Szakértővel könnyebb, avagy Dr.Claim megmondja!
Bajok történnek és történni is fognak, ez sajnos amióta világ a világ, így van! Napjainkban viszont nagyon megkönnyíti a problémák felszámolását az a tény, hogy számtalan szakértőre támaszkodhatunk. Most egy ilyen, biztosítási ügyekkel foglalkozó sorozatot indítunk útjára, hogy te könnyebben igazodj el a jogi útvesztőkben!
A közlekedés a mindennapokban veszélyeket rejt, ráadásul nem csak a mi hibánkból eredendően szenvedhetünk el kisebb-nagyobb balesetet. Ha pedig megtörténik a baj, akkor a hibát elkövető fél által okozott anyagi kár megtérítésére nyújt fedezetet a kötelező gépjármű felelősség biztosítás (KGFB).
Fontos kiemelni, hogy a kárrendezésre törvényi szabályok vonatkoznak, például a többi egyéb felelősségbiztosítástól eltérően a KGFB-s kárrendezésnél a károkozó helyét automatikusan átveszi a biztosító a folyamatban.
Mire számíthatunk? Főként arra, hogy a biztosító igyekszik a legolcsóbban megúszni a dolgot! Egy jó biztosítási szekértő cég viszont nagy előnyt jelent az ügyintézésnél. Vegyünk példának néhány pontot, amiben nagyon nem mindegy, hogy mit mond a biztosító és mit érhetünk el az Insurance Expert Kft. közbenjárásával!
Avultatás: a javítható gépjárműveknél az új kopó alkatrészek esetében a biztosító alkalmazhat avultatást. A mérték meghatározása rendszeresen eltér az Európai piaci gyakorlattól, így hazánkban jelentős összeget vonhatnak le a szolgáltatás mértékéből. A rendszerünk úgy épült ki, hogy az igazságügyi gépjármű szakértői és bírósági gyakorlat által elfogadott levonásokat fogadjuk csak el.
Kármérték megállapítása: az a biztosítói gyakorlat, hogy minden kárszámítást egy központilag elfogadott költségvető programon (Audatex/DAT-on) kell számolni. Ezzel nincs is gond, mivel a normaidők fedik a valóságot, de nem mindegy, hogy ez milyen óradíjon készül el.
Egyéb költségek: Minden olyan plusz kiadásra jogosultak vagyunk, ami a káresettel kapcsolatban felmerült és számlákkal igazolni tudunk.
Pár szélsőséges példa:
- megnövekedett villanyszámla (sérülésünk miatt otthon kell maradnunk és így megnőnek a háztartási fogyasztások),
- kiesett kereset (a baleset miatti ügyintézés; több szabadnapot kellett a munkáltatótól kivennünk),
- új autóvásárláshoz tartozó költségek (az átírást köztudott, hogy megtérítik, de kötelesek az új autó felkutatásával kapcsolatos egyéb költségek megfizetésére is. Ilyenek például az üzemanyag költségek, hiszen elmentünk az kiszemelt járműért, az ezzel kiesett munkaórák, többszöri megtekintés stb.),
- vállalkozásoknál a kiesett haszon
- és így tovább…
Rendkívül hosszúra rúghat ez a lista. A dolgot bonyolíthatja, ha külföldi a károkozó és még sok más tényező is. Több esetet tudnék a témában felsorolni, de minden káresemény más és más, nincs két egyforma történet a baleset előtt és utáni időszakról, így az igények is változhatnak.
A szakértői iroda országos hálózattal fedi le az igényeket, ami során a hétköznapi embereknek igyekeznek segítséget nyújtani a kárrendezésben. Legyen szó lakás, vállalativagyon, vagy gépjárművet érintő KGFB, CASCO kárrendezésről.
Nézzünk egy megtörtént esetet példaként:
Hajnalban emberünk (nevezzük Péternek) dolgozni indul az egyik vidéki városban. Még korán van, hisz’ a délelőttös műszakot 6 órakor fel kell venni. A lámpák sárgán villognak, és egy kis pára is nehezíti a még hűvös tavaszi reggelt.
Péter az egyik kereszteződéshez érve, nem veszi észre, hogy balról érkezik egy Renault, aki belerohan. Szabálytalan volt a másik autós, hiszen az elsőbbség adást figyelmen kívül hagyta, ráadásul Péter kocsiját a bal ajtajánál találja el, így sajnos ő is megsérült. Mentő, kórház, autó elszállítás.
„Nincs nagy baj, csak zúzódás”- közli az orvos. Péter a nővér segítségével előkeríti telefonját, hogy a családját értesítse a balesetről, de a telefon kijelzője összefolyt. „Marha jó! Egy hete vettem, és még két évig fizethetem a részleteket a semmire!” – gondolja. Még aznap kiengedik a kórházból, de egy hétig betegállományba kerül. Elmegy, hogy saját szemével is fel tudja mérni a kárt saját 16 éves Corsaján. Puff neki, ez a kép fogadja:
Pörgött az agya: „ebből, ugyan mi lesz?” Se telefon, se autó és a heti kereset is ugrott. Tanácstalan volt, így felhívta az alkuszát, akinél a Corsa kötelezőjét kötötte. Talán már ő hallott olyanról, aki ismer olyat, aki már látott ilyet…
Az alkusz tovább irányította Pétert az Insurance Expert-hez. Kételkedve ugyan, de – mivel nincs semmi tapasztalata, mert az elmúlt 15 évben még soha nem szenvedett balesetet- felvette a kapcsolatot a céggel. Iránymutatást kapott a folyamatról, mire számíthat, milyen igényeket támaszthat. A kapcsolatfelvétel után 24 órán belül megkapta a szükséges iratok listáját, amit majd a biztosító fog kérni.
Az igény egyeztetések során az alábbi listához jutott:
- 30 napra bérgépjármű
- új autó átírási költsége
- sérült telefon pótlása
- törött jármű szállítási költsége
- törött jármű értéke
- bérkiesés
- sérelem díj
A beszerzett iratokat átküldte a cég központi címére és két héten belül egyeztetésre kerültek a biztosítóval a szolgáltatási igények. Ki még nem fizették, mert volt rendőrség a helyszínen és a nyomozást lezáró határozatot nem kapta kézhez, de ezután maradéktalanul megérkezett minden összeg.
Ennyit látott Péter ebből. Mindig volt, akit el tudott érni telefonon és tájékozódni tudott kárának státuszáról. A szükséges irat begyűjtéseken kívül nem volt más dolga, mivel a cég a helyszíni szemlén is képviselte, így ezért nem kellett otthon maradnia.
Mi történt a háttérben?
- kárbejelentés
- helyszíni szemle
- költség kalkuláció helyreállításról, ami alapján GTK
- EuroTax érték meghatározás
- szakjogászi konzultáció a sérelemdíj mértékéről
- igény benyújtása a biztosítóhoz, megfelelő jogi hivatkozásokkal
Ha eddig elolvastad, akkor már igen kíváncsi lehetsz, hogy akkor „Mi a vége, Főnök?”:
A rendőrségi határozat kibocsájtása 43 napot vett igénybe, ami idő alatt Péter is pótolta a sérült autót, hogy ne kelljen kölcsön kocsival járnia a már fedezetlen időszakban. Tudta mennyiért vásárolhat, mivel tájékoztatást kapott, hogy a rendőrségi határozat beküldését követően mennyit fog kapni.
- 30 napra bérgépjármű: 204.000 Ft
- új autó átírási költsége (régivel megegyező kategória): 56.500 Ft
- sérült telefon pótlása, szakvélemény alapján totálkár: 190.000 Ft
- törött jármű szállítási költsége: 58.818 Ft
- törött jármű értéke, roncsérték levonását követően: 458.000 Ft
- bérkiesés (1 hét táppénz; új autóvásárlás): 61.103 Ft
- sérelem díj: 150.000 Ft
Összesen: 1.178.421 Ft
Nem juttok egyről a kettőre a biztosítóval, ráadásul azt sem tudjátok, kihez forduljatok segítségért? Megpróbálunk egy hetente jelentkező cikksorozattal segíteni! Küldjétek el felmerült kérdéseiteket a kar@insura.expert címre, amiket a szakértő igyekszik a rovaton belül megválaszolni! Mindezek mellett természetesen konkrét esetekkel és elakadt ügyekkel is kereshetitek az Insura Expert Kft.-t!
Dr.Claim