Visszatért a Wankel, azaz bemutatkozott a Mazda MX-30 E-Skyactiv R-EV
Csaknem 10 évnyi kihagyás után ismét visszatért a Wankel-motor a Mazda palettájára. Persze, most nem egy sportkocsiról van szó és nem is hagyományos értelemben vett erőforrás szerepet tölt be a megoldás, hanem így javítottak a gyáriak az MX-30 sokat kritizált elektromos hatótávján.
Ha azt mondjuk, hogy Wankel-motor, akkor érthető módon mindenkinek azonnal a Mazda ugrik be, na meg az RX-8-al lezárult sportkocsi széria. Érthető, hiszen a legendás bolygódugattyús erőforrás kis köbcentiből volt képes kimondottan nagy teljesítményt kipréselni, viszont cserébe igencsak visszafogott élettartammal működött, ráadásul ette is az olajat, mint rozsda a fémet.
Az RX-8 viszont már tíz éve annak, hogy eltűnt a kínálatból és bizony vitte magával a Wankelt is a sírba. De csak idáig, hiszen a japánok ismét bedobták a köztudatba, de teljesen más formában, mint ahogy eddig használták.
A Wankel most ugyanis teljesen átdolgozva (már nem eszi az olajat) az elektromos MX-30 motorterében bukkant fel, egészen pontosan egybeépítve az elektromos motorral, mellyel az autó most már 170 lóerő leadására képes. Fontos azonban, hogy a plusz lóerők nem a belsőégésű erőforrásból származnak, hiszen az közvetlenül nem vesz részt a hajtásban, hanem mintegy hatótáv megnövelő aggregátorként van helye a rendszerben.
Kellett is a hatótávval foglalkozni, az MX-30 ugyanis abban sosem volt erős. Ez most hatványozottan igaz, ugyanis a gyáriak az eddigi 35,5-ről 17,8 kWh-ra csökkentette az akkumulátor kapacitását, mellyel most már csak 85 kilométert képes megtenni a japán tisztán elektromos üzemmódban.
Bár a tengelyeket nem hajtja a Wankel-motor, annak köszönhetően mégis hivatalosan bekerült egy új kategóriába is az autó, azaz most már konnektoros hibridként is emlegethetjük a Mazda kis SUV modelljét.