Motorgenerál utáni bejáratás? Kérdezz-Felelek Extra
Olvasónk teljes generált hajtott végre a Suzuki motorján, így most lényegében egy bejáratós fázis előtt áll. Hogyan érdemes ilyenkor a motor kenését elvégezni? Van valami különleges instrukció olaj terén? Göbi válaszol.
Ma már a szalonból kihozott új járgányoknál nincs igazán bejáratási időszak, hiszen azt a gyártók előre elvégzik még gyártás folyamán. Viszont, ha valaki teljesen felújítja az autója motorját, annak szembesülnie kell ezzel a problémával. Így járt Gábor is.
“Kedves Speedzone szerkesztőség!
Olaj témakörben szeretném legfőképp Göbit kérdezni. Elkészült végre a Suzuki Swift Gti autóm motorja. Teljes generálon esett át, úgy gyűrűk, csapágyak stb. A motor összerakását és beszerelését én végeztem el. A gépműhelyben nem tudtak tanácsot adni arra, hogy hogyan kéne bejáratnom a motort. Az lenne a kérdésem, hogy szerintetek milyen olajjal/olajakkal érdemes megtenni az első kilométereket, hányszor és mennyi kilométer után cseréljem le,hogy minél tartósabb legyen a motor hosszú távon. Az autót hétköznap utcán és pályanapokon is fogom használni.
Köszönettel,
Gábor”
Mit kell tehát tudni erről a bizonyos bejáratási időszakról kenőanyagok terén? Göbi vázolja fel a helyzetet.
Kedves Gábor!
A bejáratás a későbbi jól teljesítés és hosszú üzem szempontjából nagyon fontos egy nem gyári új, hanem kisipari körülmények között felújított motornál. A gyárban nagyobb tisztaságot, pontosabb felületeket, pontosabb megmunkálást tudnak csinálni, ráadásul elenyésző hibaszázalékkal, amit ráadásul észre is vesznek a minőségellenőrzés során, legalábbis reméljük.
A kisipari felújítás során a pontosság is kérdéses, a felület minősége és a tisztaság is, legalábbis erre kell felkészülnünk, ha azt akarjuk, hogy a frissen felújított motorunk hosszú életű és erős, megbízható legyen.
A pontosságot feltételezzük, a felület minőségét pedig óvatos, részterheléses üzemmel tudjuk optimalizálni, a tisztaságot pedig több olajcserével. Az olaj minősége a bejáratás során szinte másodlagos, gyári viszkozitású olaj kell bele és először én az első 50-100 km után leengedném, jól megfigyelve mi van az olajszűrőben, a második töltetet 800-1000 km-nél, mindeddig szépen, részterhelésen üzemelve, soha nem padlógáz, de nem is kis fordulaton erőltetve.
1000 km után bejáratottnak tekinthető a motor, de azért a páyanapot 5000 km-es koráig kerülném.
Az első két olaj feltöltésnél én a legolcsóbb gyári viszkozitású olajat választanám, azzal kezdenék neki a bejáratásnak, utána pedig már valami jobb minőségűt.
Speciális bejáratási olaj már nem igazán elérhető, noha néhány motorgyártó alkalmazza.
Üdv.
Göbölyös Zsolt