______________________________________________________________
hirdetés
Flotta

Milyen motorral kérjem?

hirdetés

Mostani írásunkban a motorizáltság kérdését járjuk körül. Míg a legtöbb vállalati felhasználó esetében a teljesen elektromos autózás még nem megfelelő megoldás, a vegyes üzemű hibrid megoldások viszont egyre inkább képbe kerülnek a hatótáv és az ár-érték arányosság miatt. Azonban egy plug-in / mild, vagy öntöltős hibridnél is lehetnek súlyos forintokban is mérhető buktatók, ha nem arra használjuk őket amire ideálisak, ezért készítettünk egy áttekinthető összefoglalót.

 

Számtalan lehetőség

Hétköznapi ember legyen a talpán, aki egyszerre fel tudja sorolni, hányféle meghajtással / üzemanyaggal lehet járművet vásárolni napjainkban. A három fő irány a benzin, dízel, elektromos, és ezeknek különböző kombinálása öntöltős, mild és plug-in verzióban. Üzemanyagok tekintetében a profibbaknak a CNG/LPG, és az új hidrogén üzemanyag is eszünkbe jut; míg előbbi esetében benzinmotort hajtunk, utóbbinál elektromos motort

Mi az a mild-hibrid (MHEV)?

hirdetés

A mild-hibrid rendszert benzin és dízel üzemű autókba szerelik, amelynek segítségével a gyártók CO2 kibocsátáson tudnak leginkább spórolni. A felhasználó ebből csak annyit észlel, hogy hamarabb kapcsol le a belső égésű motor egy-egy piros lámpához való kiguruláskor – ilyen esetben az elektromotor gondoskodik az autó biztonságos üzemeltetéséről (pl: fék-, és kormányszervó, rádió, légkondicionálót képes üzemeltetni a mild-hibrid rendszer). Elinduláskor a kis elektromotor (48V) besegít, így kicsivel kevesebbet tudunk fogyasztani, vagy dinamikusabban elindulni attól függ milyen a sofőr lába.

Benzinmotor – A legrövidebb utakhoz

Sima benzines motorokkal egyre ritkábban találkozunk, a legtöbb járműben már mild-hibrid benzines motorokat tesznek a fentebb említett okok miatt. A benzines választás továbbra is költséghatékony opció azoknak akik évi 15-20 ezer km-nél nem mennek többet, és azt is túlnyomórészt városban. Egy jó tanács: szkeptikusan fogadjuk a gyártó által megadott fogyasztási értéket, inkább kérjük az EuroFleet kollégáinak segítségét a valós fogyasztási adatok végett, hiszen egy benzines motorral lehet a legnagyobb különbségeket elérni üzemanyagköltség terén.

hirdetés

EuroFleet tipp: Kia Ceed Gold 1.0 T-GDI LP és Sportage

Dízelmotor – A távolságok bajnoka

Ettől a motorizáltságtól félnek a legtöbben, a dízelmotor a sarokba lett állítva, pedig közép- és hosszútávú utazásokra még mindig ez a legjobb megoldás. A dízelmotor akkor tud hatékonyan működni, ha hetente legalább egyszer 15-20 percig  autópályán 130-as tempóval haladunk vele – ilyenkor megy végbe a regenerációja a szűrőknek. Aki évi 20 ezer km fölött autózik, annak nincs jobb gazdaságos alternatíva, mint a dízel. Főleg Nyugat-Európa nagyvárosaiban a kitiltás lehetősége időről időre előtérbe kerül – meglátásunk szerint azonban nem tart még ott a magyarországi autós helyzet, hogy ez pár éven belül országos szinten nálunk is  megtörténne.

EuroFleet tipp: Kia Ceed SW Gold 1.6 CRDI 48V (mild-hibrid)

Öntöltős hibrid – Köztes megoldás  (HSD)

Az öntöltős hibrid megoldást (HSD – hybrid synergy drive) legelőször a Toyota emelte mester szintre 1997-ben a Prius megjelenésével. Ez a meghajtási mód leginkább a középkategóriában (pl: Corolla) a városi és az országúti közlekedésre praktikus, amikor az elektro és az Atkinson-ciklusú benzinmotor rendkívül harmonikusan működik együtt, és a dízeleseket is megszégyenítő fogyasztást képes produkálni. Nagyobb SUV-ok esetében akkor alternatíva, ha nem autózunk sokat vagy hosszú távon.  Akkor is jó megoldás, ha nem tudunk otthon tölteni, de szeretnénk környezetkímélőbben és költséghatékonyabban utazni, mint egy benzinfalóval.

Stabil rendszer, rendkívül megbízható, nincsenek drága alkatrészek – mondják akik  szeretik; lomha, hangos “nyúlékony” motor  – mondják akik nem. Mi, az EuroFleet-nél azt tapasztaljuk, hogy valóban stabilan működnek, és a tizenötezres szervizciklust betartva gondtalan autózást produkálnak, ráadásul használtan is megvan a kiemelt vevőkörük.

EuroFleet tipp: Toyota Corolla SD 1.8 HSD Comfort Tech

Plug-in – Lehetőség vagy csapda? (PHEV)

A plug-in jelzés mögött mindig egy belső égésű benzin vagy dízel, és egy külső áramforrásról tölthető elektromos motor gondoskodik a meghajtásról. Ez a meghajtás módozat minden szempontból az egyik leghatékonyabb lehet, ha betartjuk a plug-in autózás aranyszabályait.

A plug-in jármű képes tisztán elektromosan (40-70 km), vegyes üzemmódban, és szimplán a belsőégésű motorral is közlekedni. A plug-in autó akkor gazdaságos, ha minél többet tudunk tisztán elektromosan menni, és ehhez az áramot nem a belső égésű motor generálta, hanem külső forrásból “tankoltuk” bele az autónkba. A plug-in megjelenésekor Hollandiában sok vállalatnál cserélték le az állami dotáció miatt plug-in autókra a flottákat, viszont elfelejtették, hogy nem mindenki képes, vagy hajlandó az autó töltésére külső áramforrásból. Így visszájára fordult a történet, hiszen szinte kizárólag a benzinmotor dolgozott, ráadásul az akkumulátor +100-200 kg-os többletét is cipelnie kellett a járműnek magával.

A probléma ellenszere egyszerű: csak akkor válasszunk plug-in autót, ha otthon és/vagy a munkahelyen is legalább hagyományos konnektoros töltővel tudjuk tölteni az autót udvarban vagy garázsban, és a 40-70 km-es hatótáv a hétköznapi munkábajárásra elegendő. A plug-in technikából adódó beszerzési felárat képes ellensúlyozni az ingyenes parkolás, a cégautó adó-mentesség, és az alacsonyabb üzemanyag kiadások. Felelős vezetőként, aki biztosra szeretne menni, még egy üzemanyag normát is rögzíthet a felhasználó felé – így tiszták lesznek a határok.

Az EuroFleet-nél azt tapasztaljuk, hogy felső kategóriában egyre többen választják azok, akik kacsingatnak az elektromos világ felé, meg tudják oldani az otthoni töltést, és valljuk be, a zöld rendszámságban van egy kis kitűnés a tömegből is.

EuroFleet tipp: GLC plug-in

Tisztán elektromos – A jövő – magas belépési költségekkel (BEV)

A tisztán elektromos autózás lehetőségeiről és feltételeiről 2020 novemberében kiadott első magazinunkban írtunk.

Az elektromos autózás hétköznapi költsége valóban kedvezőbb lehet, mint egy hagyományos belső égésű motorral ellátott autóé (pl: 1 km elektromos üzemanyag költsége 6-15 Ft/km, míg egy azonos méretű benzinesé 25 Ft/km).

A hatótáv kérdés leginkább már csak fejben aggodalom, hiszen a legtöbb vállalati szinten is bevethető elektromos autó hozza a 300-400 km-es hatótávot, ami egy átlagos felhasználónak tökéletesen elegendő akkor, ha képes az otthoni vagy a munkahelyi gyorstöltésre.

Az otthoni vagy munkahelyi gyorstöltésnek viszont van egy egyszeri magas beruházási költsége, amely töltőpontonként 0.5-1 MFt között mozog, attól függően, hogy mennyire gyors áramot, és mennyire gyors töltőt szeretnénk kiépíteni magunknak a már meglévő vagy megvásárolni kívánt (+ 3-5 MFt) garázsunkba…

EuroFleet tipp: Kia eNiro / Hyundai Kona

Félelemből barátság?

Nem lennénk meglepve, ha mindezeket elolvasva, talán pont az a meghajtás a megfelelő, amitől eddig a legjobban félt. Következő bérletmegújításkor kérje segítségünket, szánjon időt arra, hogy segítségünkkel feltérképezzük autózási szokásait, hogy a legmegfelelőbb motorizáltsággal biztosítsuk mobilitását a jövőben is.

Összefoglalásként készítettünk egy könnyen áttekinthető táblázatot, amely a fontos tulajdonságokat, csapdákat és előnyöket tartalmazza. Amennyiben kérdése merülne fel, keressen bennünket, örömmel segítünk!

szerző: EuroFleet

Címkék

Hasonló tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button