______________________________________________________________
hirdetés
HELP

Miért ne büntess fékkel, avagy a büntetőfékezés a kárrendezésben – Dr.Claim megmondja!

hirdetés

Kis hazánkban is elterjedt problémát a büntetőfékezést (brake check) szeretném több szemszögből megközelíteni.

 

Honnan indult, mi váltja ki?

Ez az, amire talán soha nem fogsz választ kapni, de van feltételezésem:

Alapvetően emlékeim szerint az autó-motorsportban találkoztam vele először. A legismertebb videómegosztón, gyengébb próbálkozásokat már 8 éve rögzítettek, de ami talán a legjobban hasonlít a jelenleg közismert esetekhez és a legrégebben jegyzett, az a 2013. 07.11.-én rögzített és 2013.07.17.-én felkerült videó.

hirdetés

A kiváltó esemény bármi lehet, ami gyenge idegzetű és csökött értelmi szinttel rendelkező embertársaink számára frusztráló, nem elfogadható közlekedési forma és ezért késztetést éreznek a vérbosszúra.

Szóval, a sztori (videó formájában):

Fontos! Az elemzést a jelenleg ismert magyar szabályok figyelembevételével készítettem!

hirdetés

Az autós:

A kamerával felszerelt autó halad szabálytalanul a belső sávban, mivel nehezére esik a kormányt egyszer jobbra, majd balra 3 fokot elmozdítani és kétszer kirakni az indexet, látva az előtte 1 km haladó teherautót. Gondolván, hogy „Én a megengedett maximummal megyek, így rohadjon meg mindenki, aki gyorsan akar hajtani!”

Ám egyszer csak jobbról érkezik egy motor, aki integetésével és enyhe fékezésével ad hangot az elégedettlenségének. Ekkor az autó sofőrje balra kitér, hogy az ütközést elkerülje, majd a motoros ad egy kis gázt és meghúzza a féket – ok nélkül – határozottan. Ezt követően az autós neki megy, összeütköznek. Igazából nem tudtam eldönteni, hogy az autós szándékosan lépett a fékre kicsit később, vagy a reakció idő volt hosszú, bár elég nyugtalanító, hogy az autóból kiszállva nem a motoroshoz fut segíteni, hanem a kocsiját mustrálja, a keletkezett károkat méregeti.

Az emberi mivoltunk miatt szeretném azt hinni, hogy a megállástól eltelt közel fél percben a mentőket hívta és ők kérdezték mekkora a baj, szerencsétlen az idegtől meg arra gondolt, hogy az autóját mekkora kár érte és ezért nem futott a motoros segítségére.

A motoros:

Csapatok a pályán a gyökér meg 130-al szüttyög a belső sávban. Már rátoltam a stroboszkópot, dudálok, semmi. Elcsapatok jobbról, aztán megkapja. Előzés, fék, gáz, fék, bumm és egy kis risza után a földön csúszva lesz vége az eseménysornak.

Mit fog mondani a motoros biztosítója az autós kárára? [KRESZ 27. §(1)] Követési távolság, követési távolság, követési távolság…

Mit fog mondani az autós biztosítója a motoros kárára? [KRESZ 27. §(3)] A jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy- vagy vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi.

Ez mind szép, de mit lehet tenni?

A biztosítói álláspontot hasonló videó felvétel nélkül elmozdítani, csak tanúk bevonásával lehet. Viszont, ahogy itt is látszik, annyira empatikusak vagyunk egymással, mint a teherautó vezetője, aki meg se állt megnézni, hogy van-e sérült, így pedig hogy tanúvallomást tegyen, egyenesen lehetetlen.

Tehát hatalmas jelentősége van a dashcam felvételének, ha nincs akkor a jelenlévő szemtanúktól legalább a telefonos elérhetőségüket és nevüket préseljük ki, mert maradéktalanul bizonyítani, csak a leírásuk, vallomásuk meglétével lehet.

Háttérinfó:

Felejtsük el végre, hogy ezek a videók nem használhatók fel! De, igen felhasználható és szerintem már valahol az új autóknál el is várható volna, mert sok kellemtelen és nem egyértelmű esetet tudna tisztázni egy felvétel.

A kamera felvétel nem arra szolgál, hogy önkéntes rendőrt játszva a feltöltsük a videót, hogy dögöljön meg a béjemvés, mert átment a sárgán, hanem ilyen esetekben a döntéshozók rendelkezésére bocsátsuk, hogy számunkra megfelelően tudják rendezni a kárunkat.

A másik része, hogy ha egy kicsit lenyugodtak a kedélyek, akkor mindenről (is) készítsünk fotót, videót, mert nem tudjuk, hogy a későbbi eljárás során mekkora jelentőséggel fog ez bírni.

Az ilyen és ehhez hasonló ügyek kapcsán utólag már nem nagyon lehet okoskodni. Van egy 0-24-ben elérhető központi telefonszámunk (+36-30-011-7575), amin mindig elérhető valaki és a baj megtörténtétől segít és fogja a kezed, hogy mit kell csinálni.

Ha nem juttok egyről a kettőre a biztosítóval és ráadásul azt sem tudjátok, kihez forduljatok segítségért!?

Megpróbálunk egy hetente jelentkező cikksorozattal segíteni!

Küldjétek el felmerült kérdéseiteket a kar@insura.expert címre, amiket a szakértő igyekszik a rovaton belül megválaszolni! Mindezek mellett természetesen konkrét esetekkel és elakadt ügyekkel is kereshetitek az Insura Expert Kft.-t!

 

Dr.Claim

Címkék

Hasonló tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button