Gyakorlatilag megállt az autóipar Kínában, de világszerte is érezteti hatását a koronavírus járvány
A koronavírus az egyértelmű egészségügyi vonzatai mellett természetesen az autóiparra is komoly hatást kezd kifejteni. A világon mindenhol akadozik az alkatrész ellátás, Kínában pedig gyakorlatilag megszűnt létezni az autóipar átmenetileg.
Régóta nem volt akkora pánik a világon, mint amit most tapasztalhatunk a koronavírus terjedése miatt. Persze érthető az aggodalom, hiszen sajnos egyre több idős ember hal bele a járványba, a fertőzöttek száma pedig naponta ezres mértékben növekedik.
Az autóiparban is hangsúlyosan érződik a helyzet, az emberek ugyanis Kínában nem mennek el a munkahelyükre, így sem a gyárak, sem pedig a szalonok nem nyitnak ki már hetek óta. Ez oda vezetetett, hogy számszerűsítve 96 százalékot esett az eladások száma az előző évhez viszonyítva, ami komoly gazdasági következményekkel jár. Érthető tehát, hogy sorra hívják össze a válságstábot a gyártók, hogy megoldást találjanak a problémára.
A Geely például rekord gyorsasággal elrajtoltatta a “kontaktmentes” értékesítést, azaz interneten lehet megvásárolni az autókat, amit házhoz is szállítanak, így még az átadás idejére sem kell megkockáztatni, hogy a szalonban már a betegséget esetleg hordozó emberekkel fusson össze a vásárló.
Természetesen világszinten is érződik a kínai helyzet hatása, ugyanis egyre több márka kénytelen felfüggeszteni egy-egy gyárában a munkát. Ez amiatt történik meg, mert az elmúlt években sokan váltottak át az olcsóbb kínai beszállítókra, akik most viszont nem tudnak kellő mennyiségben alkatrészeket szállítani. A Fiat emiatt állította le előző héten az 500L modellek összeszerelését Szerbiában, de már a Jaguar-Land Rover is kongatja azokat a bizonyos vészharangokat, mert a felhalmozott készletek igencsak fogytán vannak. Persze, a kialakult helyzet jelenleg még könnyen orvosolható más beszállítók szerződtetésével, de ehhez idő kell és a gyártási költségen is éreztetni fogja a hatását a váltás.
A negatív vonzatok mellett van azonban némi pozitív vetülete is a helyzetnek: a járvánnyal sújtott területeken a megszokottnál jóval kevesebbet utaznak az emberek, így kevesebb üzemanyagot is égetnek el. És bizony egy akkora piacon, mint Kína, ez kimutatható következményekkel jár: a levegő egyre tisztább lesz, míg az üzemanyag ára globális szinten érezhető módon csökken le. Ez utóbbit egyébként jelenleg az olajkitermelés csökkentésével szeretnék szinten tartani, hiszen nekünk jó, ha sok üzemanyag van és olcsóbban juthatunk hozzá, de a profitorientált olajbirodalmak érthető módon nem rajonganak azért, hogy most 60 dollár alatti áron kell eladniuk azt a hordó olajat, amit eddig akár 75 dolláros áron is lehetett értékesíteni.
(képek: CNN, Autoblog)