Autós Hírek

Kezdő csapatként a nyirádi 24 órás versenyen? Kérdezz-Felelek Extra

Hazánk egyik legérdekesebb és legizgalmasabb amatőr 24 órás autóversenye egyértelműen a nyirádi futam, melyen már több alkalommal is részt vettünk. Érthető, hogy másokat is vonz ez az életérzés. Na de mire lehet kezdőként számítani? Peti válaszol!

 

Ha amatőr autóversenyzésről van szó, akkor elég kevés lehetősége van az embernek kipróbálnia magát kicsiny hazánkban. Szerencsére azonban most még van alternatíva. Például, a 24 órás nyirádi futam, mely évről évre izgalmas megmérettetés a lelkes pilótáknak.

“Sziasztok!

Érdeklődnék, hogy ugye ti már részt vettetek a nyirádi 24 órás versenyen? Mire kell számítania egy kezdő csapatnak?

Üdv

Zsombor”

Bessenyey Peti szerencsére mondhatni, hogy már a rendezvény veteránjának számít lassan. Lássuk, neki mik a tapasztalatai.

Kedves Zsombor!
Először is gratulálok az elhatározáshoz, hogy részt szeretnétek venni ezen a versenyen. Garantálom, hogy a felkészüléstől a célbafutásig örökre szóló emlékekkel fogtok gazdagodni a csapattársaitokkal. Azonban hiába “olcsó” és amatőr ez a széria, mégis fel kell készítselek arra, hogy ettől még nagyon sok pénzbe és időbe fog ez nektek kerülni.
Én a csapatommal 2019 óta csaknem minden évben legalább egyszer versenyeztem, úgyhogy talán releváns amit írok, főleg, hogy mi abszolút kezdőként mentünk neki anno, mindenféle autószerelési tudást mellőzve és nagyon szűk büdzséből. 
Említetted, hogy van már csapatod. Ezzel az egyik legfontosabb tételt ki is pipáltad. Kell, hogy legyen melletted 4-5-akárhány ember, akik ugyanannyira akarják ezt mint te, különben nagyon gyorsan beleeshetsz abba a csapdába, hogy mindent te intézel és móka helyett kötelesség lesz az egészből. Próbáljátok meg egyenlően leosztani a feladatokat, mindenki vegye ki a részét abban, amiben csak tudja. Segítsétek egymás, tartastok össze és akkor nem lesz gond.
Nem említetted, de gyanítom még nincsen autótok sem. A választásban annyi segítséget nyújtanék, hogy kerüljétek a csábítónak tűnő ritkább, egyedibb autókat, mert gyorsan rá fogtok jönni, hogy az alkatrészellátottság súlyos tényező itt. Legyen hozzá minden, lehetőleg polcról, olcsón és bontva is. Érdemes olyan modellek közt válogatni, amik már a hétköznapokban is bizonyítottak strapabírás terén, nem bonyolultak főleg futómű és motor terén és esetleg van hozzájuk releváns autokrosszos vagy rallyis tapasztalat. ha nem tervezitek teljesen szétborítani elsőre, akkor keressetek viszonylag jó állapotú alapot szerintem, főleg motorikusan! Arra is figyeljetek, hogy egy papír nélküli autó jó ötletnek tűnhet, viszont a későbbiekben gondot okozhat, ha mondjuk szállítani kell a versenypályákra. Érdemesebb inkább egy papíros autót venni, aminek az éves kivonása elhanyagolható összeg, mégis ad egy biztonságot, hogy tudod igazolni a tulajdonjogodat. Még esetleg egy opció kész versenyautót venni. Ez egy egyszerűbb kör, sok erre specializált hirderő fórum létezik. Viszont arra mindenképp figyelj, hogy ha így döntesz, az új versenyautótok feleljen meg a szervezők követelményeinek is (szélvédő, műszerfal stb.)!
Ha már megvan a kiválasztott (és feltételezzük, hogy gyári autót vettetek), jöhet a felkészítés. Ez lesz a legmegterhelőbb fázis, maga a verseny után. Olvassátok el tüzetesen a kiírást! Érdemes minden olyan beltéri elemet eltávolítani, ami nem feltétlen szükséges egy versenyautóba, viszont kivágni lemezt nem szabad a karosszériából! A bukócső legyen biztonságos, ezen tényleg ne spóroljatok. Érdemes kitámasztani a tornyokhoz is a csövet, ezt mindenféleképpen meghálálja majd az autó a későbbiekben. A hűtő elé védelemként plusz csövet rakhattok be, de vigyázzatok, hogy ki nem lóghat a lökhárító mögül. Legyen megfelelő védelem a karter és a váltó alatt is, mert a pálya felszíne pár óra elteltével a holdéhoz hasonlítható. Törekedjetek arra, hogy minél nagyobb kerekeket és ballonos gumikat használjatok, ezzel is növelve a hasmagasságot! Nekünk a kisteherautóknál használatos C-s gumik jöttek be, sokkal többet bírnak, mint a hagyományos gumik és a szervezők sem tiltják a használatát. De vannak akik a belsőzésre esküsznek. Számoljatok azzal, hogy egy versenyen (főleg Nyirádon) minimum 8 szerelt pótkereket érdemes vinnetek. Futóműben érdemes megnézni, hogy az autótokba milyen hasonló de nagyobb, nehezebb, magasabb modell gátlói (lengéscsillapítói) mennek bele különösebb átalakítás nélkül. Igaz ez minden egyéb futómű elemre is, törekedjetek a tartósságra! Csábító megoldás lehet valami egyedi futóművet használni, de ha így döntötök, számoljatok azzal, hogy a cserealkatrész miatt még egy szettet minimum be kell szerezni abból is. Tapasztalataim szerint többnyire jobb egy jó, új, gyári alkatrész ide, mint bármi tuning. Elsőkerekes autónál csínján az emeléssel, mert a féltengely kimondottan nem kedveli a túl extrém szögeket.
Fékek terén arra figyeljetek, hogy a hűtött, lyuggatott és egyén tárcsákban megáll a sár, majd a hő hatására belekövül, ezért ezeket érdemes inkább mellőzni. Egy szett fékbetét mindenképp legyen tartalékba, legalább előre! A kormányösszekötők is kopó-fogyó alkatrészek tudnak lenni. Egy kisebb összeérés és máris cserélni kell, így ezekből is érdemes tartalékolni párat. Féltengelyek, lengőkar stb. Ha a motort nem tervezitek felújítani, akkor is minimum egy hengerfej levételt és megejtenék. Egyrészt ezzel gyakoroljátok a mozdulatsort, ami később kellhet, másrészt nagyon szomorú dolog, mikor egy jónak tűnő motor a verseny első pár órájában elkezdi forralni a vizet. Ha már ott vagy, vezérlés, vízpumpa, nézd át a csöveket, ne eresszen semmi. Hűtőből érdemes megvenni a legjobbat, ami belefér és nem árt egy kapcsolható kiegészítő ventilátor sem! Ha van neki hely, én egy olajhűtőt is felszerelnék. Fontos, hogy legyenek pontos mérőóráitok, legalább a víz- és az olajhőfok monitorozására, így időben észreveszitek, ha valami nem stimmel. Nézzetek utána, milyen motorolajat érdemes használni az adott típusba, ha versenypályán van használva és abból is legyen tartalék! A légszűrőt mindenképp érdemes bevezetni az utastérbe. Ugyan hangos lesz, de ezzel sok-sok portól kímélitek meg majd az égésteret (így is fog kapni eleget). Lehet próbálkozni traktorokra vagy terepjárókra való “heavy duty” szűrőkkel, de mindenképp győződjetek meg arról, hogy a tömítettség mindenhol tökéletes! 
Ha már az utastérnél tartunk, mivel többen fogtok vezetni, szerezzetek egy sínen állítható kagylóülést! A csavaros megoldás túl sok időt vesz el, ha minden kiállásnál hozzá kell nyúlni. Fontos a biztonságos, lehetőleg minimum lejárt homológ öv, rendes rögzítve és egy jó kormány is sokat tud segíteni. Próbáljátok le, hogy mindenki a csapatból lát-e minden műszert megfelelően és elér-e minden kapcsolót! A gyári lámpákat érdemes meghagyni, mert néha többet tudnak, mint egy utólag felszerelt szúrófény, de kiegészítésnek érdemes felrakni egy erős ledes lámpát is. Viszont arra is figyeljetek, hogy amíg nem muszáj használni, addig megfelelően védve legyenek a fényszórók! Ugyanígy a hűtő elé is érdemes egy védőhálót húzni, és a féklámpákra pedig fóliát, hogy ha esetleg törnek, még akkor is valamennyire egyben maradjanak! Ha a keret engedi, ajánlom, hogy cseréljétek az oldalsó ablakokat polikarbonátra! Utolsó tippként pedig, a kipufogó rögzítését is nézzétek át! Érdmes (pl. Hilti szalaggal) a gyári bakokok felül is felkötni, mivel ha elhagyjátok, addig nem térhettek vissza a pályára, amíg vissza nem kerül a helyére.
Szóval összességében hozzátok jó műszaki állapotba az autót, ismerjétek a gyengeségeit, legyen mindenből pótalkatrész és teszteljetek amennyit csak tudtok, hogy kijöjjenek a hibák még időben!
Magára a versenyre érdemes úgy készülni, hogy legoptimálisabb esetben is 2 éjszakát ott fogtok tölteni. Viszont ha jó helyen akartok depózni, érdemes már péntek reggel, vagy akár még csütörtökön odaérni. Nem mindegy, hogy a kiállásokkor mennyit kell kanyarogni a pilótáknak. Vigyetek sátrakat, rögzítsétek le amit csak tudtok, mert az eső és a vihar nagyon meg tudja nehezíteni a dolgotokat ezek nélkül. Érdemes úgy kialakítani a helyeteket, hogy a versenyautó könnyedén tudjon be- és kiállni, az alkatrészek és a szerszámok könnyen elérhető helyen legyenek és legyen hely a pihenésre is. Vigyetek magatokkal lámpákat, gondoljatok az éjszakára is! Ha tudsz, vigyél magaddal szerelőket, akik nem vezetnek, mert hiába kenitek vágjátok az autó minden csavarját, a vezetés mellett a szerelés nagyon megterhelő és rontja a pályán nyújtott teljesítményeteket. 
Ami még nagyon fontos, az a verseny alatti kommunikáció. Érdemes minőségi, sok csatornás adó vevőt használni, fülhallgatóval. Legyen mindig egy csapattag, aki kívülről figyeli a versenyt, mert ezzel sokat tud segíteni a piltának is, akár abban, hogy mikor van baleset, akár hogy mikor van vége a sárga zászlónak. Kommunikáció nélkül sokkal fárasztóbb a vezetés, lassabban telik az idő.
Ha eldördült a startpisztoly, vigyázva kezdjetek, mert ilyenkor, az első órákban szoktak történni a legnagyobb balesetek! Érdemes ésszel menni, az itt elvesztett pozíciókat könnyen vissza lehet szerezni, mikor már a fél mezőny szerel vagy összetörte magát. A hosszútávú tapasztalat azt mutatja, hogy érdemes (a lehetőségekhez mérten) végig követni az ideális ívet, mintsem kerülgetni a kátyúkat, mert így a lehető legrövidebb távot teszitek meg a körök alatt, illetve arra figyeljetek, hogy lehetőség szerint a gödrökön egyenes kormánnyal és felengedett fékkel menjetek át, ezzel is kímélve a futóművet. Mi arra jutottunk, hogy a 4 óránkénti pilótacsere a legjobb. Ez még pont az az idő, amit egy ember le tud vezetni biztonságosan, üzemanyag se fogy ki, viszont minél többet vagytok a pályán, annál jobbak az esélyek. Üzemanyaggal úgy számoljatok, hogy egy átlag autó kb 120-140 litert fogyaszt el ezen a versenyen. Éjjel nincs a közelben kút, úgyhogy vigyázzatok, hogy nehogy a végén ebből legyen a baj. 
Ami viszont a legfontosabb: érezzétek jól magatokat! Ennek a szériának a legnagyobb szépsége, hogy a csapatok ott segítik egymást, ahol tudják. Nincs tét, nem kell feltétlen megnyerni, elég ha a legjobb formátokat nyújtjátok! Haverkodjatok össze a környező csapatokkal, főleg ha hasonló autóval mentek, mert ezek a kapcsolatok később hasznotokra válhatnak. 

Sok sikert kívánok nektek, remélem hamarosan találkozunk a pályán!

Üdv,

Peti

Címkék

Hasonló tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button