A város – nálunk falunak mondanák azt, ami ekkora, de a németek a kicsit is becsülik, ha van benne posta, Diska bolt, sportcsarnok, patakon átívelő középkori híd és hozzá való óratorony – lakossága nem egészen 1700 főt számlál. A fecskés-állólámpásos klub – legalábbis annak indult régen –, azaz a vDh und /8 Register tagsága 12 ezer fölött jár.
A nyári alkalom több kicsi mellett a klub legnagyobb éves rendezvénye, ahová a tagság ötöde ilyenkor biztosan elzarándokol. Ha hosszávesszük a haverokat, segédeket, pereputtyot, akik említettekkel együtt érkeznek, no meg a beeső alkalmi nézelődőket, akkor bátran kijelenthetjük – sokkal többen vannak ilyenkor ott mercisek, mint ornbauiak.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF9747.jpg)
A klubosok pedig beterítik a környéket. Az aprócska város belső utcáin, a játszótéren, a Sportzentrum környékén, kint, az e célra letakarított tarlón, a Diska előtti parkolóban, mindenütt, mindenhol öreg Mercedesek ácsorognak péntek déltől vasárnap délig, a tulajaik meg fel-alá mászkálnak, bámulnak, költik a pénzt és eszmét cserélnek.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_134714.jpg)
A rendezvény egyik pillérét jelentő bolhapiac nem is tűnik nagynak, mert szétszórt; kint a mezőn, a sportcsarnok mellett, a főutcán, a játszótéren, s az oda vezető utcácskákban is mindenütt állnak standok, ám erősen foghíjasan. De mire mindet végigjárod, rájössz, hogy az egész kiad egy jókora magyar börzét.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF9723.jpg)
A különbség az, hogy itt nagyon kevés az ukránszerszám-árus, a pince tartalmát (nulla autós kontent, de rossz kenyérpirító, díszpisztoly és plüssállat minden mennyiségben van) áruba bocsátó reménykedő, a kulcstartókat, bögréket, hűtőmágneseket és egyéb frissen gyártott mörcsöt forgalmazó kereskedő. A standok valódi, régi vágású börzét adnak ki, itt szinte minden Mercedes, s az a nagyon kevés, ami mégsem, szintén régi és műszaki cikk.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF9741.jpg)
A bolhapiachoz hozzájön még a vDh saját, több standja is – ezeket workshopoknak hívják –, amelyeknél Mercedes-javítást oktatnak a klub szakértői. Egyik helyen a W108-as klímás szellőzőberendezésének szerelését, a másikon a Fecske elsőfutómű-szétszedését és -összerakását mutatják be, van, ahol műbőr- és bőrfestés zajlik, és a többi, szóval van hol és mit tanulni.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_154952.jpg)
Fentiek mellett a vDh ilyenkor megnyitja a Hallét is, ami németül ugye, áruházat jelentene, de ez itt valójában valami régi mezőgazdasági épület, amelyet több szintre osztottak, s amelyben Kaliforniából behozott, rozsdamentes bontott alkatrészeket, illetve a klub által újragyártott, avagy egyenesen a Mercedes régi raktáraiból származó új alkatrészeket vásárolhatnak – a klubtagok.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_155215.jpg)
A város közepén food truckok és sütögetős sátrak sora lakatja jól az éhezőket, van fánkos, palacsintázó is, s több helyen sörkertet is kialakítanak ilyenkor. Aztán ott van még a klubház, ami egy hatalmas, kétszintes épület, benne szerviz (az átvizsgálás ilyenkor ingyenes a klubtagok autóinak!), óriási kávézó, bolt, múzeum, s persze mindenhol Mercedesből van a díszlet.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_155000.jpg)
A kávézóban a helyi asszonyok által készített vagy tizenötféle sütit termelhetsz be a hígfos német kávé mellé, amit termoszból kinyomsz magadnak. Fizetni becsületkasszánál kell, mindenki betesz pár eurót, ez egy közösség, mindenki örül neki, hogy működik, és hogy egy csomóan sütéssel-főzéssel adják hozzá a magukét, hogy a többieknek még jobb legyen.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_164605.jpg)
Pár lépcsőnyit felfelé, a boltban spéci pólókat, pulcsikat, kulcstartókat, bögréket lehet kapni, de ott árulják a feliratokat és a gyári szerelőkönyveket is.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_164317.jpg)
Kilépsz a bolt hátsó ajtaján, ahol nyers 124-es, Fecske-kupé, hathengeres Ponton-karosszériákat tudsz végignézni, megmérni, hogy hol, melyik elemet, hogyan hegesztették. Állványokon 123-as, 115-ös futóművek, vitrinekben szemléltetésre szétvágott egyéb alegységek hevernek.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_164155.jpg)
Le a lépcsőn, az ott már a múzeumi rész, ahol régebben bemutatták már egy régi kém Fecske Mercedesét, most viszont egy 170-es kabrió hever a szénaboglyában, rossz mosógépek és egyebek között, mellette, a másik részben egy múlt század eleji patika komplett berendezése a díszlet, a falakon rajzok, festmények, egyéb relikviák, bár most inkább raktárnak tűnik az egész, mint kiállításnak. Változások következnek a klub életében, talán emiatt.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_164027.jpg)
Amikor 2001-ben Littner Zsolti barátom kapott egy fülest, hogy Nürnberg mellett van valami hatalmas Merci-dzsembori, s épp még sokunknak állólámpás Mercedese volt, úgy döntöttünk, kimegyünk már megnézni, miről is van szó.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/img659.jpg)
Az, akkor, nekünk kulturális sokk volt. Mi nem sokkal előtte alapítottunk egy saját kis Mercedes-klubot itthon, minden hó első szombatján találkoztunk az Etele út-Budafoki út sarkán álló McDonald’s parkolójában, néha három, máskor egy tucat autó ha összejött, főleg állólámpások, de előfordult Fecske, Ponton, W116-os, és olykor egy-egy zavaróan új idegen sejt, egy 123-as, 126-os is. De azok, akkor effektíve új autók voltak, alig tizenévesek, nehezen tudtunk velük vegyülni.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/img645.jpg)
Nos, a mi kis pocsolyánk után Ornbau nem tengernek tűnt, hanem egyenesen óceánnak. Fel se fogtuk, hogy egyetlen klub ilyen döbbenetes rendezvény összehozására képes lehet, és akkor még azt sem láttuk át, hogy a városban a nagyobb épületek java, a város melletti hangárok pedig száz százalékban a klubhoz tartoznak.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/img664.jpg)
Mi akkor két állólámpással, Littner Zsolti 250-esével (ugyanaz az autó, ami ma, huszonkét évvel később Imcsó barátunké) és az én már hét éve szolgáló, gyárilag alul drapp, felül dohánybarna tetős 220D-mmel voltunk. A mi: Kati, Lityó, Szakszon meg én. Két sátrat vertünk fel a sportpálya eldugott sarkában. Szerényen meg akartunk húzódni, de kissé elszúrtuk a dolgot, mert amikor az egész német tábor már fergetegesen berúgott és tízből heten képtelenek voltak eljutni a vécéig, akkor mindenki a mező legsötétebb sarkába rohant vizelni – azaz hozzánk. Aki a vaksötétben nem esett át a sátrunk kötelein, az levizelte azokat, de néha a ponyvát is. Kellemes volt a csobogás alatt feküdni, arccal öt centire a becsapódó sugártól.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/img635.jpg)
Közben pedig kábé öt fok volt. Hajnali kettőig tágra nyílt szemekkel, rémülten dideregtünk a vattatömésű NDK-s hálózsákjainkban, hallgatva a berúgott Merci-rajongok artikulálatlan ordítását és szűnni nem akaró röhögését, reménykedve benne, hogy a sátor mindenféle vizek ellen is száraz marad legalább az innenső oldalán.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/R1270546.jpg)
Aztán Szakszon Józsinak frenetikus villanása volt – kapott otthon egy üveg pálinkát. Mivel ő nem nagyon iszik, egészen addig eszébe sem jutott, de ott, azon a ponton elővette a piát, ráültünk a Mercik csomagtartóira, fél óra alatt betermeltük az egészet, utána már jó volt nekünk. Is.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/R1270907.jpg)
A szombati rendezvény azonban olyan döbbenetesen jól sikerült, annyi érdekeset láttunk, aztán este még megkaptuk a fergeteges, élő rockkoncertet is (ami mindig van Ornbauban), hogy élményektől zúgó fejjel tértünk haza. Még talán Kati is.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/P1040091.jpg)
Következő évben a feleségemmel Hollandiában töltöttünk egy hetet, s szerencsére úgy jöttek ki a dolgok, hogy még a barna tetős állólámpással hazafelé pont be tudtunk ugrani a vDh aktuális rendezvényére, amit akkoriban vallásos precizitással mindig pünkösdkor tartottak. Az a látogatás talán még jobban sikerült, mert egy közeli faluban, fillérekért kaptunk remek szállást, ezért nettó kiélvezhettük a bulit, s még ki is tudtunk aludni magunkat.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/R1270944.jpg)
München (börze az Olympia Halléban), Weissenkirchen (Seiberer Bergpreis, kisautók számára kiírt osztrák hegyi felfutó verseny), Tulln (börze Bécs mellett), Imola (hatalmas olasz börze a versenypályán) után Ornbau is felkerült a legfontosabb veterános események közé a naptárunkban. Amikor épp kicsit jobban ment a szekér, én mindig megpróbáltam kijutni valahogy – s az elmúlt huszonkét évben már vagy tucatszor sikerült is.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF7862.jpg)
A szegény barna tetős 220D-nek a 2002-es ornbaui látogatás volt az egyik utolsó útja, mert bár kívülről jól nézett ki, ráadásul állandóan meg akarták venni, belül, a tűzfal, a futómű-bekötések, egyáltalán, a vázszerkezete annyira elrohadt, hogy az akkori lehetőségeim mellett kivitelezhetetlen volt a felújítása, ezért elbontottam.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/IMG_20160514_174637.jpg)
Ennek köszönhetően utána évekig mások Mercedeseiben sikerült kijutnom. Lityó fehér, Franciaországból származó, klímás második szériás állólámpásával, aztán talán kétszer is a szintén az ő garázsából útnak induló, az én régi autóméval megegyező barna-drapp kombinációjú, de csak százezret futott, és a gyártás legelső évéből (1968) származó 220D-vel is.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/IMG_20160513_124250.jpg)
Aztán kétszer is Háda Szabi barátom három üléssoros 230.6-os Lang verziójával (ami nem Pullman, bár a fogalmatlanok annak írják a hirdetésekben, hiszen Pullman csak 600-asból létezett) mentünk, na, azok jó fiúbulik lettek.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/P1010525.jpg)
De több saját Mercedesemmel is kijutottam később, a kombi 123-as 300 TD-nkkel, Erával, aminek megoválosodott az egyik első kereke, mire Győrbe értünk, a pótkerekem viszont förtelmes állapotú volt. Ezért az egész utat bontott (és rosszabbnál-rosszabb) Merci-kerekek beszerzésével és felszerelésével töltöttem, de végül végigcsináltuk az utat. És akkor már építettem a Pontont, amihez akkor több tonna alkatrészt beszereztem Ornbauban.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/P1010533.jpg)
No persze, a Ponton. Jártam kint azzal a csodásra restaurált autóval is 2017-ben, tudod, amelynek kacifántos sztoriját épp most írtam meg az ötödik könyvemben; majd figyeljétek a facebook-oldalamat, vagy a Speedzone webáruházat, hogy mikor jelenik meg. Azon az úton csak a feszültségszabályzó dobta be az unalmast, ráadásul csak hazafelé, tehát szinte eseménytelen volt az út a mi szabványainkhoz képest.
Arra a túrára Kozma Zsolti egy frissen (az indulás előtti éjjelen) felújított hengerfejű, sötétkék 230-as, hathengeres állólámpással jött, amelyet szintén szerelni kellett, de már odafelé, mert átadta a volánt valamelyik haverjának, s a friss sofőr elfelejtette kikattintani a rögzítőféket – mondjuk nem is működött benne a visszajelző lámpa… Ötven kilométer múlva már nagyon büdös volt az autóban, ezért megálltak. Fogtuk a fejünket.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSCF5824.jpg)
Akkor már Bálint is rendszerint velem tartott ezekre a kirándulásokra, Lityó is hozta a saját Misijét, akiből azóta rendes veteránautó-bubus lett, gyerekekkel pedig még nagyobb volt az élmény. Norbit is vittem volna, de őt annyira nem érdekelték soha a valódi autók, hogy tudtam – kínlódás lenne neki a három nap.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF7868.jpg)
Apropó, az a kék Merci, Nessy aztán később szintén hozzám került, én kicsit jobban gatyába ráztam, majd magam is elmerészkedtem vele Ornbauba. Azt akkor nem kellett szerelni, ellenben Kozma Zsolti Rolls-Royce Silver Shadow-ját, amivel működő Mercedes híján az útnak vágott… Akörül forgott mindenki, mert annak először a hűtője repedt el, aztán a váltója dobta be a törülközőt. Igen, a GM Turbo Hydramatic 400-as… Otthon sem örülnél neki.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF7971.jpg)
Akkor egy kedélyes délutánt töltöttünk el egy ATM-kereskedő szervizében. Az illető bolond mód felajánlotta az Ornbau környékén kétségbeesetten csápos emelő után kutató csapatunknak, hogy megemelhetjük nála a Rollst addig, amíg átöltözik és hétvégére bezárja a boltot.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF8015.jpg)
Négy órával később, az ATF-től lucskos, hazamenős ruhájában tekergette a csavarokat, hallgatta fonendoszkóppal a váltó belsejének hangjait, mellette az egyre többet szitkozódó és ott tartott segédje már szerintem a pokolba kívánt minket.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF8029.jpg)
Tőlünk is jött néhány segítő kéz, de még több aggódó tekintet – és este fél hatkor még mindig nála voltunk. Elfogyasztottuk a gumicsövét, a féktisztítóját, rommá koszoltuk a műtői tisztaságú szervizét, tönkretettük a szombatját, de a Rolls kicsit óvatosan bár, de önerőből leállt a csápról és hazaút-képessé vált.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF8024.jpg)
Aztán Szabi még – kicsi a rakás, nagyobbat kíván-alapon – bekönyörögte a Fecskéjét is az emelőre, hogy meg tudjon nézni valamit a diffi táján. Nos, nem kedveltettük meg a magyarokat a jóemberrel, az biztos. Mi, a szórakozni Németországba ment csapat tagjai viszont nagyjából lemaradtunk Ornbauról, de azért jó buli volt, a mai napig emlékszik rá mindenki. Hazafelé pedig megnéztük a Maybach-múzeumot, ami különösen nagy élmény, ajánlom mindenkinek.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF8067.jpg)
Majdnem elfelejtettem, a legjobb ornbaui túra 2015-ben zajlott, amikor többünk barátja, Arnold Ricsi felajánlotta, hogy a faros Ikarusán kiviszi a klubot a találkozóra. Olyanok voltunk, mint egy viháncoló tinikből álló osztály – hajnalban gyűltünk össze Tatán, s onnan az öreg Ikarus 66-os csodásan kirepített minket Bajorországba.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSC03931.jpg)
Mivel buszos útról volt szó, azon az egy Ornbaun mindenkinek percre pontosan (menetrend!) fent kellett ülnie a buszos ülésében, ebéd, vécézés, cigizés, börzézés, reggeli indulás és hazamenetel táján, amiből persze volt némi morgás a lazább turistáskodók részéről, de a pompás hangulat megmaradt.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSC03947.jpg)
A busz láttán pedig a találkozóra érkező német klubtársak leesett állát csak azért nem sértette fel az aszfalt, amint rajta vonszolták, mert az ömlő nyál alaposan megkente. Szenzációs volt, ahogy Ricsi a buszával ott letette a névjegyét.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSC04199.jpg)
Egy másik, szintén emlékezetes alkalom az volt, amikor nem a szokásos, a városban elhelyezett kisszínpadon játszottak egymás után az együttesek, hanem a nagy téren felállítottak egy koncertsátrat, benne a megszokottnál vagy hatszor nagyobb színpaddal. Stümpfig, a klubalapító egy Pink Floyd emlékzenekart hozott akkor oda, amely oly tökéletesen utánozta az eredetit, hogy lényegében egy emberként, a koncert végéig ott ragadt a teljes jelen levő klubtagság.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSC04013.jpg)
Ez nem volt kis szó, mert körülbelül öt teljes lemez anyagát leadta a banda, ezért este héttől hajnali fél kettőig tartott a zene, körülöttünk pedig annyi spanglit szívtak, hogy Victorinox bicskával kellett lyukat vágnom a THC-füstbe, hogy lássam a zenészeket.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20180519_224033.jpg)
A teljes Wish You Were Here, a The Wall, a Dark Side of the Moon, a fél Animals, a fél Piper At the Gates of Dawn, a fél Atom Heart Mother, a fél Meddle, az Ummagumma pár száma mind lement.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/P1010288.jpg)
Odakint a régi Mercik, bent az óriási bulihangulat, sör sör után, közben élőben a Pink Floyd négy réteg őskövület Moog szintetizátoron – ennyire élesen gyerekkorom óta nem éltem át a hetvenes éveket. Sőt, szerintem még akkor sem ennyire. Annak a koncertnek minden perce megmaradt a fejemben – ha másért nem, hát csak emiatt nézzétek meg a videót is, amit ma Ornbauról a Speedzone YouTube-csatornájára kitettünk – abban van erről a koncertről pár részlet.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/P1010289.jpg)
Az Ornbauk csodálatos emlékek voltak, mind. Bevillannak az emlékek. Amikor Sipi reggeltől nyolc órán át ült az aukcionálandó autók mellé kitett sátorban és szuggerálta a krémszínű W108 280 SE 4.5-öt, amit aztán keményen el is nyert a liciten…
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/P1010376.jpg)
Vagy amikor elhozták a gyári, sirályszárnyas C111-es prototípusok egyikét (a dízelmotorost), amelyek az egész gyerekkoromban lázban tartottak, hogy lesz-e belőlük szériaautó. Ilyen autót közel lehetetlen látni bárhol a Mercedes múzeumon kívül.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/P1030923.jpg)
Vagy amikor ott volt a két gyári, kabrió 190-es közül az egyik… És amikor az összes fajta állólámpás kombiból (gyári kivitel sosem volt), még az argentin verzióból is elhoztak egyet… Ehh, leírhatatlan csodák történtek ott velünk.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/P1030854.jpg)
És persze óriási vételek is beestek – mert a börzén néha elképesztő, beszerezhetetlen tételekre is akadtunk, többnyire normális árakon. Születtek hatalmas álmok – mert az autók egy része mindig eladó, némelyik kivételes felszereltségű, de a legritkábban túlárazott.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/R1270467.jpg)
Ornbauban szövődtek új, és betonba ágyazódtak már meglevő barátságok, volt néhány nagy-nagy lelazulás is, például ott láttam életemben egyetlenegyszer Háda Szabit sört inni, ami nagyobb képtelenség, mint perpetuum mobilét gyártani…
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_203728.jpg)
Az Infotage (a rendezvény hivatalos neve) plakátján és matricáin így ajánlják az eseményt: „three days of love, peace and information”, utalva az egésznek a hippis hangulatú, nagyon baráti, s valahol az egész balhé alatt meghúzódó autóbuzis hangulatára.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230728_170053.jpg)
Ornbau mennyország. Ornbauban szerettem meg amúgy a németeket, akiktől mindig tartottam, hogy hidegek, karót nyeltek, merevek és korlátoltak – persze amikor annyi idős voltam, hogy ilyen kirekesztően gondolkodtam még, Azért lassan kopott le, a gyors eróziót Ornbau végezte el. Ott mindig, mindenki haver lett, akivel szóba elegyedtem.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF9764.jpg)
Jó ideje azonban már csak minden második évben engedte a város, hogy bent, az utcákon legyen az esemény, s minden első évben pedig kiszorultunk a patakon túli, jellegtelen mezőre, nem is volt akkora durranás az esemény.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF9777.jpg)
Aztán 2020-ban jött a koronavírus, és az elfújta Ornbaut,. Azt hittük, örökre. Stümpfig és a klubalapítók már erősen benne vannak a hatvanas éveikben, fáradnak, velük a klubtagok is megöregedtek. Az átlagéletkor már nem harminc-negyven, mint korábban, hanem ötven-hatvan, ennélfogva kevesebb lett a kretén, épített autó, félbevágott kombi-Merciből készült lakókocsi, sátrak helyett is inkább kész lakókocsik és lakóautók tarkítják a füvet.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF9778.jpg)
Már nem 1,00, hanem 2,50 euró a csapolt sör (igaz, a Diskában az isteni Oettinger Export üvege még mindig csak 0,49, behűtve, ami nincs kétszáz forint), kevesebb a részeg, nem lebeg a THC szaga minden sarkon, fogynak a NOS-alkatrészek is a standokon, de még vannak. És egyre kevesebb a Fecske, a Pagoda, a Ponton, de már az állólámpás is ritkul, egyre több a 124-es, 201-es, 126-os… Alakul át az egész, fakul a rakenroll, s már 2019-ben, az utolsó közös Ornbaunkon arról beszélgettünk, hogy lehet, utoljára tartották meg.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_141423.jpg)
Éppen ezért volt óriási hír, amikor januárban Littner Zsolti hozta a hírt – Ornbau városa idén júliusban lesz hétszáz éves, ennek örömére pedig megint lesz Infotage, igaz, nem pünkösdkor, hanem a szokásos időpontnál majdnem két hónappal később, július legvégén.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF9775.jpg)
Nekünk, a Csikós családnak kapóra jött a dolog, mert addigra már úgyis egy Trieszt-Dolomitok-Ausztria-Bajorország-túrát terveztünk a nyári együttlétre, amire az öreg Fiat 1500 Familiarével, a Káddal készültünk menni. Ha mások mehettek már Rolls-Royce-szal, miért ne lenne jó oda egy sokkal öregebb (és ritkább) Fiat is?
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_100003.jpg)
Mi tehát a nagy, addigra már bő 2500 kilométeres túra végén, az ornbaui két napra szálláshelyünkként szolgáló heilsbronni panzióban landoltunk egy péntek délelőtt. Nem sokkal később pedig a klubtársak is beérkeztek Magyarországról.
Ahogy a német Merci-klubosok, be kell látni, hogy mi is öregszünk és kényelmesedünk elfele, mert a korábbi évek Fecske-állólámpás-108-as dömpingjéhez (és a ritka Pontonhoz) képest most csupa 124-es és 201-es Merci jött, ráadásul csupa lapos színben – mondjuk azt a mi művégtag árnyalatú Fiatunk se dobta túlságosan. De legalább az összes autó kivételes állapotú volt, kihúzhattuk magunkat.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230728_154801.jpg)
Egyetlen üdítő kivétel Csaba Zoli fekete 108-asa volt, aki viszont odáig tolta a mániát, hogy megvette a diagonál gumikat az autóra, amelyek nemcsak horror drágák, de még négyszer jobban csúsznak is, mint az általunk már ötven éve megszokott radiálok… Vannak még mindig szent őrültek, csak egyre kevesebben.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230728_161353.jpg)
A találkozó viszont a kezdeti pocsék idő ellenére is pompásnak bizonyult. Ahogy minden évben, most is eljött a csávó a piros W109 300 SEL 6.3-mal, amelyik az elmúlt húsz évben minden megjelenésekor úgy nézett ki, mintha épp a szalonból hozták volna ki.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF9740.jpg)
Általában hibátlan könyöktámaszokat és egyéb, gyakran tönkremenő (a könyöktámasznak a körbefutó kédere mindig eltörik, vágja az ember alkarján a húst, ezért a legtöbben inkább leszerelik) cuccokat árul, mint most is. Az AMG-kormányt viszont úgy tűnik, vagy tizenöt év után végre elpasszolta, mert az nem volt nála.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230728_170200.jpg)
Egy másik stabil pont a két épített halottas Mercedes, ezek, mindig a Sportzentrum oldalában parkolnak, s közülük az egyik – egy Mercedes-csillag helyett kalapos halálfejet viselő autó – különösen horror. Régen utáltam, randa tákolmánynak tartottam, de lám, így változik az ember ízlése, mert ma már az egyik legérdekesebb autó a mezőnyben, szerintem.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF9750.jpg)
Az alapja állólámpás Mercedes, ez látszik a szélvédőjén, az imádkozó ablaktörlőin, az ajtajain, de ellapították a sárvédőit, az orrába 116-os fényszórókat és indexet szereltek, a dupla lökhárítók is a 116-oséi, a maszkja pedig szerintem egy 123-asról származik. Az egész autó a régi Mercedes-alkatrészek zsibvására, csodálatos végignézni a második szériás állólámpás hátsó esőcsatorna-végéből lett első vízterelőt, valami buszról származó fogantyúk és ami még. A kilencvenes évek modolásának az egyik gyönyörű darabja.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_143317.jpg)
És persze eljöttek az olasz fiúk a lassan nyolcvanéves, csőrös 170-essel Trevisóból, szerintem ez az a társaság lehet, amelyik évekig egy 600-assal érkezett ide. Kemény lehetett megtenni azzal a vénséggel az utat, nekünk a sokkal modernebb Fiatban is elég jópofa túra volt, de ez az autó annál bő húsz évvel öregebb.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF9761.jpg)
Aki nem volt ott, pedig nagyon vártuk – a kezdetek óta minden évben, szombat délelőtt felbukkant egy évről-évre rosszabb állapotú, hihetetlenül szakadt, agyonfestegetett, tákolt, berhelt, szétmállott Fecske-dízel, benne az autót szemlátomást emberöltők óta használó nénivel és bácsival, odakint régi, még EU-s előtti német rendszámmal.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSCF5964.jpg)
Az a Mercedes mindig feldobta a kérdést – ha ez a rom Németországban TÜV-öt kaphat, vajon mit szólnának hozzá egy magyarországi vizsgaállomáson? A bácsi mindig alkatrészekért jött, bevásárolt, az alatt a néni bent ücsörgött bal egyen. Aztán az öreg még kicsit lézengett, az autóját nagyjából mindenki lefotózta, majd izzított, szúrt egy egyest a gengszterváltóval és elhúztak.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF9713.jpg)
Már 2019-ben, amikor utoljára láttam őket és cikket is írtam az autójukról (vagy egy évvel korábban volt az?) is nagyon idős volt a bácsi, a néni már nem is jött vele. Azóta eltelt négy év, közben volt egy koronavírus-járvány – csak remélni merem, hogy jól vannak.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF9715.jpg)
Egy régebbi másik ismerősömmel se találkoztam, azzal a bácsival, aki 2018-ban megszakértette a Pontonomat (és elképesztően jónak találta), odahívott bennünket a táborrészükbe, mindenkit meghívott sörre és hatalmasat dumáltunk.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSCF6061.jpg)
Az autó ott volt, egy néni árulta a cuccokat az elé kitett asztalokról, de egész idő alatt nem került elő a tulaj – persze, azokról az alkalmakról beszélek, amikor feléjük jártam, mert ilyenkor azért senki nem ül a standjánál folyamatosan, csak a kereskedők. De még ők se.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSF9751.jpg)
Ő volt az, akinek bemutattam a még alvázas 220-asát egy régi cikkben, s ő örökölt a papájától egy 219-es (a hathengeres 220-assal műszakilag megegyező, de részleteiben a kis-Pontonokkal megegyező kivitelű) Pontont, amire azt mondta – “a régi 220-ashoz képest az silány és modern…” Innen üdvözlöm, ha olvassa e sorokat.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230730_084925.jpg)
Voltak rajtunk kívül is magyarok egy 123-assal és egy 124-essel, s szinte mindig a lakókocsijuk előtt láttam őket sörözni, Dreherrel a kezükben (homokot a Szaharába?). Remélem, azért megtalálták a számításukat, mert óriási halak vártak kifogásra – Szabi barátom az AMG E36T (neked és nekem: gyors kombi-zöldséges, igaz, Szabi?) óriási bendőjét rommá tömte kincsekkel, amiket mind Ornbauban fogott ki.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_145707.jpg)
Aztán az is kiderült – Stümpfigék nagyon nem úgy gondolják, hogy rövidesen vége szakad a klubozásnak, sőt, újult erővel bővítik a rendszert. Mivel a város lakossága erősen rühelli a bulizással járó nagy ribilliót – ahogy egy helyi srác mondta, „holnapután elmentek innen és onnantól dögszag lengi körül az egész várost, mindenki bezárkózik majd, ember nem lesz az utcán” – ezért a klub ki fog költözni az egyik óriási, saját tulajdonukban levő hangárkomplexumba az országút túloldalán.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_151041.jpg)
Ehhez egy színháztól megvettek egy kétemeletnyi színdarab-díszletet, az adja a hátteret a fedett térben berendezett majdani klubtalálkozókhoz, de több, óriási terem is ki lesz bélelve Mercedes-csodákkal. Kerül oda egy hatalmas Mercedes-csillag is, százötvenezer leddel megvilágítva.
Kint, a szabad téren autósmozi lesz, s felállítják azt a hatalmas, ötven éves, több emelet magas, a talapzatán körbeforgó, a bonni Mercedes-központ tetejéről elhozott csillagot, amely a második legnagyobb ilyen a világon.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_152853.jpg)
Óriási lesz, nagyon ki lesz találva, a java része fedél alatt zajlik majd – de én azért sajnálom az Ornbau városának kanyargós, sok száz éves utcáin tartott, meghitt, kicsit szétszórt, néha eső áztatta régi rendezvényt.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/DSCF7329.jpg)
De ha nem lehet, hát nem lehet, Visegrád se bírja a zajt, ezért kitiltották onnan a motorosokat, bár a lakók az éjszakai versenyekre panaszkodnak, amit viszont az autók okoznak. Ez csak azt mutatja: sokan vagyunk ebben a világban, sokfélét szeretnénk, de bulizni azért mindenki inkább elmenne otthonról.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_151329.jpg)
Sebaj. Ornbau jó lesz és Ornbau most is frenetikusan jó volt. Szegény Norbim először jött volna el (amúgy nem érdeklik túlságosan az autók, azért nem is akart eddig), de lebetegedett és a panzióban, sok-sok takaró rétege alatt ragadt.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_152056.jpg)
Ezért ahogy hosszúakká váltak az árnyékok, Kati még kicsit leült dumálni Kovács-Vass Tibivel, amíg mi Lityóval kanyartunk egyet a Fiattal a környéken, aztán hazament az első Heilsbronnba tartó autóturnussal, ápolni a másodszülöttet.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_213012.jpg)
Mi ott maradtunk Bálint fiammal és barátjával, Bendegúzzal, no meg a klubos haverokkal. Nekünk utána még legurult egy… két… há… sör a torkunkon, a pultnak támaszkodva megváltottuk a világot, közben odakint ment az élő koncert, tombolt a nép, zseniálisan zárult az este. Másnap pakolás, 800 kilométer, és pikk-pakk itthon találtuk magunkat. Így kell ezt.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_222743.jpg)
Ornbau, jövünk még.
![](https://speedzone.hu/wp-content/uploads/2023/10/20230729_230110.jpg)
csikósmesteruram.. a c111 szériaszerű modernizált változatát isdera imperatornak hívták.. gyanítom 🤓
Merci Mennyország !
Az árak elszaladásával kevésbé generál most már álmokat …