzből, amibe egy alsó polcos 690-es kerül, itt már a jobbak közül szemezgethetsz és a 640/660 blokkok is nagyon jók, ki tudsz fogni egy alacsony futásút (40e km alatt) és akkor megfelelő karbantartás mellet még sok adreanlint tud termelni. És ebből is volt 32 kW-os változat. 
     
    Üdv.
     
    Göbölyös Zsolt
    Speedzone.hu
  • Motort belül tisztítani? Hogyan?
    From: Gábor Pinczési <>
    Date: 2022. May 2., Mon at 19:23
    Subject: Motor belső tisztítása
    To: spee...@speedzone.hu <spee...@speedzone.hu>

    Sziasztok!

    Elsősorban Csík és Göbi véleményére lennék kíváncsi.

    Kicsit jobban bele túrtam az autóm (Alfa 159 2.0 jtdm) szervíz dokumentumaiba. Az előző tulaj/tulajok elég szigorúan betartották a 30 ezres olajcsere periódust. Nálam pedig van egy beteges berögződés, hogy 10.000km vagy egy év. Elgondolkodtam azon, hogy lehet nem ártana neki egy motor öblítés a jelenleg aktuális olajcsere alkalmával. Láttam speciális motor öblítő adalékoktól kezdve a fék folyadékos öblítés át mindent. Azt is,hogy akár ártani is lehet vele mert feloldja a lerakódásokat és akkor csak a baj lesz belőle. Viszont eszembe jutott mintha valamikor valamelyik SzpíkZone-ban Csík és Göbi említette volna a fék folyadékos tisztítást. De lehet, hogy csak az én emlékezetem csal.

    Szóval az lenne a kérdésem, hogy szerintetek érdemes lehet fék folyadékkal tisztítani? Vagy jobb lenne valamelyik gyártó adalékát választani? Vagy érdemes egyáltalán alkalmazni bármilyen formában az öblítést?

    Válaszotokat előre is köszönöm.

    Üdvözlettel Pinczési Gábor. 

    Szia Gábor!

    Régen szokás volt orsóolajat venni a kúton és azzal átmosni az autó motorját - óvatos járatás mellett. De a régen az 35-40 éve volt, amikor sokkal kevesebbet tudtak a kenőolajok. Nem véletlenül szoktak le erről a szerelők, a sokkal hígabb, régebben mosóolajnak használt kenőanyagok ugyanis egy modern, finoman illesztett motorban súlyos károkat okozhatnak, ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy jobban mosnak, mint a normális motorolajok. A modern olajokban ugyanis olyan detergensek (mosóanyagok) vannak, és úgy lebegtetik a kormot, hogy normális olajcsere-intervallumok mellett nem rakódik le semmi a járatokban. Sajnos a "normális" alatt én nem a kötelezően előírt 30 ezres periódust értem, mert azt a gyártók egymással versengve, óriási rizikót vállalva tolták fel ilyen magasságokba, hanem mondjuk, a 15 ezrest. Göbi egyszer még régen készített egy fékfolyadékos bemutatót, de én nem ajánlanám, mert ha kárt teszel odabent, az sokkal többe kerül. Ismert, régi gyártó (Stp, Gold Eagle, Metabond) adalékát lehet használni, mert azokról tudjuk, hogy ezerszer letesztelték őket, de ha igazán aggaszt a motor belső állapota, akkor csak a szétszedés fog megnyugtatni. Ha ezt eltúlzottnak érzed, akkor inkább még a saját, sűrített tempódhoz képest is felezz meg egy olajcsere-intervallumot. Ötezer után dobd le az első olajat és a szűrőt, ötezer után a másodikat. Ami ettől nem jön ki, ahhoz úgyis bontani kellene a motort.

    Ha a 10 ezreshez nem is kell okvetlenül ragaszkodnod, de a 15 ezres cserét, mint jó szokást, mindenképpen tartsd meg, pláne ha sokat használod az autót városban, alapjáraton, rövid távokra. Szinte minden motor, amiről tudjuk, hogy meglepően sokat futott, 30 ezresnél gyakoribb olajcserékkel jutott el odáig.

    Jó autózást!

    Csik

  • Veterán Csepel. Problémák?
    From: Borga Andras <>
    Date: 2022. May 9., Mon at 21:36
    Subject: veternán
    To: <spee...@speedzone.hu>

    Kedves Zsolti!Évek, de inkább már - kimondani is rossz - évtizedek óta olvasom a cikkeidet, ezért is fordulok hozzád a kérdésemmel, mint számomra hiteles személy, mondhatni orákulum 🙂Amióta az eszemet tudom mindig is vonzottak az "öreg" járgányok, de mindig egy elérhetetlen álom voltak a számomra. Aztán a Ponton történetednél valami nálam is elpattant és egyre nagyobb volt a kézetetés, még a Ponton szívásokat is látva, hogy én is felülhessek erre a szopórollerre egyszer. Amikor már megengedhettem volna magamnak ezt a "luxust", szerencsére pont neked köszönhetően sikerül mégis távol tartani magam a veteránozástó és megmaradtam lelkes rajongónak a pálya széléről, de sokszor megremegett a lábam egy-egy veterán látványától.Sajnos egy nemrég bekövetkezett családon belüli haláleset miatt, most én is elindultam ezen a lejtőn és már nincs kifogás, kénytelen leszek veteránozni.

    Apósom évekkel ezelőtt vásárolt egy 1957-es Csepel 125 D motort darabokban egy zöldséges kosárban, sok év munka után ez a motor a kosárból feltámadt és 2015-re egy gyönyörű OT rendszámos motor lett belőle. Ezt a folyamatot sikerült kibicként végigkísérnem.

    Sajnos apósom elhunyt és motort a gyerekei öröklik, abban viszont megvan az egyetértés, hogy semmiképpen nem válnak meg a motrotól és megőrzik. Itt jövök én a képbe, mert a sógorom ugyan motort szerető férfi, de Angliában él a motor pedig itt van Magyarországon, a feleségem pedig be van oltva minden ellen ami berreg és füstöl. Így én fogom a Csepelt simogatni és ápolgatni.

    A hosszúra sikeredett bevezető után, így az elején ennek a szép utazásnak egy pár kérdés máris felmerült bennem, amiben a segítségedet kérném:

    - Ha jól tudom ettől az évtől, már tulajdonos váltásnál egyszerűen átírható az OT rendszámos jármű is, nem kell újra minősítetni. A hagyatéki hercehurca után, ha ez igaz, akkor egyszerűen átirathatjuk, mint egy bármilyen járművet és nem kell elveszni a minősítés bürokráciájában.

    - Milyen keverékkel ajánlott használni a motort? A gyári ajánlás 1:20-as keverék volt, de azóta változott az olajok és a benzin minősége, kell-e ezt az arányt követni vagy más az arány a mai körülmények között? Milyen olajat használjak hozzá? Milyen benzint használjak? A 100-as túl sok neki, a 95-ös etanol tartalmától pedig tartok.

    - Hogyan tároljam a motort, mivel teszem a legjobbat neki? Szerencsére van lehetőség fűtött garázsban tartani és megfelelő időjárás esetén havi 1-2 alkalommal terveim szerint megsétáltatnám egy pár kilométer erejéig, de mi a helyzet télen? Érdemes néha beindítani egy kicsit, még ha nem is megyek vele? Tankoljam kupakra, hogy ne menjen tönkre a benzin?

    Megtisztelő válaszodat előre is köszönöm!

    Jó munkát és sok sikert az új Alfához!

    Borga András

    Szia András!

    De szép kis Csepel, azt a mindenit.

    - Az OT-s jármű 2022 eleje óta veteránvizsga nélkül is átírható, ha még érvényes a vizsgája. Arra készülj, hogy a kisebb kormányablakok nincsenek felkészülve erre a változásra, ezért akadozhat a folyamat, vagy keresztül kell verned, vagy nagyobb városban kell átíratni, ahol már láttak ilyet.
    - Én tartanám az eredeti keverékarányt, lehet, hogy drága a 2T olaj, de nincs rá garancia, hogy akármilyen modern is az olaj, a hígabb keverék, nem okot-e fokozott kopást. Annak örülj, hogy a modern anyag valószínűleg kevésbé ég bele a kipufogóba használat során. A keverékarányt akkor szokás módosítani, amikor valaki perselyesről tűgörgősre alakítja át a hajtórúd felső, dugattyúcsapszeget megvezető végét. Én kétüteműbe is szintetikusat használtam (amíg volt), mert finomabb a szaga, nem tömíti el úgy a kipufogót és nagy hőmérsékletnél jobban ken. Arra emlékezz, hogy ez egy nagyon kezdetleges kenésű motor - nincs nyomóolajozása, léghűtéses, egy katasztrófa, ahogy ken. Itt mindennek az alapja, hogy sok, jó minőségű cucc legyen a rendszerben. Benzinből pedig azért használunk 100-ast, mert abban nem sima etanol van, ezért 1-2 hónap állás után kevésbé hajlamos szétesni agresszív etanolra és mindent kővé tömítő olefinekre. Az oktánszám lefelé mindig kompatibilis, tehát a 64 oktánosra méretezett motor vígan el tudja használni a 100-ast (maximum kis utógyújtást érdemes neki tolni, érzésre), fordítva nem lehet, hogy a 98-asra méretezett motorba 92-est tankolsz. Amúgy a minőségi, szintetikus 2T olajban van korrózióinhibitor és üzemanyag-stabilizáló is, én minden télire (vagy akár csak pár hónapra) leállított járművembe teszek belőle 1:100 arányban. Még a négyüteműekbe is, igen, tesztek mutatják, hogy így lehet elkerülni az E5-ös, E10-es benzinekkel járó kellemetlenségeket. Tehát a 95-ös plusz szintetikus 2T olaj nyugodt álmokat hoz. Ha havonta mész vele kicsit, rázkódik a tank, így biztos nem lesz probléma.
    - Keményre fújt gumival, vagy ha lehet, a rugókról leemelve (bakokkal pl.) érdemes lerakni, mert akkor sem a rugók nem ülnek meg, sem a gumik nem kockásodnak el, sem a kormánynyak-csapágy nem tolja ki magából egy ponton a zsírt, hogy ott mondjuk, megrohadjon a golyópálya. Ha télen beindítod, akkor azt valami száraz napon tegyed, amikor menni is tudsz a motorral, és átmelegszik minden, máskülönben telemegy a kipufogódob vizes, rosszul elégett szénhidrogénekkel, És vehetsz majd új dobot rá, mert kilukad. A teletank/üres tank vita megoldatlan - amíg a benzin kedves barát, nem pedig E10-zel teli ellenség volt, mindenki a teli tankot javasolta. Amikor bevezették az E5-öt, az ilyen motorok tankja rohadt szét egy tél alatt. Most? Én keveset szoktam benne hagyni a tankban, viszont legalább fűtött garázsban tartom a motorokat, ahol nem csapódik le a tankba a víz.

    Jó szórakozást!

    Csik

     

  • Kei Car OT vizsgára?
    From: András Takács <>
    Date: 2022. Apr 26., Tue at 21:47
    Subject: Veterán... Csikós Zsolti
    To: <spee...@speedzone.hu>

    Szia ! 

    Subaru Libero mint veterán autó?

    Régóta nézegetem egyre drágábbak. Megérheti le OT-ztatni, vagy nagy bukta?  Nekem tetszik ez a kis izé de nem mertem belevágni. Érdekelne a véleményed !

    Köszönettel és mély tisztelettel : Takács András

    Szia András!

    Bátor vagy. Én is imádom ezeket a majdnem kei-autónak minősülő kis japán furgonokat, egy időben nagyon akartam egy dobozos Daihatsu HiJetet, sőt, amikor 2009 táján a japánautó témájú Oldtimer Expo-standunkat csináltam, még vettünk is egy HiJetet, igaz, platósat a Pistával, abból lett a Yakimo-autó. Jópofa volt vezetni, bár az az autó egy rom volt (ennek ellenére még tíz évet dolgozott utána).

    De ez a Subaru - naná - a legvagányabb volt mind közül. Csak:
    - rohad, de istentelenül
    - nincs hozzá szakértő, azaz van egy ember, aki pár éve még csinálta őket, de egy haveromét javította, és azt kell mondanom, az inkább tákolás volt
    - nincs hozzá alkatrész

    Látod, én például rettegnék venni egy ilyet, pedig vonz. De erről volt is már cikkem a Speedzone-on, ajánlom figyelmedbe. Nagyon ajánlom.

    https://speedzone.hu/egy-gyava-veteranos-intelmei/

    És azt mondom - ilyen légvár-építésekkel csak rendkívül óvatosan. Ennél még egy Barkas is kisebb falat, pedig azt se könnyű életben tartani.

    Üdv!

    Csik

  • Kédergumi. Ki segíthet?
     
    From: WhateverBMW <>
    Date: 2022. Jun 1., Wed at 21:45
    Subject: BMW segitseg
    To: <spee…@speedzone.hu>

    Tisztelt Speedzone csapat!

    BMW E46 autóm szépítgetése közben meggyűlt a bajom/bajunk az első ajtók kédergumijának cseréjével. Másodszor próbáltuk meg (nem én magam, hanem tapasztalt autószerelő és karosszéria lakatos szakember), de sikertelenül.
    Kérlek segitsetek abban, hogy szerintetek kihez érdemes fordulni. Kb. bárhova elmegyek miatta.

    Köszönettel,
    Peter, Szekszardrol.

    Szia!

     
    Jó kis meló, szívtam vele, aztán kiderült, hogy rövidebb volt, mint kellene.
    Ha BMW, akkor én eddig minden ilyenemet a Royal Motorsportnál toltam, ha nem bírtam vele otthon. Egy próbát megér, kisujjukban van az E46 is.
    Üdv
    Pista
  • Ki menti meg az E60-ast?
     
    Feladó: dr. Horváth Andrea <>
    Date: 2022. jún. 6., H, 20:11
    Subject: Egy mesés E60-ért rajongó szerelő kerestetik!
    To: <speedzone@speedzone.hu>

    Kedves Speedzone Team!

    Pár héttel ezelőtt láttam az alábbi videót a youtube csatornátokon, és
    bízva abban, hogy ez jelenti majd az autóm újjászületését, egy óriási
    segítségkéréssel fordulok Hozzátok.

    2008-ban vettünk egy 2005. novemberi évjáratú E60-as, 525d, kézi váltós,
    limuzin kivitelű BMW-t. 2020. év végére elérte a 485.000,-km-t, amikor
    is  úgy döntöttünk, hogy veszünk egy újat, de mivel a szívünk csücske
    volt az öreg, nem adtuk el, csak úgy állt az udvaron.  Ugyanahhoz a
    szerelőhöz hordtuk kb. 13 éven keresztül, de ő azt mondta, hogy erre az
    autóra már nem éri meg többet költeni, gyorsan adjunk túl rajta. Ha
    mégis megtartjuk, akkor ő már nem vállalja a szerelését, mert sok ilyet
    látott már és tudja, hogy 2 millió környékén bele fogunk fáradni és
    ehhez nem szívesen asszisztál. Ekkor elvittük egy másik helyre, ahonnan
    úgy hoztuk el, hogy 1 km sötét, kormos füstös út után az autó megállt és
    csak trélerrel tudtuk biztonságos helyre vinni. Azóta kiderült, hogy
    ezen az új helyen kilopták belőle a katalizátort.

    Látva a fent hivatkozott videót, feléledt bennem a remény, hogy az én
    autómat is fel lehet támasztani, hisz az a 6 henger még mindig ott
    dübörög és azt a 25-30 hibát leszámítva ez az autó egy csoda :-).  A
    katalizátorlopó műhely után teljesen elvesztettem a bizalmamat, és
    tanácstalan vagyok, hogy hol érdemes megbízható, és elhivatott
    szakembert keresni.

    A videótokat látva, azt gondolom, hogy Ti nem csak a csodaautókat
    ismeritek, hanem a csodatevő szerelőket is. Abban kérem a segítséget,
    hogy a fenti kórelőzmények ismeretében, legyetek szívesek Göd, Dunakeszi
    60 km-es körzetében olyan megbízható szakembert ajánlani, aki szívesen
    lehel életet egy leharcolt E60-ba.

    Előre is köszönöm az ajánlásotokat!

    Üdvözlettel:

    Horváth Andrea

    Kedves Andrea!

     
    Nos, annyiban könnyen lehet, hogy igaza van a szerelődnek, hogy zsebbenyúlós lehet egy komplett gatyábarázás. Tudod a szervizek nem szeretnek garanciát vállalni bontott vagy gagyi alkatrészekre ilyen esetekben – és ez teljes mértékben érthető is részükről, hiszen sajnos a tapasztalat azt mutatja, hogy a tulajdonosok megúszni szeretnék a javítást, nem korrektül elvégeztetni a gyári, vagy gyárinak megegyező minőségű alkatrészekkel. Ezek az autók nagyon jók, ha megadják nekik, ami kell és nem is feltételezem, hogy ennek ellenkezője forog fenn, de emiatt simán lehet, hogy belefutsz egy ilyen számlába a végén.
    Ajánlom, hogy vigyétek el egy állapotfelmérésre a Royal Motorsporthoz, Zsolti mond rá valamit, aztán eldöntitek, hogy érdemes-e tovább foglalkozni vele. Szerintem amúgy igen. Főleg manapság.
    üdv
    Vályi István
  • Lengéscsillapítót! De milyet?
     
    Feladó: István Lamszider <>
    Date: 2022. jún. 21., K, 21:20
    Subject: Lengéscsillapító
    To: <spee…@speedzone.hu>

     

    Szevasztok!

    Hozzátok fordulok mint hozzáértőkhöz. Van egy Rover 75-öm Diesel Cdti.

    Lengéscsillapítókat szeretném lecserélni. Érdeklődtem már sok helyen, facebook-os Rover csoportokban hogy mégis milyen csillapítókat vegyek. De érdemleges válaszokat nem kaptam, ellenben mindenféle okosságokat igen.

    Kérdés tudtok-e érdemben segíteni abban hogy melyik márka az amelyik ár érték arányban a legjobb.

    Válaszotokat előre is hálásan köszönöm.

    Csak így tovább.

    Üdv István Finnországból

    Szia Pistám!

     
    Nézd, ez nem egy Pikes Peak-verda, egy biztos: a gatyára ment gátlóknál bármelyik új jobb. Nem tudom, mi a helyzet Finnországban, idehaza lényegében pár gyártó terméke közül választhatsz, általában mindegyik kétcsöves, gázos lengéscsillapító, én a nyugalom érdekében talán az ismert, jónevű márkát preferálnám (mondjuk Sachs), de figyelj oda a többi cullangra is, egy szilentgarnitúra csodát tesz, porvédők is kellenek majd, ha netán rá tudsz marni valami komolyabb Bilstein-szettre (ha egyáltalán akad hozzá olyan odakint), akkor azt.
    Nem érdemes spórolni a gátlón, hosszútávon megbosszulja magát.
    üdv
    Vályi István 
  • Dízel hibrid?
    Feladó: Tibor Márton Csonka <>
    Date: 2022. aug. 3., Sze, 15:06
    Subject: PHEV dízel
    To: speedzone@speedzone.hu <speedzone@speedzone.hu>

    Üdvözletem,

    Egy ideje már foglalkoztat a kérdés … „Miért nem gyártanak több Plug-In dízel hibridet?”

    A saját autózásomat hozom példának. 50 km-re lakom a munkahelyemtől, amelyet átlagosan 35p alatt teszek meg. Napi 100 km ingázás, kb éves 23 000 km amit csak munkába járassál töltök. Ez elég sok csak erre a célra és persze ezen kívül még egy 10- 12e km képesek vagyunk megtenni a családdal… Mit is mondhatnék, szeretünk utazni.

    Ezt az éves km mennyiséget nézve az utazási körülmények százalékos eloszlása:

    60% pályázás

    25% országút

    és a maradék 15% város. Győrben élek és a városi ingázásom maximum 20-25 km lehet alkalmanként.

    Úgy gondolom, hogy ilyen paraméterekkel nekem már megérné egy Plug-In dízel hibrid, hiszen pályázásnál a kis fogyasztást a dízel, míg városban a villany hajtás biztosítaná, ezzel is mérsékelve a környezeti lábnyomom… és persze az üzemanyagra kiadott fillérjeimet.

    Mi a hiba az elképzelésemben? Miért nem kaptak rá a gyártók a Volvo féle PHEV dízelre? A technológiák vegyítése a súly és a hely rovására menne, vagy annyira megdobná a költségeket, hogy nem lenne megfelelő vevői réteg?

    A HAHU pillanatnyi dízel hibrid kínálata 138 db és ha jól láttam, csak a V60 a tölthetős fajta… ( a lágy hibrideket nem venném ide… nem sok értelmét látom a dolognak)

    Üdv,

    Marci

    Szia Marci!

    Egyszerű a magyarázat, ami részben a dízelmotorok járáskultúrájában, részben a hatékonyságukban keresendő.

    1. A dízelek beindításához erősebb indítómotor kell, ami jóval nagyobb terhelést ró az akkura, sokat levonva az épp a hibridesítéssel elérhető előnyökből.
    2. Nehezebben melegednek be, mint a benzinesek, mert hatékonyabbak, ezért sokkal többet járnának hidegen, ha csak néha lennének beindítva. Márpedig a konnektoros hibridekben is be-beindul a motor városban, tehát a nagyobb motorkopás a velejárója egy ilyen megoldásnak. És a modern dízelek (ellentétben a régi adagolósokkal) rosszabbul viselik a sok hidegindítást is a benzineseknél. Bár egyik se viseli valami jól. Nota bene: már a benzines hibrideknél is probléma a fokozott gyűrűkopás a sok hideg üzem miatt, ezeknél extra mód az lenne.
    3. A nagy kompresszió miatt eleve keményebben indulnak a benzineseknél, hidegen pedig rondábban is járnak. Márpedig a nagy hatékonyságuk miatt nehezebben is melegednek be, tehát sokat járnának sokkal rondábban, halmozott hátrány.
    4. A dízelmotorokra már régóta az emisszió fekete bárányaiként tekintenek autógyártók, döntéshozók egyaránt, s a létüket elsősorban a szerény fogyasztásuknak köszönhetik (egy egyszerű számmal mindig könnyebb eladni valamit a tömegeknek, mint az árnyalt megfogalmazásokkal). Pont egy emissziócsökkentést irányzó járműbe tegyenek szennyező motort? Persze aztán lehet árnyalni a véleményt, hogy a dízelek igazából városban károsak a nitrogén-oxidjaik és részecske-kibocsátásuk miatt, de a kilométerre kivetített szén-dioxid-emissziójuk meg pont kisebb, tehát nagy átlagban kevésbé járulnak hozzá a Föld klímájának melegedéséhez... De ezek tényleg árnyalatok, ezeket sokszor a döntéshozók se értik. Országúton nyilván kevésbé ártanak, városban jó eséllyel jobban, de a hibrid üzem eleve városi használathoz van optimalizálva. Tehát inkább a benzin.
    5. A szívó benzinmotorokat kisebb kompresszióval, más szelepnyitási időkkel Miller-ciklusúvá lehet alakítani - a legtöbb hibrid motorja ilyen. Így ugyan kisebb lesz a fajlagos teljesítményük, nem bírják jól az extrém fordulatszámokat, viszont nagyon jól használhatók és extrém takarékosak állandóhoz közeli fordulaton. Tehát fogyasztás, célnak megfelelés szempontjából majdnem dízel-szintűek, de beindításukkor kisebb a teljesítmény-felvételük, finomabban működnek, könnyebben szerelhetők, nem emittálnak nitrogén-oxidokat, alig valamennyi részecskét... Soroljam?

    Nincs értelme a dízel-hibridnek. A Peugeot is játszott az ötlettel, annak is vége lett, pedig ők aztán akkor tényleg a dízel-pápák voltak.

    Üdv
    Csik

  • Focus alvázvédelem
     
    Feladó: Léstyán Ákos
    Date: 2022. nov. 2., Sze, 14:42
    Subject: Focus alvázvédelem
    To: <speedzone@speedzone.hu>

     

    Sziasztok!

     
    Tanácsot kérnék – áprilisban vettem egy 2011-es 1.6 benzines német eredetű ferdehátú Focust, átvizsgáltattam, mind szerkezetileg, mind motorilag jó. Azóta vizsgázott is, a gödi Ford szervizben maximálisan megerősítették.
    (Jobb hátsó sárvédő volt javítva, de egyéb elem, pl. küszöb nem volt érintett – inkább meghúzás volt.)
     
    Az alvázvédelem terén megoszlanak a vélemények – az átvizsgáláskor autorevizor azt mondta, hogy még nem kell, de 1-2 év múlva érdemes. Gödön azt mondták, hogy nem szokott ezzel gond lenni, nem látják szükségesnek.
     
    Én hosszú távra terveznék (előző autónk 20 évig volt nálunk, a rozsda lett a veszte) – érdemes-e, és ha igen, hol alváz és üregvédelmet csináltatni?
     
    Köszönettel:

     

    Ákos
     

    Üdv Ákos,

    Az alvázvédelem valóban nem sokat dob egy autó tartósságán, ezt jól mondták a szervizben, sőt, ha sérül és elég tartós, rugalmas anyagból van, amit rávittek a lemezre, akkor még gyorsítja is a korróziót. Az autó nem az alváz – pontosabban a padlólemez, mert alvázas autó ma már szinte nincs – felől rohad, hanem az üregekből kifelé. S míg az üregvédelem a hetvenes évektől fokozatosan egyre nagyobb mániája lett az autógyártóknak, mire elértek oda, hogy a kilencvenes évek közepére már mindenki elég tisztességesen alkalmazta, addig ez a trend mára visszatért a közel nullára. Az autók vázszerkezetében effektíve nincs üregvégelem, némi rálehelt kataforetikus festékvédelmen kívül pőrék a lemezek, s ez egy 2011-es Focusra szintén nagy valószínűséggel igaz, bár a típusból nem láttam konkrét szétvágott példányokat még.

    Az efféle védelemről több okból mondtak le a gyártók: egyrészt az autók gyorsabban avulnak erkölcsileg (több automatizmus, több és modernebb kényelmi extra, tisztább működés, nagyobb biztonsági arzenál jön, az öregebb példányokat egyre kevésbé engedik a nagyobb nyugati városok forgalmába), mint régen, másrészt az üregrendszerek komplikáltabbak, nehezebb bejuttatni a megfelelő védelmet. És persze – mert senkinek nem éri meg örök életre autót gyártani, mert a gyárak úgy lehúzhatnák a rolót.

    Ha valaki mégis ellenébe menne az autógyártók szándékának, akkor nem alváz-, hanem üregvédelmet kell bejuttatnia. A festék semmit nem ér, mert lepereg, a régebben alkalmazott kátrányos védelmek (Dinitrol) helyett ma már léteznek tartósabbak is. Új autókra (vagy friss lemezekre) általában viaszbevonatot (pl. Berner) szokás tenni, de ez csak garantáltan friss lemezekre jó. Ha már pár évet látott az autó – még ha garázsban is -, akkor az üregeiben már garantáltan ott a rozsda, mert a nedvesség bejut, akárki, akármit próbál tenni ez ellen. Tehát ha akár csak enyhén rozsdapíros is a lemez, az üregvédő zsír (Mike Sanders), esetleg a nagyon ragadós spéci üregvédő olaj (FluidFilm) az ajánlatos, mert azokat melegen fújják be, olyankor hígabbak, mint a benzin, ezért mindenhová bemászik az anyag, aztán lehűlve megtapadnak és megsűrűsödnek. Amennyiben mégis keletkezik repedés az ilyen védőanyag felületén (odabent), az első meleg napon az ilyen anyag visszazárja a repedést, mert megolvadva egyszerűen odafolyik, mint a lekvár, és újra megtapad.

    Van egy csomó üregvédelmet végző cég az országban, némelyiknél elég nagy a sorban állás, érdemes érdeklődni, ki vállalja az autót még a tél beállta előtt. Azt is meg kell kérdezni, hogy kimossák-e az üregeket, utána hagynak-e kellő időt a kiszáradásukra (legalább egy hét kell nekik, meleg, száraz helyen) és hogy milyen szerrel dolgoznak. Én személy szerint vagy magam csináltam a garázsban (elég piszkos, idő- és helyigényes meló), vagy elvittem a CVH-ba a Kozma utca mellé.

    Sok sikert!

    Csikós Zsolt

  • Ködzáró más szemszögből
     

    From: Tamás Tóth <>
    Date: 2022. Nov 24., Thu at 10:13
    Subject: Ködzáró más szemszögből
    To: <speedzone@speedzone.hu>



    Kedves Speedzone!

    Ködzáró fénnyel kapcsolatos észrevételem szeretném leírni.

    Sajnos nagyon úgy tűnik, jó ideje triggereik a közlekedő embereket a ködzáró miatt, és ha valakinek ezzel eltérő véleménye van mint nekem, az meg se mer szólalni, félve a népharagtól.

    Az észrevételem dióhéjban:

    A ködzáró biztonsági berendezés, mely használaténak kikapcsolására senki sem kötelezhet, ha úgy érzem szükséges azt működtetni.

    Feleségem minden nap min. 40km-t tesz meg két kislányunkkal. Jól vezet, türelmes, nem fékezget, stb., viszont nem várható el tőle, hogy a folyamatosan változó ködfoltok között egyfolytában a tükröt figyelje és kapcsolgassa a ködzárót attól függően, hogy jönnek e mögötte. Ha egy pillanatnyi tiszta szakaszon kikapcsolja, vagy a háta mögött kikapcsoltatja vele valaki, a következő pillanatban meg elfelejti bekapcsolni és egy 2,5 tonnás suv telibe veri 180-al, mert későn veszi észre a szürke autót a ködben, akkor a Nissan Note 0,75mm-es vaslemeze nem fogja megvédeni hátul a lányaimat. Épp ezért javasoltam neki, hogy inkább ne kapcsolgassa.

    Érdekes, hogy bár a Speedzone-nál több családos is van, ilyen szemszögből senki sem vizsgálja a kérdést.

    A 90-es évek közepén, végén már az országot jártam, le se írom hány kilométert tettem meg jó és szar autókkal. Abban az időben még komolyabb telek voltak, de a ködzárót novemberben felkapcsoltuk, márciusban lekapcsoltuk. A legtöbb ködzáró még mindig egy 21W-os izzó. Ha a feleségem fékez, akkor 3x21W = 63W világít, ami senkinek sem bántja a szemét, ha az egy nyomorult 21W-os izzó világít, akkor mindenkinek ki akar folyni a szeme.

    Szerény véleményem szerint, akinek a ködzáró elég ahhoz, hogy ne lásson, az inkább ne vezessen, mert egy szarul beállított szembejövő fényszóró, vagy fent hagyott reflektor esetén meg fog vakulni.

    Sok embert bíztattok a véleményetekkel, hogy feltétlen okoskodjon az utakon, ha ködzárót lát, ezzel is olajt öntve a közúti agresszió pislákoló lángocskájára 😀

    Kérem gondoljátok át, hogy vagyunk sokan, akinek ennek a szarnak a kapcsolgatása nem okoz problémát, de sokan azért vannak úton mert muszáj, és nem jókedvükben autókáznak nap mint nap. Egy gyerekes anyuka teli gonddal, figyeli az utat, izgul, hogy elkésik-e a munkahelyről, mit kell vennie, közben anya mi ez, leesett az, Viki bánt, nézd, ott van valami, otthon maradt a tornazsák, stb. csúszik-e az út és számtalan figyelem elterelő dolgok mellett még a ködzárót is kapcsolgassa

    Szerintem ne.

    Találni kéne valami más célcsoportot baszogatásra.

    Köszönöm, ha valaki elolvasta!

    Üdvözlettel:

    Tóth Tamás

     
     
    Kedves Tamás!
     
    Úgy érzem nekem kell válaszolnom, mert nekem is két lányom van és az én exfeleségem is viszi őket szinte naponta. Hasonlóan féltem őket és hasonlóan nem szeretném, hogy bármi baj történjék velük.
    A hátsó ködlámpa azonban nem a kapcsolgatásról szól, és a leveledből azt érzem, hogy nem tudod pontosan a funkcióját és nem ismered a használatát.
    Az elnevezése is elég sokatmondó, ugyanis a németből átvett köd-zárófény (Nebelschlussleuchte) nem a ködöt zárja, hanem a kocsisort, ahol az utolsó autónak használni is kell (ajánlott!) a hátsó ködlámpát. Ha valaki megérkezik mögé, akkor ő már az nem utolsó, neki nem kell használni, tehát lekapcsolhatja, mert már nem ő a sor záróautója. Azért kell így használni, hogy az erősen rossz látási viszonyoknál a hátulról közeledő autós a fókuszált, nagyon éles fényű lámpát messziről meglátja és lassít. A 180-nal ködben száguldó 2.5 tonnás autótól ez nem véd meg, ha be van kapcsolva, ha nincs. Ez egy erős szélsőség, amire sajnos nem lehet sem Kreszt, sem bármilyen biztonsági rendszert alapozni.
    Ha a kis Nissan Note egyedül utazik a ködfoltos úton, akkor nem kell kapcsolgatni, hanem be kell kapcsolni a hátsó ködlámpát és csak akkor kell kikapcsolni (nem kapcsolgatni!) ha valaki utoléri és beáll mögé és ő lesz az utolsó ebben a kétautós sorban. Ha nem áll be, hanem azonnal előz, az az ő dolga, akkor meg pláne nem kell a lámpát kapcsolgatni, hiszen nem fogja zavarni a fókuszált 21 watt. Ha kocsisor utazik, a sorban nem kell a ködlámpa, nem ad nagyobb biztonságot senkinek.
    Ez így elég egyszerű és a Kresz pongyola fogalmazásával is teljesen harmóniában van.
    Remélem a hátsó ülésen is harmónia lesz, Viki nem bántja a tesóját és senkit nem vakít a hátsóködlámpa teljesen feleslegesen, amikor nagyobb biztonságot nem tud adni.
     
    Üdvözlettel:
     
    Göbölyös Zsolt
    Speedzone  
  • Elektromosat vagy ne?
     
    From: Balázs Fülöp <>
    Date: 2023. Jan 15., Sun at 19:58
    Subject: Autóvásárlási tanács – kérelem
    To: speedzone@speedzone.hu <speedzone@speedzone.hu>

    Sziasztok!

    Tanácsot szeretnék kérni újautó-vásárlással kapcsolatban.

    Jelenleg a német-luxemburgi határnál lakom a feleségemmel és a 3.5 éves fiammal, Luxemburgban dolgozom.

    3 autót néztem ki, mint lehetséges következő autó.

    A munkahelyem ~40 km-re van, ahova naponta be kell járnom. Ez heti szinten átlagosan 2x történik meg autóval, a többi napon tömegközlekedéssel. Az út az irodához (és vissza) ~50% autópálya, 35% autóút és 15% városi közlekedésből áll össze. Német autópályán nem megyek, illetve ha arra is megyek körülbelül 4-5 km, korlátozás nélküli szakasz.

    Az első a Kia EV6 a nagyobb akksival, összkerékhajtással. A második a Tesla Model Y longrange szintén összkerékhajtással. A harmadik pedig egy Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI 300 hp, első kerék hajtással. (Őt azért gondoltam, hogy még így – valószínűleg utoljára – egy 4 hengeres, erős belsőégésű motoros autóm legyen, aminek rendes(ebb), autó hangja van.)

    Ami még adalék, hogy az irodában ingyen tudom tölteni az autót (már ha az elektromosat választom), töltőfej mindig lesz elérhető és nem tervezik megszüntetni az ingyenességet sem.

    Haza (Budapestre) kb. 1150 km az út, évente 2x tervezünk hazamenni autóval, ami 4-5 töltés-megállót jelent, szemben a 2-3 tankolással. Ekkor jól jön a nagyobb csomagtér, egyébként nem létszükséglet.

    Ami az időjárást illeti, errefelé nem jellemző a hó, ellenben hűvösebb kicsit az idő átlagosan, mint Magyarországon, illetve több a csapadék. Sokan járnak négyévszakos gumival. (Én a mostani autónkon külön használok nyári-télit és ezen nem is tervezek változtatni.) Az autó teremgarázsban áll mind itthon, mind a munkahelyemen, ami nem fűtött.

    Csináltam egy táblázatot is, hátha megkönnyíti a döntést, de igazából nem sokat segített, mindegyik autóban volt, ami tetszett, igazából egy kombó lenne jó ezekből. 🙂

    Azért mellékelem. A fogyasztási adatoknál igyekeztem fölé lőni, mind fogyasztásban, mind az üzemanyag/töltés költséget illetően. (Töltésnél a DC töltést írtam, nem a gyorstöltést (IONITY/Tesla supercharger), az aránytalanul drága, nem hiszem, hogy gyakran fogom igénybe venni, maximum hazautazásnál.)

    Nem tudom, hogy alakul például 5-6 év múlva az adott autók eladási ára, melyik veszít legkevesebbet arányaiban az újkori értékéhez képest.

    Tudnátok esetleg valami tanácsot adni?

    Előre is köszönöm.

    Üdvözlettel:

    Fülöp Balázs

    Szia Balázs!
     
    Bár szívem szerint azt tanácsolnám neked, amit Gaben javasolt Lalinak az Üvegtigrisben, de látom, hogy itt a józan és hatékony, költségtakarékos megoldás lesz a célravezető, ezért első körben az EV6-ot javasolnám neked, nagy akksival, hátsókerékhajtással, több okból is:
    – sok év a gari, jobb garanciális feltételei vannak, mint a Teslának
    – tud nagyon gyors töltést
    – jó a minősége, egész ügyes és pofás darab
    – kiterjedt a szervízhálózat
    – ha okos előfizetést választasz, akkor aránylag jó áron tudod majd tölteni egész Európában
    – és nem utolsó sorban sanszos, hogy jó lesz a maradványértéke
     
    És ha rám hallgatsz, akkor mellé veszel valami régi kis vasat, amit majd szerethetsz, a kettő együtt csak olyan kompromisszumba kerget, amiben sosem érzed majd magad igazán otthon.
     
    Üdvözlettel
    Vályi István
  • Mazda, Skoda vagy Honda?
     
    From: Tóth István <>
    Date: 2023. Jan 3., Tue at 11:00
    Subject: Mazda CX-60 vs. Skoda Kodiaq RS vs. Honda CR-V
    To: <spee…@speedzone.hu>

    Sziasztok!

    Nagyon régóta követlek már titeket és őszintén gratulálok mindenhez, amit csináltok értünk!

    Éppen ezért fordulok hozzátok az alábbi kérdéssel:

    A Ti tapasztalataitok alapján melyik autót részesítenétek előnyben, ha vásárlásról lenne szó?

    Mazda CX-60 PHEV Homura

    Skoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4*4

    Honda CR-V Hybrid Executive

    Nagyra értékelném, ha rávezetnétek a döntésemre, bár most eléggé óvodásnak érzem magam, mert nem tudok egyedül dönteni. A családot már kiakasztottam a kérdésben és nem, nem Ti következtek, csak a véleményetekre vagyok kíváncsi.

    Köszönettel:

    Tóth István

    Szia István,

    Tetszik a halom, amiből választani tervezel, mivel van benne mindenféle hajtáslánc.

    Számomra rögtön a Mazda ugrik fel az első helyre, elegánsabb lesz, mint a másik kettő és talán izgalmasabb belteret is kínál.
    Ennek a választásnak akkor van értelme, ha tudod otthon tölteni az akkumulátorát, mert ha nem, akkor nem fogja visszatermelni neked azt a pénzt amennyivel többe fog kerülni, mint a Skoda vagy a Honda.

    A Skoda jó sokat fog fogyasztani az tuti, de rengeteg benne a szerethető praktikum.

    Várom/Várjuk a tájékoztatót, melyikre esett a döntés.

    További szép napot neked.

    Üdvözlettel,
    Kovács Kolos
    Speedzone.hu

  • Műszaki nélkül lehet parkolni az utcán?
     
    From: Pintér Endre <>
    Date: 2022. Dec 29., Thu at 22:50
    Subject:
    To: <speedzone@speedzone.hu>

    Kedves SpeedZone!

    A kérdezz-felelek menüpont-on felbátorodva írok Nektek:

    Gyerekkori emlékeim miatt szeretnék venni egy 105-ös v. 120-as skodát. Igen ám, de sajnos jogsim nincs, emiatt az autó nem lenne használatban.

    Ez nem is lenne gond, mivel kertes házban lakom, de sajnos kocsibeállóm, garázsom nincs, ezért a ház előtt állna az utcán.

    Az természetes, hogy az autót vásárlás után a nevemre veszem, forgalmi+törzskönyv, és persze kötelezőt is kötnék rá.

    A kérdésem az, hogy műszaki nélkül állhat-e kint az utcán úgy, hogy az autó a forgalomban nem venne részt.

    Válaszotok előre is köszönve:

    Endre  

    Szia Endre!

     

    Ez egy meglehetősen bonyolult kérdés. A KRESZ – 1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet –  az 59. § 3. pontjában kimondja, hogy „azt a hatósági jelzéssel nem rendelkező járművet, amely a közúti forgalomban csak ilyen jelzéssel vehet részt, főútvonalon tilos, mellékútvonalon – közterület-használati engedély nélkül – legfeljebb 10 napig szabad tárolni. Az úton e rendelkezések megszegésével tárolt járművet a rendőrség, a közterület-felügyelet, a közút kezelője – a tulajdonos költségére – eltávolíthatja.”

    Ez azt jelenti, hogy rendszám nélkül, a közterületen tárolt autódat az önkormányzat elszállíthatja és a költségeket rád terhelheti, viszont a te esetedben csak a műszaki vizsga hibádzik. Erre vonatkozó általános rendelet nincs, a helyi önkormányzati rendeleteket kell megnézni. Ebből a szempontból különbség lehet aközött, hogy ingyenes parkolóhelyről, vagy egyéb út menti területről van szó.
    Ha nincs helyileg szabályozva, akkor közterület-felügyelet nem tud olyan jogszabály alapján büntetni, ami tiltja a tárolást – mivel a tárolás fogalma sincsen definiálva. Nehéz továbbá bebizonyítani, hogy mennyi ideje áll ott a jármű, hogy a tulajdonos miért ne mehetett volna vele előző nap vagy két hete néhány kört a környék utcáin. 
     
    Érdeklődj az önkormányzatnál, de valószínűleg ott sem tudnak egzakt válasszal szolgálni. Ha az én véleményemre vagy kíváncsi, akkor egy karbantartott, tiszta, rendszámos autó nem fog zavarni senkit. Légy figyelemmel a szomszédaidra is, a Skoda ne akadályozza őket sem mozgásban, sem kilátásban.
     
    Üdv,
     
    Pere László
     
  • Valós lehet a futásteljesítmény?
    Feladó: Pálfi Konrád <>
    Date: 2023. jan. 16., H, 19:35
    Subject: Pálfi Konrád
    To: speedzone@speedzone.hu <speedzone@speedzone.hu>

    Sziasztok !

    Köszönöm, ha válaszoltok az email -re!!

    Vásárlás elött állok! Az alany egy 2016 Volkswagen Golf 7 kombi 1.6 cr 110 le véleményetekre lennék kíváncsi hogy reális lehet-,hogy 58.000 van benne ! Hol tudom lekerdezni pontosan ! Ami biztos pontos adatot ad róla ! Köszönöm a válaszokat ! 

    Kedves Konrád!
     
    Azt felejtetedd megírni, hogy ez egy magyar vagy külföldi autó.Így nehéz konkrét tanácsot adni. Ha kinti autó, de már magyar papírokkal, akkor a magyar előélete nyomonkövethető, hiszen az eredetvizsgák és műszaki vizsgák a magyarorszag.hu oldalon a Járműszolgáltatási Platformon elérhetőek. Viszont a kinti előélet bizonytalan, ráadásul amikor behozzák, az az első a rosszembereknek, hogy visszacsavarják, viszont ilyenkopr soha nincs szervizkönyv (véletlenül elveszett) és nincsenek külföldi viszgapapírok km óra állással. Ha viszont van, akkor lekérdezhető az adott szervizből, hogy valós-e a papír és az azon lévő km óra állás.
    Ha az autó még kint van, akkor jóeséllyel mindene megvan, hiszen azért meg szokott lenni, ha pedig nincs, akkor szinte biztos, hogy kint egy kereskedő már eltette, okkal. Ott sem csak tisztességes emberek vannak.
    Ami pedig a konkrét autót illeti, igen, lehetséges az alacsony km óra állás, van ilyen, de bizony nagyon ritkán. Előfordulhat ez a kisebbfajta csoda, de akkor sem kell megijedni, ha egy százassal több van benne, mert ha az autó karbantartott, akkor ezekkel nem igazán van semmi probléma 200 ezer km-ig. Ezt tapasztalatból mondom, hiszen használtam egy pontosan ilyen évjáratú 1.6 CR TDI-t.
    Aminek viszont nincs semmilyen papírja, sem szervizköny, sem vizsga papíri, az nagyon gyanús, én kerülném, van ebből ismert előéletű példány is, nem akkora ritkaság a modell.
     
    Üdv.
    Göbölyös Zsolt
    Speedzone
     
  • Skoda Kodiaq VS Peugeot 5008
    From: Jozsi Jozsi <>
    Date: 2023. Jan 23., Mon at 23:54
    Subject:
    To: speedzone@speedzone.hu <speedzone@speedzone.hu>

     

    Kedves speedzonosok!
     
    Szeretnék töletek kérdezni mivel jól értetek hozzá és érdekelne a véleményetek!
    Használt Autó vásárlás elött állunk 7ülésest keresünk és 2 autó tipus tetszik Skoda Kodiaq és a Peugeot 5008. Szerintetek melyikkel járnánk jobban?
     
    Válaszotokat elöre is köszönöm. Üdv. Joco

    Kedves József,

     
    Jó az irány, két külön világ a két autó, az biztos. Én mindenképpen dízel motorral vennék egy ilyen autót, így most a benzines variánsokról nem fogok szót ejteni.
     
    Peugeot 5008:
    Jó méretű ülések, főleg a középső sorban.
    Nagyon jó fogyasztású az 1.5 130 lovas dízel motor. 
    Szokni kell a belteret, de jó sok pakoló rekesze van. 
    Skoda Kodiaq:
    Széles motorválaszték, van belőle összkerekes is, ha szükség van rá.
    Több év garancia.
    Szerethető simply clever dolgok.
    Nem annyira hétüléses. Véleményem szerint ebben kisebb a hely.
     
    Én felírnék ezek mellé még egy versenyzőt:
    Kia Sorento 2.2 crdi:
    Itt is elérhető összkerékhajtás, ebben nagyobb a tér mint a Skoda-ban.
    7 év vagy 150.000 kilométer garancia.
     
    A legfontosabb, hogy mindegyikbe üljetek bele, próbáljátok ki milyen. Peugeot-ban a legnagyobb buktató ez az ICockpit műszerfal szokott lenni a buktató. 
     
    További szép napot,
     
    Üdvözlettel,
    Kovács Kolos
    Speedzone.hu
     
     
  • Audi a5 2.0 tdi Sportback?
    From: Ferenc Kertész
    Date: 2023. Jan 25., Wed at 15:35
    Subject: Audi a5 2.0 tdi Sportback
    To: <speedzone@speedzone.hu>

     

    Tisztelt Speedzone!

     
    Gyakori olvasója és nézője vagyok az általatok szerkesztett cikkeknek, filmeknek. Tetszik amit csináltok.
    A véleményeteket szeretném kikérni egy autóról aminek a megvásárlása részemről nem egy racionális döntés.
     
    Audi a5 2.0 tdi Sportback Quattro S - line
    - Èvj: 2016.11.  facelift előtti kiadás. ( a műszerfal még nem digitális és középen nincs tablet )
    - Motor: 190 Le 140 kw 400Nm.
    -  Váltó: 7 fokozat automata.
    Amit lehetett az előéletéről azt lekérdeztük,  kipróbáltuk, ami alapján valósnak tűnik amit az eladó leírt, elmondott, és számlákkal bizonyított. Nektek mi a véleményetek egy ilyen autóról?
    Műszaki tartalom, fennartási költségek stb.
    Mivel  nem a realitás, hanem a tetszik kategória,  ezért lehet hogy nem jól ítélem meg annak ellenére sem, hogy műszaki beállítottságú ember vagyok én is.
     
    Előre is köszönöm a válaszotokat.
     
    Üdvözlettel
     
    KERTÉSZ Ferenc
    Kedves Ferenc!
     
    Az nagyon jó és alap, hogy az előéletéről mindent próbálsz megtudni, mert nagyon meghatározza, hogy egyáltalán érdemes-e az autóval foglalkozni. Nem írtál futásteljesítményt, a szerviztapasztalatok azt mutatják, hogy ezekkel a motorokkal 200 ezer kilométerig szinte semmi baj nincs, 300-ig egészen elviselhetők a költségek, 400 felett pedig már jönnek a költségesebb dolgok cseréi, amikkel mindenképpen számolni kell a fenntartási költségek kalkulálásánál. Természetesen normál és rendes karbantartást feltételezve.
    A 2.0 CR TDi motor nagyon megbízható, nagy darabszámban gyártott és nincs igazán gyenge pontja, csak a szokásos dízel bajok, az EGR, a részecske-szűrő és nagyobb futásnál a turbó. Véleményem szerint az egyik legjobb négyhengeres dízel a piacon, akármelyik teljesítmény kategóriában is van. Azzal azonban számolnod kell, hogy a hathengeres dízel modellek népszerűbbek, az újra-értékesítést ez befolyásolja, ezt a vételárban is látni kell.
    A 7 fokozatú S-Tronic váltó is jó, de fontos a megfelelő olaj és az időben végzett cseréje. A Multitronic váltót kerülném.
    Én személy szerint örülnék is neki, hogy még a facelift előtti modell, nekem jobban tetszik a műszerfala és a megbízhatósága már bizonyított tény.
    Összeségében nem tudlak lebeszélni, de a futás, az előélet nagyon fontos, és persze a vételár is.
     
     
    Üdv.
    Göbölyös Zsolt
     

A nekünk küldött e-mail-el automatikusan elfogadod, hogy leveledet bármilyen témában és formában felhasználhatjuk a speedzone.hu weboldalon, valamint bizonyos esetekben a Speedzone YouTube és/vagy Facebook-Instagram oldalán is.

Back to top button