Audi RS3 olajcsere periódus? Kérdezz-Felelek Extra
Olvasónk egy Audi RS3 boldog tulajdonosa, melynek az olajcsere periódusát időre és kilométerre vetítve is szigorúan meghatározza a gyártó. De ha nagyon keveset megy az autóval, akkor tolható egy kicsit az 1 éves periódus is? Göbi válaszol!
Ha olajcsere periódusról beszélünk, akkor általában a legtöbb embernek a kilométerben megadott határérték ugrik be. Ekkor hihetnénk azt, hogy akkor keveset használva az autót, akár évekig is eltengődhetünk egy olajcserével. Persze, ez nem így van.
“Kedves Zsolt!
Véleményedet szeretném kérni, hogy viszonylag ritkán használt 2012-es Audi RS3 (8p) 2.5 TFSI esetén hosszabbitható-e az oljcsere periódus ideje 1 évről 1,5 esetleg 2 évre az alábbi esetben.
Az autó 1 év alatt kb. 2.000 km-t, de max. 3.000 km-t fut.
Használat módja 15-20 km kíméletes bemelegítés, majd 60-70 km közepesen intenzív használat sport módban. A jelzett 1 év futás alatt kb. 20-30 hidegindítást kap a motor, egyébként állandó 18 C fokos garázsban áll. Az általam használt olaj Mobil1 Excellent Wear Protection 5w50 Rally formula. Az autó 235.000 km-t futott és a 2-3.000 km alatt nincs érzékelhető olajfogyasztása. Ha esetleg tudsz jobban ajánlott olajat, azt is szívesen veszem, kipróbálom (Motul 300V power 5w40 olajat használt az előző tulajdonos).
Válaszodat előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
Gergő”
Lássuk, Göbi mit szól a felvetett problémához.
Kedves Gergő!
Az olajcsere periódus meghatározása nem csak a futásteljesítmény, hanem az eltelt idő figyelembe vételével történik. Ennek oka az, hogy az olajba kerülő vegyi anyagok, fémkopadékok és égéstemékek akkor is degradálják (rontják) az olajminőséget, ha a jármű nincs használatba, szinte csak áll. Onnan kezdve, hogy egyszer-kétszer beindítod, ez a folyamat már elindul és folytatódik. Mivel alapvetően ritkán indítod és egészen kedvező üzemi körülmények között működik és azt mondom, hogy ha 1.5 évre tolod a cserét, nem követsz el hibát.
Azzal azonban hibát követsz el, hogy SAE 5W50-es, nagyon sűrű olajat használsz. A sűrű olaj térfogatárama kisebb, szivattyúzási vesztesége nagyobb és általában nagyobb csapágy és olaj hőmérsékletet eredményez. Ráadásul ez az olaj nem is a VW szabványnak megfelelően minősített, tehát a vonatkozó VW 504.00 nem szerepel a minősítései között.
Én azt javaslom, ha még ragaszkodsz is a márkához, használj MOBIL 1 SAE 5W30-as VW 504.00 minősítésű, az autódba való motorolajat. És azt cseréld le legkésőbb másfél év múlva, ha így használod az autót, ahogy leírtad.
Ne félj a SAE 5W30-as, szemre hígnak tűnő, de korszerű szintetikus olajoktól, erre van a motorod kenési és hűtőköre méretezve.
Üdvözlettel:
Göbölyös Zsolt
Speedzone.hu