Autós Hírek

Hideg motorral indulás? Kérdezz-Felelek Extra

Ahány ember, annyi féle vélemény létezik arra, hogy akkor most indulás előtt érdemes-e melegíteni a motort, vagy nem. Na de lássuk, a kenőanyagok világában jártas Göbi mit mond erről.

 

Olvasónk egy olyan problémával keresett meg minket, amivel kivétel nélkül minden autós szembesül, akinek nem elektromos járgánya van. Ez a hidegindítás utáni protokol, avagy mit is tegyünk, ha reggel beülünk az autóba?

“Sziasztok!

Lelkes nézőtök vagyok, kicsit értek is az autókhoz, de teljesen összekeveredtem egy témával kapcsolatban, ez pedig a hideg motorral elindulás. Mindenki mást mond, a szerelőm szerint álló helyzetben kell bemelegítenem, főleg az én dízel autómat, de a feleségem kis benzinesét is. De valahol meg azt olvastam, hogy azonnal el kell indulni. Most akkor mi az igazság? Álló helyben melegítsem, vagy menjek hideg motorral? Nem árt ez neki jobban?
Köszönöm, ha lámpát gyújtotok a fejemben.

Üdv.
Tamás”

A kenőanyagok szakértője, Göbi, így látja a dolgokat!

Kedves Tamás!

Az tény, hogy a belső égésű motor – akár benzines, akár dízel – a kopásai nagyrészét hideg állapotban, nem állandósult üzemi körülmények között szedi össze. Ezt az üzemállapotot kell csökkenteni, a lehető legrövidebb időre. Leggyorsabban úgy lehetne melegíteni, ha azonnal elindulunk, és nagy terheléssel üzemeltetjük a motort, például padlógázon, nagy vagy közepes fordulattal. Érezzük azonban, hogy ez sem a legjobb megoldás, mert a hideg morort hirtelen melegítve egyéb, termikus problémákat, nem kívánt hőfeszültségeket keltünk. A megoldás a kettő között van, akár dízel, akár benzin motorról beszélünk.

Beindítjuk, várunk 4-5 másodpercet, ezalatt az olaj bőven eljut a kenési helyekre és azonnal elindulunk, ez a helyes. Nem erőltetjük kis fordulaton, nem pörgetjük, mintha versenymotor lenne, hanem közepes fordulat alatt maradva, de mindenképpen 1800-2000 felett kis terheléssel közlekedünk. Ekkor a motor viszonylag gyorsan melegszik és egyenletesen, amikor a vízhőfok már 5-8 perce az üzemí hőmérsékleten áll (kb. 90 fok), akkor az olaj is megfelelő hőmérsékletű lesz ( 70 fok felett), ezt már tekinthetjük utcai szempontból üzemmeleg motornak.

Az állóhelyben melegítés eleve értelmetlenül környezetszennyező, ráadásul a korszerű dízel motorok nem is akarnak felmelegedni terhelés nélkül. Kis terheléssel hamarabb jutnak abba az üzemállapotba, ahol a motor szempontjából is kedvezőbb az üzem, és a környezet szennyezés is kisebb, hiszen bemelegszik a katalizátor, üzemmeleg lesz a dízel részecske szűrő, ha van. Minden ok a közlekedve, mérsékelt terheléssel való bemelegítés mellett szól, műszaki és környezetvédelmi szempontból is.

Üdv.
Göbölyös Zsolt

Címkék

Hasonló tartalmak

Egy komment

  1. Végre valaki normálisan összefoglalta a problémát.
    Talán annyit tennék hozzá, hogy nem csak a motort kell üzemi hőmérsékletre hozni, hanem a többi mozgó-forgó-csúszó alkatrészt is, amit csak menet közben, igaz elején mérsékelt terhelésnél, lehet csak elérni.
    A lengéscsillapító olajtöltete hidegen rosszul csillapít, a csuklók és kardánkeresztek szintén nem szeretik a hideg zsír kenését. És igen, az elsőkerekes autóban is vannak kardánkeresztek. Mondjuk akár a kormányoszlopban.
    Göbi jól mondtad, fokozatosan kell csinálni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button