Autós Hírek

A lét a tét – cseréld a gumit, ha kell

Alapvetően szeretünk elfeledkezni róla, az autógumi mégis csak az egyik legfontosabb alkatrész a járművünkön. Pedig, ha elhasználódik, esetleg túl öreg, akkor életek kerülhetnek veszélybe. Meddig használható az abroncs? Mit tegyünk, ha elérkezett a csere ideje? Ezt járjuk most kicsit körbe.

 

Az autó összetett szerkezet, azaz egy apró hiba is képes a rendszer teljes megállását eredményezni. Ez hatványozottan igaz a mai modern, elektronikával túlzsúfolt járgányokra is. Mindezek mellett furcsán hangzik, de nem az a legnagyobb probléma, ha a kocsi nem indul be, hanem az, ha éppenséggel nem áll meg.

Éppen ezért, a fékkel, a futóművel és az abroncsokkal nem viccelünk, azaz ha elérkezett a csere ideje, vagy pedig éppenséggel megsérült az elem, azonnal lépni kell. Most egy kicsit a gumik irányában kezdünk el vizsgálódni, azaz nézzük, hogy mit kell figyelni a kerékre pillantva.

A gumi nem csak azért felel, hogy az autó az úton maradjon, hanem azért is, hogy minél hamarabb meg tudjunk állni, ha baj van. A komolyabb gyártók gazdagon felszerelt laboratóriumokban kísérletezik ki azt az elegyet, amivel a legoptimálisabb a tapadás, de nem is kopik el egy nagyobb külföldi kiruccanás alatt. Persze, el fog kopni, de csak pár szezon múlva.

A gumi kopottságát könnyen ellenőrizhetjük szemrevételezéssel, hiszen az abroncsok mindegyike el van látva kopásjelzővel. Azt azonban érdemes figyelembe venni, hogy a profilmélységgel kapcsolatban a jogszabályok is kimondják, hogy mihez kell tartanunk magunkat. Jelen pillanatban úgy van, hogy nyári gumik esetén 1,6 milliméteres profilmélység alatt már kötelező a csere, a téli szettnél viszont már 4 milliméternél lépni kell. Fontos, hogy ezek az értékek csak a törvény által kimondott határszámok, a gumi jóval kisebb kopás mellett is már sokat veszít a teljesítményéből nedves vagy csúszós burkolaton, hiszen jelentősen romlik a vízelvezető és kiszorító képessége. Ha pedig nem tud elég vizet elvezetni, akkor megtörténik a sofőrök legnagyobb rémálma, a felúszás, azaz az aquaplaning, azaz irányíthatatlanná válik az autó.

Akad olyan helyzet is, amikor látszólag a profilmélységgel semmi probléma sincs, ám mégis életveszélyes az adott gumival közlekedés. Ez akkor következik be, amikor a gumi kiöregszik, azaz annyira megváltoznak már a tulajdonságai, hogy kiszámíthatatlanná válik a viselkedése. A repedések és a málló felület mind árulkodók lehetnek, de ha biztosra akarunk menni, akkor meg kell keresnünk a gumin a DOT számot. Ez jelzi, hogy melyik év melyik hetében gyártották le. Alapvető feltevés, hogy egy gumi 5 éves koráig gyakorlatilag újnak számít (helyes letárolás esetén), 10 éves korára pedig teljesen kiöregszik, azaz mindenképpen cserélni kell.

A DOT szám nézegetése éppen ezért kimondottan ajánlott használt abroncs vásárlása esetén is, hiszen hiába bizonygatja az eladó, hogy olyan profilmélysége van az abroncsnak, hogy kezét-lábát töri a hangya, ha beleesik a mélyedése, ha a kiöregedés miatt már csak hulladékként tekinthetünk az eladni kívánt termékre.

Mindezek mellett a használtgumi-vásárlás még akkor is lehet lutri, ha rendben van az életkora és a profilmélysége. Akadhatnak ugyanis olyan korábbi sérülések, melyeket foltozással ugyan pillanatnyilag kijavítottak, de ketyegő bombaként kell tekinteni a problémára. Például ha a futófelület szélén egy csavar megy a gumiba, aztán pedig azt belülről megfoltozzák, akkor a foltozás széle felül a hajlatra is, ami miatt idővel le is fog válni. Éppen ezért a legtöbb jóérzésű gumis ilyenkor már nem is javít, hanem új abroncs vásárlását szorgalmazza. Nem (csak) azért, mert jobban akar járni, hanem nem szeretné, ha mondjuk autópályán a javítás megadná magát, te pedig rommá törnéd az egész életed. A defekttűrő gumikat szintén nem ildomos javítani, pont azon tulajdonságuk miatt, ami defekttűrővé teszi őket. Ha elszökik belőlük a levegő, akkor a felni ráül a vastag gumiperemre. Ezzel lassan ugyan el lehet gurulni a legközelebbi gumisig, ám annyira sérül ilyenkor a szerkezet, hogy a további használata már életveszélyes.

A használt gumi tehát mindenképpen lutri lehet, ezért amennyiben tehetjük, érdemes újonnan vásárolni egy garnitúrát. Még akkor is jobban járhatunk, ha a kínálat alsó feléből válogatunk, hiszen egy olyan terméket kapunk kézhez, amit mi kezdünk el használni.

Persze, ez nem olcsó mulatság, de amennyiben némi kompromisszumot kötünk, akkor van még egy járható út: a négyévszakos gumik világa. Ezek az abroncsok átmenetet képeznek a nyári és a téli szettek között, viszont fontos, hogy nem feltétlenül hordozzák magukban mind a kettő előnyeit. A négyévszakos gumik mintázata úgy lett kialakítva, hogy télen azért meg tudjon kapaszkodni a hóban, de elég nagy a lamellák közti felület is ahhoz, hogy nyári útviszonyok között is használható legyen. A négyévszakos abroncs tehát mind a két szélsőséges viszonylatban rosszabbul teljesít, mint egy kimondottan nyári, vagy pedig téli megoldás, a keverék összetételét tekintve pedig inkább a téli megoldáshoz áll közelebb

Akkor mi értelme van? A kedvező árazás mellett (elég egy garnitúrát megvásárolni) az, hogy az átlag autós igényeit tökéletesen kiszolgálja. Javarészt városban közlekedsz? Nem nézed versenypályának az utakat? A kétméteres hóban le tudsz mondani a vidéki túrákról? Akkor tökéletes lesz. Mindazonáltal, Magyarországon már úgysem volt évek óta igazi tél, azaz nagyon ritka az olyan szélsőséges körülmény, amikor a négyévszakos keverék nem tud megküzdeni a feladattal. Arra az 1-2 napra, amikor tényleg havazik, viszont tényleg érdemes letenni ebben az esetben az autót.

Mindent összevetve, nincs jobb gumi, mint az új gumi, ha pedig kerüljük a szélsőségeket, akkor megúszhatjuk az egészet egyetlen garnitúrával. Mindenki mérlegeljen, mire van szüksége. Ha megvan a válasz, akkor a BHPgumi biztos, hogy tud megfelelő alternatívával szolgálni.

Címkék

Hasonló tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button