Útba épített magas frekvenciás elektromos mezővel töltene elektromos autót egy egyetemi kutatócsapat
Nem újekeletű dolog az elektromos autók menet közben töltése, ám egy kutatócsapat most a drága mágneses megoldás helyett magas frekvencián működő elektromos mezővel oldaná meg a feladatot.
Az elektromos autók terjedésének sarkalatos pontja a töltés folyamata, ezért világszerte foglalkoztatja a tudósokat a kérdés, hogy miként lehetne még élhetőbbé tenni a technológiát. Kényelmes megoldás lenne például, ha az autókkal menet közben is lehetne energiát felvenni valahogy úgy, mint ahogy a mobiltelefonok is tölthetők vezeték nélküli megoldásokkal.
Persze, az ötlet nem újkeletű, hiszen már évtizedek óta megy a kísérletezés aszfaltba épített okosságokkal, melyek mágneses mezőt létrehozva juttatnák némi elektromossághoz az autókat. A rendszer működik, mégsem terjedt el ezidáig. Miért? Mert roppant költséges a megépítése és az üzemeltetése!
Az amerikai Cornell egyetem egyik professzora azonban most egy olyan változatot dolgozott ki, mely nem mágneses, hanem magas frekvencián működő elektromos mezővel működne. Khurram Afridi professzor elmondása szerint ez a megoldás költséghatékonyan megvalósítható és kiválóan működik akár 18 centiméteres hasmagasság mellett is.
Az elektromos mezőt előállító panelek természetesen ugyan úgy az aszfaltba lennének beépítve, ám a tanulmány kitér arra is, hogy hol van értelme a létesítésnek: olyan útvonalakon vagy helyeken, ahol sok időt töltenek az autósok, például zsúfolt útszakaszok vagy közlekedési lámpák környezete. “Mindenki úgy gondolta, hogy ez nem fog működni, de ők máshogy gondolkodtak, mint én. Ez az én kutatási szakterületem és szenvedélyem egyben, hogy minél magasabb frekvenciákon működjön a rendszer, ezzel elérve a technológiában rejlő legnagyobb potenciált”- mondta Khurram Afridi, aki a NASA fejlesztésein is dolgozik egyébiránt.
Fontos kiemelni, hogy a megoldás ugyan működőképes a tanulmányok szerint, egyelőre túl sok még a felmerülő kérdés körülötte, amire maga a professzor is úgy reagált, hogy még legalább 10 évnyire vagyunk attól, hogy elterjedhessen az utakon.