Autós Hírek

Atkinson vagy Miller-ciklus? Kérdezz-Felelek Extra

Sokszor hangzik el, hogy egy motor Atkinson-ciklusban működve nagyon takarékos tud lenni. Na de tényleg mindig ugyanarról a működési elvről beszélünk? Göbi tisztázza a helyzetet.

 

Ha arról beszélünk, hogy egy hibrid-rendszer mennyire takarékos, akkor nem mehetünk el szó nélkül az olyan működési elvek mellett sem, mint például az Atkinson vagy éppen a Miller-ciklus. Most egy olvasónk ebben a témában tette fel a kérdését.

“Sziasztok!

Elsősorban Göbitől szeretném kérdezni, mert többször említette plug-in hibrid teszteknél (pl. Ford Kuga), hogy a motor tud Atkinson ciklusban is működni, így takarékos üzemű.
Ha ez az Atkinson ciklus annyira jó a fogyasztásnak, akkor miért nem használják sima autókban is, hiszen a szabadalom nem új, mégsem terjedt el. Mi a hátránya?
Köszönöm a választ, nagyon jók vagytok, sosevegyétekel!

Üdv.
Mátyás”

Lássuk, Göbi miként látja ezt a felvetést, azaz az Otto motorok esetében milyen technológia az, amivel mostanság inkább számolhatnak a tervezők.

Kedves Mátyás!

Ahogy mindenki, kicsit én is pongyolán fogalmaztam, mert ezek a motorok nem tiszta Atkinson ciklusban működnek, mert ott szükség lenne komolyabb mechanikai átalakításra is a hagyományos Otto motor esetében, hanem úgynevezett Atkinson-Miller ciklusban, vagy ahogy szintén szokták nevezni egyszerűsítve: Miller ciklusban.

A nagy különbség az, hogy az Atkinson-Miller ciklus egy olyan egyszerűsítése az eredeti Atkinson ciklusnak, ami megvalósítható a szelepvezérlés folyamatos változtatásával. Mint minden egyszerűsítés, számos előnyt elveszít, de könnyen megvalósítható korunk korszerű, folyamatosan változó szelepvezérléseivel. Korábban a Mazda Millenia S modellben volt Miller ciklusban üzemelő motor, de az kompresszoros volt, hogy az egyik hátrányát, a kisebb fajlagos teljesítményt kiküszöböljék. Itt van a kutya elásva, ugyanis az Atkinson-Miller ciklusban üzemelő motor lökettérfogatra vetítve alacsony literteljesítményű, általában nagyobb és nehezebb, mint az azonos teljesítményű hagyományos Otto motoros társa, és jellemzően csak szűk fordulatszám tartományban tud takarékos lenni.

Ez egy plug-in hibridnél nem baj, mert a villanymotor rásegít ha kell, és a belső égésű motor csak a neki kedvező üzemállapot környezetében vagy pont abban tud üzemelni. A Mazda pedig feltöltéssel kompenzálta ezt a hátrányt, viszont akkor a takarékosság megkérdőjelezhető a normál Otto motorral összehasonlítva. Nem véletlen, hogy az Atkinson-Miller ciklusban üzemelő motorok nem lettek népszerűek.

Üdv.

Göbölyös Zsolt

Címkék

Hasonló tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button