Ha egyet láttál, mindet láttad – szokták mondani kevésbé hozzáértő szakemberek a haszongépjárművek “dobozaira”, s bár hétköznapi szemmel akár igaz is lehet, szakmai és hatósági szemmel közel sem. Hiszen közel végtelen variáció létezik vontatott és a vontatóval együtt járó raktér kialakítások, teherbírások és specializációk mátrixában. Az MHC Mobility sorra vette ezeket, hogy a törvényi kereteken túl tisztába kerüljünk a mai modern megoldás lehetőségekkel.
Közepestől a maximumig
A klasszikus 3.5t-s furgonokat és kisteherautókat most átugorjuk és nézzük azokat, amelyek legalább két egységből állnak, amelyeket szerelvénynek hívunk együttesen.
Pótos szerelvény
A szerelvény egy gép-, és egy pótkocsi részből áll. A haszongépjármű gépesített része már alapból rendelkezik egy nagyságrendileg 18 palettáig rakodható felülettel. E mögé kapcsoljuk fel a pótkocsit, amivel együtt akár 36 – 39 raklapnyi áru egyidejű elszállítása sem okoz gondot. Terhelhetősége 15 és 24 tonna közé optimalizálódik és gépkocsi 2,7 méteres és pótkocsi akár 3,1m rakodási magassággal tervezik akár a merevfalú dobozt, akár a ponyvás verziót.
Ez egy praktikus megoldás városra, és városközi áruterítésre egyaránt, hiszen fordulékonyabbak tudunk lenni, mint egy nyerges szerelvény, illetve a haszongépjrámű pótkocsi nélkül is képes jelentős árumozgatásra.
Nyerges szerelvény
A nyerges szerelvényt hívja hétköznapi nyelven mindenki kamionnak, ami szaknyelven áll egy nyerges vontatóból, és egy félpótkocsiból. Európában ez a legelterjettebb megoldás közúti árufuvarozás esetén, a vontató rakomány szállításra önmagában nem képes, a félpótkocsi pedig LOW vagy NORMAL DECK kialakítás függvényében 2,7-3m -es magasságig pakolható és 24-25 t kapacitást képes elnyelni maximum 34 palettán.
A felépítmény-specifikáció ideális folyamata
A második lépés, vagy talán az első – ez örök kérdés marad előbb a kategóriát és utána a felépítményt választjuk ki, vagy fordítva – hogy a felépítményt specifikáljuk, hiszen számos megoldás lehet jó bérelt haszongépjárművünkre. A legfontosabb, hogy a fuvarigény határozza meg a kivitelt, amely az áru fizikai jellegére, a hatósági előírásoknak és az útvonal – terepviszonyok figyelembevételével kell, hogy történjen.
Főbb kérdések:
- Ponyvás vagy dobozos?
- Hűtős vagy fagyasztós, esetleg elég csak az izotermikus?
- Az áru védelme, zárhatósága, rögzíthetősége mennyire fontos?
- Térfogat és súly dimenziók.
- Fel-le pakolás: hátulról, oldalról, vagy fentről is?
- Targoncás rakodás, vagy elég a béka?
- Az útvonal súly és magassági korlátai, egyéb jellemzői…
Ezek mind mind olyan kérdések, amennyiben nem tudjuk tűpontosan milyen szállításra keressük a megoldást sok-sok buktatót vagy csak fölösleges túlköltekezést okoz a bérlésben. Kérjük bátran flottás kapcsolattartónk segítségét, hiszen nálunk több mint 500 haszongépjármű fut az utakon, így számos kivitellel találkoztunk már.
Rendelés, és szállítás
Ha sikerült megfelelően paraméterezni szükségleteinket, utána jöhet a rendelés és a bérleti szolgáltatás csomag meghatározása. Bár a személyautógyártás már utolérte magát, a haszongépjárművek piacára ez még kevésbé jellemző így például az MHC Mobility készletén levő nyerges és félpótkocsik.
5+1 kiegészítő a vontatmányhoz
Míg a személyautóknál legtöbbször kényelmi, biztonsági és sportossági extrákat választunk, addig egy haszongépjárműnél olyan kiegészítőket amelyek vagy szükségesek – kötelezők, avagy a költséghatékony üzemeltetés szintjét emelik. Sőt, ha jól választjuk meg az “extrákat”, és pontosan odafigyelünk a felszereltségre, többek között csökkenthetjük a jármű üzemanyagfogyasztását és a rakodás idejét is – ellenkező esetben pont fordítottját érhetjük el.
.
- Emelőhátfal – Amennyiben nincs rámpa a deponál hasznos kellék áru és személybiztonság egyaránt. Jelentősen csökkenti a rakodási időt.
- Ajtónyitás-érzékelő – Klimatizált raktér esetén fontos felszereltség az, amely sofőrnek és a hőmérséklet regiszternek is dokumentálja a történteket.
- Telemátria, nyomkövető – A vontatókat már mindenki felszereli telemátriával, de a pótkocsira is érdemes árukövetés céljából GPS-t tenni. Az okosabbak összeköthetők az ajtónyitás érzékelővel. MHC Mobility Fleet Connect megoldása biztosított erre.
- Futásteljesítmény-számláló – Az alap számlálót kérjük úgy, hogy a telemátriával összeköthető legyen – így távolról is lekérhetők az adatok.
- Abroncsnyomás-érzékelő – azonnali visszajelzést ad – így állandóan optimális nyomáson tarthatók a kerekek – költséghatékonyságból sem utolsó.
- Tolatókamera – igen már lehetséges, 2024 nyarától kötelező is lesz. Személy- és eszközvédelem kapcsán életmentő lehet. Biztonságosabb és gyorsabb parkolás. Kevesebb rakodási idő, káresemény és baleset.
Félpótkocsik készletről – https://mhcmobility.hu/lp/szerelveny-berles
Szerző: Halmos Zsolt
szponzorált tartalom