Új szintre lépett a BMW Art Car széria
A BMW esetében már-már hagyomány az úgynevezett Art Car széria, mely művészek által megálmodott külsőt jelent a bajor gyártó bizonyos modelljein. Most új szintet lépett a sztori, már nem festik az autókat, hanem az E Ink technológiát használva rajzolják ki és változtatják a mintákat.
A BMW Art Car széria 1975-ben indult útjára, amikor egy francia versenyző és autókereskedő, Hervé Poulain úgy döntött, hogy felkér egy művészt, hogy alkosson meg egy teljesen egyedi dizájnt az egyik versenyautójára, egy BMW 3.0 CSL-re. A szóban forgó művész Alexander Calder volt, aki akkorát alakított, hogy azonnal a gyártó által is támogatott hagyomány lett a dologból.
Sok jellegzetes alkotás született azóta a szériában, az egyik leghíresebb azonban Esther Mahlangu munkája, mely 1991-ben jelent meg egy 525i felületén. Esther nem csak az első nő volt, aki részt vett az Art Car programban, hanem egyben az első afrikai művész is.
Most a sztori azonban újabb szintre lépett, ugyanis ismét bemutatkozott egy BMW Art Car, vagyis inkább egy visszatekintés az 1991-es műre. Persze, ha csak simán felkerül az akkori dizájnra hasonlító kialakítás egy i5-re, az ma már nem kelti fel annyira az emberek figyelmét, így a bajor gyártó úgy döntött, hogy új technikai szintre helyezi a projektet.
Egészen pontosan a 2022-ben egy tanulmányautón bemutatott E Ink, azaz elektromosan színt váltó fényezést vették alapul, melyet az elmúlt időszakban komoly mértékben továbbgondoltak. Az eredeti bemutatón ugyanis csak fehérről feketére tudott átváltozni a kocsi fényezése, azonban tavaly már 32 szín megjelenítésére volt képes a technológia, most pedig már ott tartunk, hogy mintákat is ki lehet rajzolni vele. Ehhez a gyártó 1349 külön E Ink szekciót alakított ki, melyek egymástól függetlenül változtatnak árnyalatot.
Az új Art Car tehát lehet teljesen fehér, lehet csak felirat az oldalán vagy éppen felveheti teljes mértékben az 1991-es autó megjelenése által ihletett Art Car formát. Sőt, még a mintázat mozoghat is, még tovább fokozva a vizuális értéket.
Az E Ink látványos újdonság az autóiparban, ám egyelőre nehéz elképzelni, hogy átlagos utcai autókon is megjelenjen. Nem csak a technológia ára miatt, hanem jogi szempontból is kérdéses ma még a menet közben tetszőlegesen színt és dizájnt váltó autó a legtöbb országban. A BMW azonban elárulta, hogy dolgoznak azon, hogy valamilyen szinten mégis megjelenhessen az a széria modelleken is.
Hozzá kell tenni, hogy az elektronikusan karakterisztikát váltó fényezés nem feltétlenül újkeletű, de mostanra a gyártók egyre többet hoznak ki belőle. Elég arra gondolni, hogy hat évvel ezelőtt a SEMA Show keretein belül már mi is találkozhattunk egy hasonló megoldással, mely árnyalatot váltani nem tudott, de arra képes volt, hogy világító elemeket rajzoljon ki akár egy autó karosszériáján is.