Autós Hírek

Mindent bele, vagy még annál is többet – A Forza Motorsport sztori

A Microsoft egyik legfényesebb csillaga a Forza Motosport széria, mely már 16 éve meghatározó része az autós játékok világának, így nem mehetünk el szó nélkül a sorozat igencsak gazdag történelme mellett.

 

A konzolgyártók számára a piaci verseny kiélesedését a 2000-es évek legeleje hozta el, amikor a már-már egyeduralmat szerző Sony megkapta története legerősebb konkurenciáját a Microsoft személyében. Persze, a konzolok kora nem ekkor kezdődött el, hiszen az Xbox és a vele együtt futó PlayStation 2 már hatodik generációs eszköznek számít, ám a számítástechnika rohamos fejlődése ekkorra tette lehetővé, hogy szélesebb rétegeket szólítsanak meg a hardverekkel a gyártók.

A Microsoft konzolpiacra belépése indította útjára a Forza Motorsport sorozatot

Szóval ott állunk a 2000-es évek elején, amikor a Microsoft fejest ugrik a konzolok világába, míg a Sony a PlayStation második felvonását kínálgatja már a vásárlóknak, így nincs könnyű dolga az amerikai gyártónak. A siker ugyan nem marad el, de nem is mondható olyannyira kirobbanónak az „új” versenyző teljesítménye, tekintve azt, hogy az Xbox első generációját valamivel több mint 24 milliós példányszámban értékesítették, míg a japánok simán bemásztak 150 milliós darabszám fölé. A Microsoft ekkor eszmélt rá, hogy ebben a szegmensben nem elég, az eszköz piacra dobása, hanem a lehető legtöbb érdeklődési kört kell lefedni exkluzív címekkel. Mert hát hiába volt már kezdetek óta az Xbox legnagyobb fegyvere a Halo sci-fi lövölde, hogyha mondjuk az autós játékok szerelmeseit a Sony simán magához csábította a már 1997 óta futó nagyágyújával, a Gran Turismo szériával.

2005-ben már van autóversenyzős Microsoft exkluzív cím is a piacon!

A nagy felismerés gyümölcse, hogy 2005-ben, az Xbox 360 piacra dobása előtt már rákészültek az amerikaiak, hogy tényleg odaszúrjanak a Sony sikereinek, így gyorsan megalkották a saját autóversenyzős játékuk fejlesztésével megbízott Turn 10 Studios-t, hogy piacra dobjanak valami az eddigieknél nagyobb és tartalmasabb programot. Mintegy két és fél évnyi fejlesztés után, az Xbox első generációjának záró és az Xbox 360 egyik nyitócímeként (visszafelé kompatibilitással) meg is jelent a Forza Motorsport, ezzel elindítva a sorozat 16 éve tartó sikeres menetelését.

Mai szemmel nem egetverő a látvány, de ne felejtsük el, hogy 16 évvel ezelőtt járunk!

Az első Forza természetesen nem titkoltan Gran Turismo konkurenciaként jött létre, azaz az akkori viszonyokhoz képest megpróbálták minél inkább szimulátorosabb irányba eltolni a játékmenetet a fejlesztők. Persze, azért igyekeztek nem eltaszítani maguktól az alkalmi játékosokat sem, így számtalan könnyítés és vezetési segédlet beépítésre került, hogy kormány mellett kontrollerrel is élvezhető legyen a verseny. A profik viszont azonnal megtalálták a számításaikat a valós időben fizikai számításokat végző motorban, mely olyan tényezők alapján számította ki az autók viselkedését, mint például a tapadás, a sebesség és a motorerő. Érdekesség, hogy 2005-ben, a Popular Science magazin egy kísérlet keretein belül felkérte Gunnar Jeannette autóversenyzőt, hogy menjen pár éles kört a Forza játékban, majd ugyan azon a pályán (Road Atlanta) és a játékban használt autó (Panoz) igazi megfelelőjével valóságban is lemérték az idejét. Szinte megdöbbentő, hogy a két időeredmény között csupán 4 másodperc volt a játék javára (ahol azért hajlamosabb többet bevállalni az ember), lényegében Jeannette ugyan azokat a szektoridőket futotta meg, mint éles versenyeken. A valóságra törekvés mellett a Forza nagy hangsúlyt fektetett a választható autók számára is. Egészen pontosan 231 darab járgány volt megtalálható a játékban a Honda Civic-től kezdve a Ferrari Enzón keresztül egészen a Le Mans-i 24 órás legmagasabb géposztályában versenyző fenevadakig. Persze, a Gran Turismo 2 ekkor már 650 darab autót tudott felvonultatni, de ezek többsége korábbi részből átemelt gyengébb modellezéssel rendelkező kocsi volt.

Forza Motorsport 2, már Xbox 360 alapokra fejlesztve

A kedvező visszajelzések érthető módon folytatásra ösztönözték a fejlesztőket, melynek eredménye a Forza Motorsport 2 2007-es megjelenése lett, amiben minden tekintetben emeltek még egy szintet a dolgokon az alkotók. Az elérhető autók száma 349-re ugrott, de az összes összegyűjtéséhez már DLC vásárlásra volt szüksége a játékosoknak. Sokat csiszoltak a fejlesztők a fizikai modellezésen, illetve az első felvonáshoz képest sokkal nagyobb szerepet kaptak a sérülések és a meghibásodások, de persze a gondtalan szórakozás érdekében szigorúan ki- és bekapcsolható formában.

A második részben már szerepet kap a törésmodell is, igaz itt nem kell Wreckfest szintű megoldásokra számítani.

Nagy újítás volt az elődhöz képest még, hogy az Xbox live rendszerbe bejelentkezve nem csak arra nyílt lehetősége a játékosoknak, hogy egymással összemérjék az időeredményeiket, hanem vásárolhattak játékban elért kreditekért cserébe egymástól autókat és dizájnokat. Fontos mozzanat, hogy ebben a részben jelent meg a fotó beállítás is, melynek segítségével szemet gyönyörködtető képeket lehetett lőni a játékon belül, ám itt fontos megemlíteni, hogy ebben az esetben a program szoftveres feljavítja a látványvilágot, tehát egy lényegesen kidolgozottabb és szebb képet menthetünk le, mint amivel amúgy játék közben találkozhatunk. A Forza Motorsport 2-vel egyidejűleg debütált a Microsoft saját kormánya, az Xbox 360 Wireless Racing Wheel is, melyet kimondottan a házon belül fejlesztett versenyzős játékhoz igazítottak az elérhető legjobb erővisszacsatolás és vezetési élmény érdekében.

Dan Greenwalt, a Turn 10 Studio vezető fejlesztője a Motorsport 3 premierjén. A háttérben a borítón is látható Audi R8.

A következő Forza játékra egészen 2009-ig kellett várni, amikor is megjelent a széria harmadik darabja, olyan újdonságokkal, mint például a részletesen kidolgozott belső nézet (eddig lökhárító nézet volt elérhető hasonló perspektívaként), a gumik deformációját és kopását is figyelembe vevő fizikai modell és a játékon belüli videó készítésének a lehetősége. Itt bukkant fel először a szériában az idő visszatekerése is, mint könnyítés, azaz ha valaki nagyon benézett egy kanyart, de nem akarta újra elkezdeni az egész versenyt, az könnyedén korrigálhatta ezzel a módszerrel a hibáját. Javítottak a fényképszerkesztő szoftverén is, mely az eddigieknél jóval nagyobb poligonszámmal és beállítási lehetőséggel várta a kreatív felhasználókat.

Az autóipari trendekre reagálva megjelentek az SUV modellek is a kínálatban

Újdonságként került bele a játékba a drift is, illetve a Forza Motorsport 3 a széria első olyan része, melyben utcai SUV modellek is megjelentek a 400 választható autó között, ezzel pedig a Microsoft első reakcióját figyelhetjük meg a való életben elhatalmasodó trendek követésével kapcsolatban. Elérhetővé vált a Nascar széria is, illetve a valósághűen lemodellezett versenypályák sora olyan helyszínekkel bővült, mint például a Le Mans-i 24 órás versenyeknek helyet adó Circuit de la Sarthe, vagy a Barcelonában található Circuit de Catalunya.

A Top Gear-es együttműködés olyan játékmódokat szült, mint a kizárólag online elérhető autós foci.

Az Xbox 360 generáció utolsó Forza Motorsport címe a 2011-ben bemutatott negyedik rész lett, mely ugyan játékmenet és grafika szempontjából nem sokban különbözött a harmadiktól, ám elvitathatatlanul zsákszám pakolták bele az innovatív megoldásokat a fejlesztők. A legzseniálisabb húzás a Microsoft és a Top Gear műsor között létrejött közös munka volt, melynek keretein belül olyan hozzáadott értékekkel bővült a program, mint például néhány kiválasztott modellt bemutató Autovista mód, ahol James May és Jeremy Clarkson közösen hívják fel a figyelmet egy-egy érdekességre.

A Forza Motorsport 4 már nem vetette meg a mókázást a kemény versenyzés mellett

Ennek a megállapodásnak a részeként került bele a választható versenypályák felhozatalába a műsor híres tesztpályája, mely többféle nyomvonallal (bójázással) is elérhetővé vált. Mindezek mellett az amúgy már több mint 500 választható autót tartalmazó palettában megjelent a Top Gear két akkori „megfizethető árú autója”, a Kia Cee’d és a Suzuki Liana is.

Van abban valami egészen nagyszerű, amikor Jeremy Clarkson meséli el, hogy mit kell tudni egy-egy járgányról. Forza Autovista!

Persze, ez édeskevés lenne ahhoz, hogy mint játék megállja a helyét a Forza 4 egy olyan korban, amikor már a Codemasters is ontja magából a jobbnál jobb autós címeket, így a grafikai csiszolgatások mellett más területekre is nagyobb figyelmet fordítottak a Turn 10 munkatársai. A fizikai modellezés mellett például minden eddigieknél nagyobb hangsúlyt kapott a hangzásvilág is, azaz minden egyes autónál egyedileg felvett igazi hangot hallhatunk, sőt, a gumik gördülési zaja és sikítása is valós felvételek alapján lett megalkotva. Ehhez a fejlesztők egy elektromos Tesla Roadstert használtak, hogy a motor hangja ne torzítsa el a felvételeket. Az online multiplayer is nagy fejlődésen ment keresztül azzal, hogy lehetősége nyílt a játékosoknak klubokat alapítani és ezen belül közös használatra felajánlani autókat.

Kevesebb autóval rajtolt el a Forza Motorsport ötödik része, de azok kidolgozottsága minden képzeletet felülmúlt.

A Forza Motorsport széria ezek után generációváltáson esett át, minthogy az ötödik rész lett az Xbox One konzolok egyik legnagyobb nyitócíme 2013-ban. A változás legfőképpen a grafikán volt tetten érhető, azaz még jobb tükröződéseket és autó modellezést kaptunk, de az újgenerációs fogások leginkább a pályák és a textúrák összetettségében váltak mérhetővé. Nagyon úgy látszik, hogy a külső csinosítgatások túl sok időt vettek el a fejlesztésből és a választható kocsik modellezésén dolgozó részleg is besegített az összkép csiszolásába, ugyanis autók számát tekintve erős visszalépést figyelhettek meg a rajongók.

Új generáció, új lehetőségek, már a belső nézet is fotorealisztikus magasságokba emelkedik.

Összesen 200 autó került bele a programba, ami kevesebb mint a fele az előző részben tapasztaltaknak. Persze, valamilyen szinten érthető is, hiszen az új hardver lehetőségeit kihasználva az új modellek sokkal több poligonból épültek fel, így az előző részekhez megalkotott modelleket nem lehetett átemelni az új játékba, mert túlságosan feltűnő lett volna a minőségben tapasztalható különbség. A Turn 10 mesterei tehát egyértelműen arra feküdtek rá, hogy megmutassák az Xbox One-ban rejlő lehetőségeket, ami azon is tetten érhető, hogy a kontrollerrel játszó felhasználók a széria történetében először tapasztalhatták meg a ravaszok rezgetésében rejlő élményt gázadás, fékezés és baleset bekövetkeztekor.

A hatodik rész legnagyobb újítása az időjárás bevezetése, mely alaposan megbolondíthatja a versenyeket

A következő nekifutás premierjéig egészen pontosan két évet kell előre mászni az időben, azaz 2015-ben már a Microsoft a széria hatodik részével ostromolta a rajongók pénztárcáját. Ennél a résznél lehetett leginkább érezni, hogy az ötödik Motorsportot a srácok valószínűleg nem tudták időben befejezni az új konzol premierjéig és butítva került a boltok polcaira. A Motorsport 6 ugyanis alapjait tekintve ugyanis egy az egyben megegyezik azzal, csak bővebb, átgondoltabb és fogyaszthatóbb. Az autók száma itt már ismét megközelíti az 500-at (főként a havonta érkező fizetős csomagoknak köszönhetően), a precíz gyönyörűséggel megalkotott valódi pályákon és helyszíneken alapuló aszfaltcsíkok száma pedig 22-re duzzadt. Bekerült az esős és az éjszakai vezetés is, amik közül az első nem csak dizájn szempontjából változtatta meg az élményeket, hanem érezhető hatással volt a versenyek ritmusára és végkifejletére is. Az új időjárási modellnek köszönhetően ugyanis nem csak csúszósabbá válik egy-egy vihar alkalmával az aszfalt, hanem keletkeznek vízfolyások és tócsák is, amik alaposan meg tudják tréfálni az óvatlan és felkészületlen versenyzőket.

Forza Motorsport 6 Apex. Végre PC-n a legendás sorozat!

Bár egyértelműen a Forza Motorsport 6 egy kiváló és komplett autós játék, mégsem ezen érdemei miatt kerül be a Forza sorozat legfontosabb művei közé. Ami miatt sokan emlékezni fognak rá (főleg olyanok, akik előtte nem találkoztak a széria más tagjaival), hogy a Microsoft ezzel a címmel adta fel azon törekvéseit, hogy Xbox exkluzív legyen az autós játéka és csökkentett tartalommal ugyan (összesen 63 kipróbálható autó és 12 verseny), de Apex megjelöléssel a megjelenés után egy évvel elérhetővé tette a PC-s játékosok számára is, ráadásul teljesen ingyen.

Értelemszerűen a sorozat eddigi legszebbje a Motorsport 7

Ennek értelmében a Forza Motorsport 7 már eleve két platformra, Xbox One-ra és PC-re jelent meg (cross-play lehetőséggel is), ezzel újabb fejezetet nyitva a Turn 10 munkássága életében. A srácok érezték is, hogy a két közönségnek átlagon felüli tartalom kell, így érezhetően energiát és pénzt nem kímélve estek neki a fejlesztéseknek. Ez a többlet nem feltétlenül a grafikai megjelenésen érhető tetten (bár kétség kívül gyönyörű és meglehetősen modern a játék megjelenése), hanem inkább azon, hogy tartalommal olyan szinten töltötték meg a jelenlegi legújabb elérhető Motorsport epizódot a szakik, ami az eddigiekben nem igazán volt tetten érhető. Az elérhető autók számát például több mint 700-ra emelték, azaz tényleg mindennel lehet már csapatni, aminek versenypályán a helye, sőt olyan járművekkel is, amiket nem éppen oda szántak.

Egészen új élmény a kamionnal versenyzés, de azért az Isetta terelgetése is szórakoztató

Nem lehet szó nélkül elmenni például a versenykamionok mellett, melyek értelemszerűen teljesen új vezetési technikát igényelnek, de ezzel együtt Forza szinten eddig nem tapasztalható élményt is biztosítanak.  Itt illik megemlíteni, hogy néhány spéci járgány kapott úgynevezett Forza Edition kivitelt is, melyek egyedi karosszéria kiegészítőkkel és más játékmenetet érintő előnyökkel is rendelkeznek, mint például a versenyek után nagyobb pénzjutalom vagy tapasztalati pont. Szintén új elem a sofőrök testreszabása, azaz több korszakból is felruházhatjuk versenyfelszereléssel virtuális versenyzőnket, amit aztán dizájn szinten kedvünkre alakíthatunk. Kellemes meglepetés, hogy például van magyar zászlós és feliratos overál is!

Nem kell feltétlenül többszáz lóerős járgányban gondolkodni, pontosan ettől szép a Forza Motorsport világa!

A fejlesztők javítottak a drivatar, azaz a többi játékostól tanuló mesterséges intelligencián alapuló rendszeren is. Ennek a lényege, hogy a játék nem feltétlenül előre generált AI ellenfeleket tesz be versenyezni ellenünk, hanem azok vezetési stílusa (és megjelenített neve) megegyezik más játékosokkal. Tehát ha azt veszed észre, hogy a gépi játékos mindenképpen le akar szorítani a pályáról, akkor azt tudd be nyugodtan annak, hogy akiről a program a mintát vette, kimondottan agresszív stílussal vágott neki a játéknak. Ez persze valamilyen szinten az életszerűséget erősíti, de lehet illúzióromboló is, ha nagyon átmegy a dolog dodgem partiba.

A drivatar rendszertől lesz kiszámíthatatlan az ellenfelek viselkedése. Sokszor túlzottan is kiszámíthatatlan…

Mindent összevetve a Forza Motorsport széria mintegy kényszermegoldásként született a Microsoft közbenjárásával, ám elvitathatatlan módon az autós játéktörténelem meghatározó része lett. Tökéletesen egyensúlyoz az árkád és a szimulátor kategóriák határmezsgyéjén, inkább az utóbbi irányba eltolódva. Aki szereti az autózás világát és nem fél attól, hogy virtuális formában is hódoljon a szenvedélyének, az biztos nem fog csalódni, már csak a programba préselt tartalom mennyisége és minősége miatt sem. Hová lehet ezt még fokozni? Nehéz elképzelni, de nemsokára kiderül. A nyolcadik rész zárt béta-tesztelése ugyanis a napokban kezdődött meg, ami azt feltételezi, hogy legközelebb jövő év elején új Motorsport epizóddal gazdagodhat a játékos közösség!

Címkék

Hasonló tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button