Hosszú vagy rövid? Mind a kettőt tudja a Renault elektromos tanulmánya.
A Renault lerántotta a leplet az eddig példásan titokban tartott Morphoz tanulmányról. Elektromos és még beszélgetni is lehet vele, de nem ez a legmegdöbbentőbb húzása.
Azt már pár hete tudni lehetett, hogy a Renault egy új tanulmánnyal megy (vagyis hát ment volna) a Genfi Autószalonra, ám azonkívül, hogy elektromos és Morphoz névre keresztelték, mást nem voltak hajlandók elárulni róla. Egészen mostanáig, ugyanis virtuálisan megtörtént a nagy leleplezés.
Na szóval van ez a futurisztikus külsővel megáldott villanyos kupé-SUV, melynek belseje teljesen átalakítható, képes magát vezetni, ráadásul a mesterséges intelligenciával megtámogatott fedélzeti számítógéppel beszélgetni is lehet. Ez eddig mind szép és jó, még merésznek is lehetett volna nevezni tavaly vagy tavaly előtt.
Na de van valami, amit eddig máshol nem láthattunk, ez pedig a karosszéria változtatható hossza. Nem arról van szó, hogy kapsz egy barkács készletet és ha akarod otthon pár óra alatt szerelhetsz egy puttonyt a hátuljára, hanem egy gombnyomásra képes 40 centit nyúlni vagy éppen összemenni a tanulmány.
A lényeg, hogy az új CMF-EV platform (ami a márka későbbi elektromos modelljeinek alapja is lesz) lehetővé teszi az elektromos hajtáslánc padlólemezbe építését, ami nem csak alacsony súlypontot eredményez, hanem az is elérhető, hogy variálható legyen maga a karosszéria egymásba csúszó lemezek segítségével.
Ezzel két külön üzemmód érhető el. Amikor a Morphoz 4,4 méteres, akkor városi üzemben van, míg a 4,8 méteresre nyújtott járgány már az “utazó” üzemmódot jelenti. Ekkor az amúgy is levegős utaskabin még jobban kitágul, a műszerfal eltávolodik a megnövekedett tengelytáv pedig komfortosabb futást eredményez. Mindezek mellett, de nem utolsó sorban így az elektromos hatótáv is nagyobb, mint a City funkció esetén.
Ez azért van, mert a Morphoz az átalakulást előre kijelölt töltőállomás pontokon végzi, ahol a tervek szerint egy automata a padlólemez felnyitásával pillanatok alatt akkumulátor csomagot is tud cserélni. Mindezek után magától értetődő, hogy a megnyúlt állapotban a Morphoz nagyobb ( 90 kWh-s csomag 700 kilométeres hatótávval) akkumulátorokat tud befogadni, mint amikor összehúzza magát ( 40 kWh 400 kilométer).