Autós Hírek

Lehet keverni a különböző tulajdonságú motorolajokat? Kérdezz-Felelek Extra

Olvasónk Fordja szépen apránként eszi az olajat. Ezért merült fel benne a kérdés, hogy az utántöltéshez vajon mindig ugyan azt a fajta olajat használja, vagy valamilyen mértékben lehet keverni is a kenőanyagokat? Göbi válaszol!

 

A motor működéséhez elengedhetetlen, hogy mindig meglegyen a megfelelő kenés. Ezért is fontos a minőségi motorolajok használata. Na de vajon lehet keverni is őket minimális mértékben?

“Sziasztok!

Nagyon szeretem a Speedzone-t, nagyon sok érdekességet és információt kapok tőletek, most viszont én is szeretnék kérdezni, leginkább Göbitől, mert tudom, hogy ő foglalkozott kenőolajokkal.
Sok gyártó azt írja, hogy tilos a motorolajok keverése, de a szerelőm azt mondta, hogy simán rátölthetek bármit, ami azonos viszkozitású és teljesítmény szintű olaj. Más meg azt mondta, hogy csak szükség esetén és utána ahogy lehetséges, le kell cserélni. Kicsit eszi az olajat a Fordom, akkor most vegyek két literrel többet mindig az azonos márkából? Egyébként mi történik, ha mást töltök rá és nem keverhető? Beáll a motor? Vagy megnő a kopás?
Köszönöm a választ és jó munkát!

Üdv.
Tamás”

Érdekes a felvetés, a csapat kenőanyag-szakértője, Göbi pedig szívesen válaszol.

Szia Tamás!

Az olajok keverhetőségét két oldalról kell megvizsgálni. Egyik olaj oldalról, a másik pedig a jármű gyártójának az oldaláról, aki azt mondja, hogy nem keverhetők.

Olaj oldalról nem egyszerű a helyzet, mert nagyon sokféle márka létezik, sokféle viszkozitással. Az alap, hogy a gyárilag ajánlott olaj van bent, ami pl. SAE 5W30-as, arra nem illik rátölteni más viszkozitásút. Hibát közvetlenül nem okoz, de az eredő viszkozitás majdnem kiszámíthatatlan lesz, ezért kerülendő.
Ami pedig a korábbi hiedelmeket illeti, hogy kicsapódás és egyéb kémiai reakciók keletkeznek összeöntéskor, az mára már teljességgel kizárt. Nem csak azért, mert nagyjából 3 vegyipari cégtől származnak az olajadalékok, hanem azért is, mert a gyártók már kompatibilitást is vizsgálnak. A keverés mégsem ajánlott, mert a korszerű motorok nagyon összetett olajokat igényelnek, sokféle adalékkal és ezek hatása csak akkor biztosítható, ha egyéb zavaró körülmény nem jön be. Pédául egy teljesen más jellegű “szuper” adalék, valami más olajból.

Az azonban biztos, hogy ha azonos teljesítményszintű és viszkozitású olajat, aminek akár adott márkára vonatkozó jóváhagyása is van, de a gyártója különböző, ilyeneket összeöntesz, akkor hirtelen meghibásodást hosszabb távon sem fog okozni, esetleg a kenés nem lesz optimális.
Felmerül a kérdés, hogy akkor egyes gyártók a használati útmutatóban miért tiltják mégis a különböző olajok keverését? A kérdés megválaszolása egyszerű, nem akarnak később egy esetleges motorhibánál azon agyalni, hogy a tulajdonos/szerviz vajon mit kevert mivel és annak mi lett a következménye, hanem az ilyen hiba esélyét is ki szeretnék zárni. Nem akarnak egy táblázatot mellékelni, hogy beletehetsz 1: 10 arányban SAE 0W20-ast a 5W30-ashoz, stb. hanem egyszerűen kizárják a lehetőségét ennek a hibának.

Hasonló a helyzet az egyéb – kopáscsökkentő, stb. – adalékokkal is.
Az olajok keverhetetlensége még abból az időkből származik, amikor voltak adalékolt és adalékolatlan olajok és amikor egy adalékolt került bele az alapolajos, már sok-sok lerakódással teli motorba és azt feloldotta a korszerűbb olaj, az hamar kenési elégtelenséget okozott.

Üdv.

Göbölyös Zsolt

Címkék

Hasonló tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button