A BMW vezető formatervezője szerint egy autó dizájnja nem lehet szimplán szép vagy ronda
A BMW ismét egy kiváló sportkupét tett le az asztalra a 4-es széria új generációjával, ám sokan még mindig nem tudják elfogadni a drasztikusan átrajzolt hűtőrácsokat. Nekik válaszolt Domagoj Dukec, a márka vezető formatervezője.
Domagoj Dukec jelenleg a BMW vezető formatervezője, saját elmondása szerint már egészen 13 éves kora óta arról álmodott, hogy egyszer eljut erre a szintre. Arra viszont valószínűleg nem igazán számított, hogy az egyik meghatározó munkája fogja a leginkább megosztani az embereket.
Pedig bizony az új 4-es széria bármennyire is kecses oldalról és hátulról szemlélve, az új hűtőmaszk megoldást nem igazán veszi be a rajongók gyomra a visszajelzések szerint. Dukec szerint viszont nem ennyire egyszerű a helyzet, mint ahogyan azt sokan kimondják.
“Az én szememben a 4-es sorozat nem annyira radikális, mint ahogyan beállítja azt a média. Nagyon elegáns autó, kimondottan jó arányokkal. Az egyetlen dolog, amit szokatlannak mondhatunk, az a hűtőrács formája”- nyilatkozta a dizájner az Esquire magazinnak korábban.
“Meglep, hogy az emberek egyetlen részlet alapján képesek megítélni egy egész terméket. Ez olyan, mintha egy embert egyetlen tulajdonsága, például a nagy orra vagy a hosszú lába alapján határoznánk meg. Egy séftől sem kérdezed meg egy három fogásos menü után, hogy melyik a kedvenc összetevője. A só az só, a paradicsom pedig paradicsom. Ezek együttes használata a fontos a végeredmény szempontjából.”- hangzott a magyarázat.
Dukec elárulta azt is, hogy a munkásságára Karl Lagerfeld, a Chanel márka dizájnere volt a legnagyobb hatással. “Mindig is csodáltam Karlt azért, amit a Chanelnél tett, főleg a hozzáállása miatt. Nem érdekelte, mit gondolnak az emberek. Mert az igazság az, hogy ha valami igazán merészet hozol létre, az emberek követni fogják, amennyiben elég magabiztosan hiszed, hogy tudod, mit érdemel az adott márka.”
Fontos még a formatervező szerint, hogy nem lehet kimondani egyértelműen egy termékről, hogy az szép vagy éppen csúnya. Az ízlés teljesen szubjektív, senki sem tudhatja, hogy egy másik embernek tetszik, ami neki mondjuk nem éppen vonzó. Éppen ezért Dukec szerint nem az emberek egyéni ízlését kell egyenként kiszolgálni (nem is lehet), hanem általánosságban az ügyfelek elvárásait, illetve a jövőre is vonatkozó kívánalmait kell felmérni ahhoz, hogy egy dizájner sikeres legyen.