Jótékony hackerek figyelmeztették a gyártókat az autók sebezhetőségére
Úgynevezett “fehér kalapos” hackerek egy csoportja kíváncsi volt, hogy az új digitális világban mennyire sebezhetőek az autók. Kiderült, hogy kimondottan, ugyanis elég kevés erőfeszítéssel sikerült betörniük a járgányok rendszereibe.
Ma már egyre nagyobb hangsúlyt kap a digitalizáció az autózás világában is. Ez persze felhasználói szempontból azt jelenti, hogy egyre több funkciót kap az ember a pénzéért, viszont mint minden érmének, ennek is van egy másik oldala. Manapság ugyanis a bűnözők már nem feszítővasat használnak az autók feltöréséhez, hanem számítógépet és szoftvereket.
Éppen ezért, egy “fehér kalapos”, azaz kimondottan jó szándékkal működő hackercsoport kipróbálta, hogy vajon mennyire sebezhetőek a mai komolyabb autók. Az eredmény bizonyos szempontból nem lehet meglepetés: egy ügyesebb szaki pillanatok alatt sok mindent megtehet a modern járgányokkal.
Az a jelentésből nem derült ki (érthetően, hogy ne kapjanak tippeket a rossz szándékkal vezényelt emberek), hogy pontosan milyen eszközöket használtak a “szimulált bűnözők”, az viszont világossá vált, hogy például a Mercedes esetében gyakorlatilag bármilyen funkcióhoz hozzáfértek egy kis ügyködés után. GPS pozíció, nyitás-zárás, motor indítás és még a fényszórók kapcsolgatása is lehetővé vált a behatoló számára.
A Ferrari esetében a számítógépen tárolt felhasználói adatok szivárogtak ki, illetve azokon keresztül bizonyos honlapokhoz és szolgáltatásokhoz fértek hozzá, ezzel könnyen kiderítve a tulajdonos nevét és címét is. Számtalan más gyártó is megbukott a teszten, de külön kiemelendő a Porsche is, melynél szintén le tudták azonnal kérni a jármű helyzetét és adatait, illetve távolról lehetővé vált különböző parancsok küldése is.
Nem csak autókat, hanem más szolgáltatókat is vizsgáltak a szakik. Többek között a digitális rendszámokkal foglalkozó Revivert is próbára tették. Eredmény? Szintén sikerült megszerezni a GPS adatokat, ráadásul a hackerek létre tudtak hozni olyan bejegyzéseket is, miszerint lopott a rendszám és az autó, ami kínos pillanatokat eredményezhet egy járőrrel találkozva.
A jó hír, hogy a tapasztalt hibákra és biztonsági résekre a hackerek felhívták a gyártók figyelmét, amit azok már javítottak is a projektet vezető Sam Curry biztonsági igazgató elmondása szerint. Persze, ez nem jelenti azt, hogy innentől hátradőlhetnek a biztonságért felelős IT programozók, hiszen mindig lesznek újabb kiskapuk, amiket energiával és pénzzel nem spórolva kutatnak a bűnözők.