Elektromos autózás a kemény norvég télben? A Tesla jutott legmesszebbre!
Az köztudott, hogy az elektromos autók vesztenek a hatótávjukból, ha a hőmérséklet komoly mínuszokra tehető odakint. Na de melyik villanyos bírja a legjobban a norvég telet? Erre mutat most rá egy helyi felmérés.
Az elektromos autózás elterjedésének ma még mindig a hatótáv-para az egyik legnagyobb visszatartó tényezője. Ehhez a témakörhöz tartozik az is, hogy a nagy hidegek bizony legalább annyit képesek elvenni a hatótávból, mint mondjuk a nyári klíma használat, vagy az autópályás száguldozás.
Persze, hogy mérhető legyen a hatótáv csökkenése, nem a mostani magyar téli időjárásban kell gondolkodni, hanem mondjuk a norvég körülményeket érdemes vizsgálgatni, ahol nem ritka a mínusz 19 fokos hőmérséklet sem.
Éppen ezért érdekes az a felmérés, melyet Norvégiában végzett el a motor.no magazin, azaz a srácok helyi körülmények között próbálták ki, hogy mennyit megy el egy-egy elektromos autó a hófehér és nagyon hideg tájakon.
Fontos megjegyezni, hogy az alap hatótávot a gyáriak által közölt és WLTP szabvánnyal meghatározott értéknek tekintették, azaz azt nem mérték le külön, hogy az autók melegebb körülmények között mennyit mennek el ténylegesen.
Na de, milyen eredmények jöttek ki a végén? A Tesla Model S jutott legmesszebbre, bár a normál hatótáv is az amerikai villanyosnak az erőssége. Egészen pontosan 530 kilométert tudott megtenni a Model S a kőkemény mínuszokban, míg a WLTP által megszabott gyári hatótáv 634 kilométerre tehető. Ez 16 százalékos hatótáv csökkenés, mely a tesztsorozat egyik legjobb eredménye lett.
Ha a százalékos veszteség mértékét nézzük, akkor a Maxus Euniq 6 teljesített a legjobban. A kínai SUV-nak a gyári adatok szerint 354 kilométert kell tudnia normál körülmények között, a norvégok pedig 317 kilométert tudtak autózni vele, ami csupán 10 százalékos hatótáv veszteségnek számít.
A teszt szerint a hőmérséklet esésére a Toyota bZ4X a legérzékenyebb, ugyanis annak 500 kilométert kéne tudnia a gyári meghatározás szerint, de az akkumulátorok csak 323 kilométert bírtak ki ilyen zord körülmények között, ami bizony már egy szemmel látható 36 százalékos visszaesés.
Na de mi a helyzet a teszt többi résztvevőjével? Álljanak itt a tényleges eredmények.
Hideg időben végzett hatótáv teszt | |||
Modell | WLTP hatótáv | Elért hatótáv | Százalékos veszteség |
Tesla Model S Standard | 634 km | 530 km | -16% |
Mercedes EQE 300 | 614 km | 409 km | -33% |
BMW i7 xDrive60 | 595 km | 424 km | -29% |
NINE ET7 | 580 km | 434 km | -25% |
BMW i4 eDrive40 | 565 km | 434 km | -23% |
Tesla Model X Plaid | 543 km | 444 km | -18% |
Nissan Ariya 2WD | 533 km | 400 km | -25% |
VW ID.5 Pro | 526 km | 378 km | -28% |
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt | 515 km | 389 km | -24% |
Skoda Enyaq Coupe RS | 510 km | 338 km | -34% |
Toyota bZ4X 2WD | 503 km | 323 km | -36% |
Voyage Free | 501 km | 391 km | -22% |
Hongqi E-HS9 | 465 km | 303 km | -35% |
Kia Niro EV | 460 km | 343 km | -25% |
Tesla Model Y 2WD | 455 km | 337 km | -26% |
Hyundai Ioniq 5 4WD | 454 km | 345 km | -24% |
Mercedes EQB 250 | 452 km | 334 km | -26% |
MG ZS LR | 440 km | 352 km | -20% |
JAC e-JS4 | 433 km | 323 km | -25% |
BMW iX1 | 428 km | 337 km | -21% |
Renault Megane | 428 km | 318 km | -25% |
MG 4 | 425 km | 338 km | -20% |
Kia EV6 GT | 424 km | 349 km | -18% |
BYD Atto 3 | 420 km | 311 km | -26% |
VW ID. Buzz | 408 km | 310 km | -24% |
MG 5 | 380 km | 313 km | -18% |
MG Marvel R | 370 km | 308 km | -17% |
Maxus Euniq6 | 354 km | 317 km | -10% |