Autós Hírek
Úton a harmadik gyerek, ide már nagyobb autó kell! Kérdezz-Felelek extra
hirdetés
Egy kedves nézőnk/olvasónk keresett meg minket egy kérdéssel, melyben egy család gyarapodása által generált problémát kellene megoldani. Pista sietett András segítségére egy olyan bő elemzéssel, mely már egy átlagos kérdezz-felelek bejegyzésnél több, karakterszámban és mélysében egyaránt.
Horváth András kérdésének közlése előtt először is szeretnénk gratulálni a harmadik gyerkőc érkezéséhez! Sok boldogságot és egészséget kíván nektek az egész Speedzone csapat.
“Kedves Speedzone!
Úton van a harmadik gyermekünk, így nagyobb autót akarunk, ehhez kérnék tanácsot.
Korábban benzines japán autóim voltak, szívók, csak jó tapasztalatom van a rozsdától eltekintve. Jelenleg egy Honda Civic sedan tulajdonosa vagyok, 1.8 szívó (ufó testvére, 8. generáció). Álom ez a kocsi, a motor, a váltó…Jobbat nehezen kívánhatok halandó embernek. Mellette a családi autónk egy második generációs kombi Octavia 1.6 szívó, a gyengébbik, de “halhatatlan” verzió. Utóbbit szeretnénk olyan kocsira cserélni, ahol elfér 3. gyerekülés a hátsó sorban és van bőven hely a csomagtartóban. A keret max 4, esetleg 4,5 millió, a többi vétel utáni alap szervizre kell.
Japán vonalon értelmes verziót nem találtam. Az Octavia okos megoldásai világítottak rá, hogy érdemes elengedni pl a japán váltót, ha cserébe nagyobb helyet kapok hátul a gyereknek, csomagnak, illetve praktikus nagy rekeszeket. VW konszern: Sharan vagy Alhambra a két kiszemelt, 2010 utáni, tolóajtós verziók. Ebben elfér hátul a 3. gyerekülés kényelmesen, könnyű ki-be rakni őket, marad a csomagtartóban hely. (nem feltétlenül kell 7 személyes, ritkán lenne kihasználva)
A megbízhatóság és a biztonság az elsődleges nekem.
Amire használnánk:
– anyataxi (vinné oviba, ide-oda a gyerekeket, ami 3km oda-vissza falun belül)
– nagyszülők 10, illetve 15 km-re vannak és gyakori célpontok
– vásárlás 30km oda-vissza + az apró a boltok között
– kirándulás: szeretjük a Balatonfelvidéket és minden szép tájat, jó időben havi 2x megyünk 50-500km között kirándulni, nyáron még többet.
– tetőcsomagtartó + vonóhorog is lenne használva rajta időnként
A felhasználással leírtam egy benzin-hybrid tökéletes felhasználását. Ellenben a Sharan/Alhambra egy nagy autó, amibe leginkább a 2000ccm dízel illik, ami tud már mozgatni ekkora bódét. A másik verzió az 1.4 TSI, ami szerintem “öngyilkosság” egy Sharanba, a Golfba még csak-csak.
A Prius sajnos nekünk kicsi lenne, 2 gyerekkel lehetne max vállalni. Mazda 5 amiket láttam rohadnak, durván. Mitsubishi Grandis-ba nem tudom elfér-e 3 gyerekülés, csak kintről láttam ilyet, de nem győzött meg. Galaxy, S-Max, Grand C4 Picasso és hasonlók “F” betűsek. Talán még rá is lehetne beszélni és lemondanék a tolóajtóról, de annyival nem olcsóbbak, hogy megérje kockáztatni egy olyannak, aki japán minőséghez, megbízhatósághoz szokott. Pedig S-Max-ból talán még szívó benzin is akadna…
Nyilván a rövid táv egyik autónak se egészséges. Szívesen fogadnám a tanácsotok, hogy milyen irányba érdemes indulnom. Szívem szerint egy kombi Octavia RS-t hajtanék, de abban nem férünk majd el, illetve gyerekkel a hátam mögött úgysem nyomhatom. Nyilván az jó, ha könnyen előzök és gyorsan letudom a dolgot, azt tartom biztonságosnak még belátható helyen is. Egyébként nem vagyok SUV párti, de akár az is szóba jöhet. Állítólag az újabb Honda CRV-be (2014 körüli) befér a 3 gyerekülés, de azok árban nekem elérhetetlenek. Barátaim közül volt aki azt javasolta, hogy vegyek egy VW Multivant vagy hasonlót (Ekkorát az asszony nem szívesen vezetne). Volt aki azt mondta vegyek korábbi Sharan verziót, igaz nem tolóajtós, de jóval olcsóbb, ha valami megadja magát, marad bőven pénz megcsinálni. (Van benne igazság, de hosszabb időre kell a kocsi, a rozsda hamarabb kijön rajta és sok időt tölt lakatosnál, kevésbé biztonságos stb.)
Azzal persze tisztában vagyok, hogy állapotot veszünk, nem km-t. Egyik autóm 320e, a másik 450e km-nél áll. De ezek még kicsivel szebb időkből valók, egy mai új autóval lehet nem mernék olyan messze elindulni, ahova ezekkel igen. (Ja igen, hozzáteszem: nem akarom kihasználni az új autós dolgot, nem veszek 7 személyes Daciat, azt ne is javasoljátok, köszi 🙂 , CSOKot se vettem fel…)
Elnézést, hogy hosszúra sikerült. Talán adtam egy kis témát, esetleg lesz valamikor Nálatok ilyen teszt is, elérhető árú nagy családi autókról. 🙂
hirdetés
Minden jót kívánok!
Üdvözlettel:
Horváth András”
És most jöjjön a válasz. Nem visszafogottan, de annál őszintébben!
Szervusz Bandi!
hirdetés
Elsősorban nyugodjunk meg, ne kapkodjunk, mert leverünk valamit és döntsük el, hogy szívvel vagy ésszel akarunk-e autót venni.
Mivel itt alapvetően a praktikumon van a hangsúly és a 3 gyerekülés eleve kizárja azt, hogy majd jókat autózunk (hiszen épeszű ember nem hülye a gyerekeivel a fedélzeten, de nélkülük sem), így maradjunk a józan ész vonalán.
Nem fogok tudni neked egyetlen megoldást sem mondani, mert a döntés a te kezedben van, de talán megosztom veled, én hogyan gondolkodnék.
Mivel alapvetően nagyon vegyes felhasználást tervezel egy típussal “lefogni”, így alapvetően üzemanyagköltség oldalról közelíteném meg a problémát. Ami kevesebbet fogyaszt és jobban is boldogul az alkalomadtán megpakolt bódéval, az a dízel, ez biztos. Még úgy is, hogy esetleg a jövőben szívás lesz eladni illetve egyáltalán nem szereti a 3-15 kilométeres napi ingázást.
Utóbbit azonban a kis turbómotorok sem szeretik, sőt, nagyjából semmi sem.
Motor terén minden attól függ, mennyi pénz marad a zsebben ahhoz, hogy megvétel után mindent kicserélve-karbantartva nyugodtan tudj aludni és ne azon rettegj, mikor dobja fel a pacskert a család alatt a használtautó. Itt érdemes leülnöd és kiszámolnod, mennyibe kerül neked vétel után egy kétliteres TDI (de NE a kétliteres PD, azt kerüld el messziről – szóval a Grandis pl. kiesik) vagy HDi (a PSA négyhengeres turbódízelei jók ám!) illetve egy TSi.
Én lehet a dízelt választanám, ha nagyon jót akarnék magamnak, akkor egy olyan állófűtésbe tallán befektetnék, amely a motor hűtőközegét is melegíti, vagy számolnék azzal, hogy a kipufogógáz-szűrő rendszer előbb-utóbb kéri majd a forintot. Minden attól függ, hogy hosszútávon mit mutat a matek. Az 1.9 TDI, PD TDI és a kétliteres TDI is jól ismert motorok idehaza, merem állítani, hogy remek szerelők- és műhelyek akadnak országszerte, akik kenik-vágják. A TSI-t is, de ott ha baj van, akkor nagyobb tud lenni, mint a TDI-nél.
És itt jön a képbe a tény, hogy ha ÉN ilyen autót keresnék, akkor csak olyat néznék, amihez:
– van alkatrész bőven és nem csak a bontóban (a VW konszern ebből a szempontból nyerő)
– elterjedt típus, van nagy közössége, amely már kitermelte a saját, hozzáértő szerelőit és
– ismertek a típushibái
– jó a szervízhálózata
– és az aftermarket-ellátottsága (gondolok itt pl arra, hogy ha mégis akarnál valami kiegészítőt hozzá – tetőcsomagtartó pl., akkor nem fog pingvinezni senki és valami “univerzális ” szart rád sózni, hanem konkrétan van a típushoz való)
– külföldön sem ismeretlen
Tedd félre ezt a csapatós-vonalat, ez most nem az a sztori. Bizonyosan elterjedt, Európában gyártott típust választanék, de nem esnék abba a hibába, hogy három gyerekülés miatt már csuklós Ikarust vegyek (lásd. Multivan-tipp), mert nem csak, hogy drága, hanem feleslegesen nagy is és messze nem olyan kényelmes, hiszen egy haszongépjármű az alapja. Ebbe a hibába a kezdő családosok szeretnek beleesni, pedig mi is felnőttünk a Skodában, aztán élünk.
Az S-Max nem rossz, nem rossz, de szerintem rondán öregszik, a Sharan-vonal jó és a tolóajtó is praktikus. Ha nem ragaszkodsz utóbbihoz, akkor a Touran egy TDI-vel a te autód, mert nem túl nagy, külön mozgatható mindhárom ülés a második sorban és praktikus, jól pakolható, igaz, annyi bugi van benne, mint egy totemoszlopban. Fenntarthatóség szempontjából viszont – véleményem szerint – ez a legjobb. Elterjedt típus még az Opel Zafira is, de sajnos jó szívvel azt én sem venném magamnak jobb-a-békesség-alapon.
Nyilván a japán az szép vonal, de opciód nagyon nincsen, ha a józan ész logikáját követem, akkor – tetszik vagy sem – én is a VW-csoportból szemezgetnék. Bőséges a kínálat, ha az eladó belemegy, akkor a szervíztörténetét is le tudjátok kérdezni, vagy legalább egy állapotfelmérésre elmenni és nem kell heteket várnod egy kerékcsapágyra vagy vezérlés-szettre.
Nézd azonban át, olvass utána a jellegzetes rozsdásodási pontoknak (mindegyiknél), minél alaposabb kutatómunkát végzel, annál pontosabban tudni fogod, mi az, amit keresel (a Touran is tud ám rozsdásodni és a Sharan is!).
Vagy tegyél magasról az egészre és vegyél egy háromliteres, rozsdamentes, ötajtós, turbódízel Y61-es Patrolt, rakj alá négy AT gumit, a maradék pénzből pedig egy lakókocsit, aztán menjetek neki a világnak, amíg lehet.
A gyerekülések abba is beleférnek és nem fogsz sziszegni, ha netán lekoccolja a biciklitartót a suli előtt.
Pacsi
Pista
Toyota Verso? Honda FRV? öt éves Lodgy?
Ajánlanám a Honda FR-V-t. 1.8 / 2.0 motorral.
3 ülés elfér benne és az alkatrészek is megvannak azért.
Nálunk a 3 gyereket egy 2002-es Honda Stream szállítja. K20A, kézi váltó. A gyerekek két sorban ülnek (jobb a békesség), így a csomagokkal trükközni kell. Ős-műanyag belső, 0 vezetés támogató elektronika, E3-as kibocsátás, nincs tetősín. Rozsdával küzdeni kell. Most van a 300 ezres határon, de az elpusztíthatatlanság illúzióját keltve teszi s dolgát. Az 4000+ km-es olasz nyári túránkat esemény nélkül teljesítette. Már csak néhány év, míg mindhárom gyerek velünk lesz, ezt már nem fogom másik egyterűre lecserélni, mert nincs miért. (BMW Gran Tourer vagy Pug 5008 előző széria gondolkodnék, ha muszáj lenne.)
András, úgy gondolom tökéletesen körülírtad a Prius Plus felhasználási profilját. Háromgyerekes sorstársként seggbe dugott kézzel ki merem jelenteni, hogy nincs ennél jobb családi autó 🙂 . 300e km felett is nulla meghibásodás, bőséges helykínálat (a második sorban hátul külön állítható önálló ülések!), mindent (is) elnyelő csomagtér, biztonság, kényelem. Mindezek mellé 5-6 literes fogyasztás. A 3 gyerekülés miatt nem paráznék. Az első 1-2 évben a babahordozót be tudod tenni előre, Anya pedig középre beül hátul. Később ha esetleg öten vagytok hosszú távon, az egyik ülést be tudod szíjazni a 3. üléssorba. néhány év után pedig a legnagyobb gyerek úgyis ülésmagasíton fog ülni, az meg simán befér középre a második sorba. Egyetlen hátránya hogy vontatni nem tudsz vele (biciklitartót vonóhorogra viszont lehet tenni rá). Hibátlan választás még akkor is, ha Octavia RS-eket nem fogsz alázni vele. Ez esetben válassz inkább egy 2.5T benzines S-Maxot :-)))
Ugyanez a problémám volt, én vettem egy TDCI Galaxyt. A rövid táv miatt nem ajánlom, katalizátor 1-2 évig bírta.
Utána lett Prius + amit szeretett a párom és jó is volt, de a keretedből nem jön ki csak az ex-taxi…
A dízelt ilyen távra felejtsd el, be sem melegszik 20 km alatt…