______________________________________________________________
hirdetés
Autós HírekFlotta

FIX, VÁLTOZÓ, VAGY EUR FINANSZÍROZÁS? BIZTONSÁG, VAGY KALANDVÁGY?

hirdetés

Az utóbbi egy évben nem csak az autók árai drágultak meg a már ismert események miatt – chip hiány, logisztikai akadozások, árfolyam, energia árak drasztikus növekedése – hanem a finanszírozás is. Egy éve még 5%-on, manapság nem ritka, hogy 10% körül érkezik az ajánlat. Felelősségteljes vállalatvezetők keresik ilyenkor az alternatív megoldásokat, hátha van valahol olcsóbb lehetőség. Természetesen vannak kedvezőbb megoldások, de ami kezdetben olcsóbbnak tűnik, az a végén könnyen drágább lehet. Fix? Változó? EUR-s? Melyik a “legjobb”? Az EuroFleet – MHC Mobility értékesítői és pénzügyi csapata lefuttatta a lehetőségeket, hogy segítsünk megvilágítani a helyzetet!

 

Békeidőben

Az elmúlt két-három évben az 5% alatti HUF fix kamatozású finanszírozás volt a legoptimálisabb megoldás. Hitelezőnek – bérlőnek egyaránt előnyös volt a konstrukció, és a gépjármű átadásig a kamatok jellemzően lefelé mentek, mintsem felfelé.

Átfordult

hirdetés

Az elmúlt 12 hónap alatt viszont átfordult a finanszírozás a “másik oldalra” és az egy éve adott 5%-on kalkulált ajánlatok a megkésett szállítás, és az importőr által sokszor megemelt beszerzési ár mellé a kamat duplázást is meg kellett emészteni, ha autóhoz akart jutni a vállalkozás.

Változó idők – változó kamatozás?

Flottás járművek esetén jellemzően 3-5 éves tartós bérletről beszélünk, így akik a futamidő jelentős részében kedvezőbb gazdasági környezetre számítanak a mostaninál, azoknak a BUBOR-hoz igazodó változó kamatozást érdemes megfontolnia a kamatárfolyam ingadozás kockázata mellett. Változó kamatozás választása esetén egy cégvezető a 48-60 hónapos bérleti időnek jelentős részében a mostani kamatkörnyezetnél alacsonyabb kamatra számít. Így, ha akár egy-két évig még a mostani szint vagy afelett lesz a havidíj, a futamidő “második” felére már lecsillapodott helyzettel, és összességében kedvezőbb eredménnyel kalkulál, mint a mostani fix kamatozású ajánlatok esetében. Ebben lehet ráció, ha pontosan, vagy a jelenlegi állapotnál optimistábban számolunk négy-öt éves periódusra, és vállaljuk a változó kamatozásban rejlő kockázatokat.

hirdetés

EUR – Csapda vagy megoldás?

A nemzetközi üzletben jártasabb vezetők egyből “Legyen akkor euro alapú!” megoldásra jutnak. Természetesen az euro 3-5%-os kamatlába a mai forintos 10% körüli szintjéhez képest abszolút jól hangzik. Ügyfeleinket áttekintve a magyarországi vállalatoknak csak szűk, pár százalékos szegmensének lehet ez megoldás, amelyeknek euro-ban van a bevételük, azonban a forintos vállalkozásoknak ez nagy kitettségű árfolyamkockázattal járhat. Miért is? Nagyon egyszerűen érvelve, gondoljunk csak a CHF-es vagy EUR-os lakáshitelekre… Az árfolyamkockázat minden egyes havi bérleti díj fizetésekor jelentkezik.

EUR – A végén érkezik a meglepetés

Az eurós alapú bérlet lejártakor a jármű maradványértéke EUR-ban lesz meghatározva, viszont a magyar használtautó piacon jó eséllyel forintban lehet eladni. Emiatt keletkezik egy árfolyamkülönbség, amely  az elmúlt évek HUF-EUR mozgását figyelembe véve négy év után akár 15-20% is lehet. Ez veszteség lenne a Bérbeadó számára. Talán csak az apróbetűs részben van leírva az ajánlatban, de minden bizonnyal egyik lízing cég sem vállalja át ezt a kockázatot, hanem áthárítja a Bérlőre. Összegszerű példát említve: 20.000 EUR-os maradványérték esetén, ami jelenleg 8.2M Ft (410,-HUF/EUR), négy év múlva várhatóan akár 470,-HUF/EUR áron számolva 9.43M Ft lesz, amely különbséget (1.23M Ft) a szerződés szerint egyösszegben  áthárítanak a Bérlőre a lezáráskor – egy tíz darabos flotta esetén 12.3M Ft. Fontos, hogy ez a költség nem csak a forint bevételű vállalkozásoknál jelentkezik, hanem azoknál is extra kiadást jelenthet, akik EUR-ban vezetik cégüket.

Összegzés

Mindent összevetve, a lapzártánkkor rendelkezésre álló információk szerint a fenti érvek alapján úgy gondoljuk, hogy a legtöbb magyarországi vállalkozás számára a forint alapú finanszírozás a kiszámíthatóbb, és biztosabb megoldás az EUR-os finanszírozás helyett.

szerző: EuroFleet

Címkék

Hasonló tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button