______________________________________________________________
hirdetés
Autós HírekElektromos

Sokan veszthetik el a munkájukat a villanyos terjeszkedés miatt egy német tanulmány szerint

hirdetés

Németországban született meg egy elég alapos tanulmány, mely az elektromos autózás elterjedését és annak következményeit vizsgálja. Ezen álláspont szerint nem minden arany, ami fénylik.

 

Manapság, főleg politikai nyomásra egyre nagyobb erőbefektetéssel dolgoznak a gyártók a teljes elektromos átálláson. Persze, a kipufogófüst mentes városnak vannak pozitív oldalai, de mint úgy általában minden, ez a téma sem mentes az árnyoldalakról. Mert hát ami neked jó, könnyen lehet, hogy másnak nem. Például egy német tanulmány szerint igencsak sokan vesztik majd el az állásukat a közeljövőben azért, hogy mi az autónkban büszkén feszítve javítsunk a levegő minőségén (szintén a városban, nem pedig ott, ahol az áramot előállítják ipari méretekben). A “Nationale Plattform Zukunft der Mobilität” által elvégzett átfogó vizsgálatra Várkonyi Gábor autószakértő hívta fel a szakma figyelmét.

Na de miről is van szó? Lényegében arról, hogy a vártnál gyorsabban terjed a villanyautózás, ami nem feltétlenül jelenti azt, hogy a legtöbb autós erre vágyik (pedig jó dolog az elektromos autó, semmi kivetnivaló sincs a használatában, sőt… ), hanem inkább annak köszönhető, hogy a durvábbnál durvább emissziós szabályok megkötik a gyártók kezét: vagy villanyosítasz, vagy belefulladsz a bírságok tengerébe. Hát akkor villanyosítsunk.

hirdetés

Ha az akkumulátor beszerzés kérdését nem nézzük, akkor még könnyebbé is válik a gyártók dolga, hiszen egy elektromotor jóval egyszerűbb szerkezet, mint egy mai agyon szabályozott és bonyolított belsőégésű egység. Egy komolyabb elektromotor nagyjából 200 részegységből tevődik össze, míg egy kisebb benzines, vagy dízel már minimum 1200 alkatrészt tartalmaz. Egyszerűbb legyártani, egyszerűbb összerakni, a folyamat teljes mértékben automatizálható, azaz gyorsabban kész van. És pontosan ebből ered a probléma a tanulmány szerint!

A kevesebb alkatrész és a gyártás egyszerűsödése jóval kevesebb munkaerőt követel, tehát “Józsinak” és “Bélának” mennie kell, mert most már “Gyuri” és “Tibi”  is képes ellátni azt a feladatot, ami eddig négy embert kívánt meg. És ez nem csak az összeszerelő gyártósorra érvényes, hanem bizony beszállítói, sőt gépgyártás szinten is érződni fog, de a tervezők és a mérnökök sem érezhetik biztonságba magukat.

hirdetés

Számszerűsítve az elemzés arra világít rá, hogy mivel 2030-ra döntő mértékben növekedik meg az elektromos és a hibrid járművek gyártása, sőt csak Németországban eléri majd a 10 millió darabot az utakon szaladgáló elektromosok száma, nagyjából 410 ezer munkahely szűnne meg az eddig tippelt 80 ezer helyett. Mert, hogy lesznek leépítések, azt senki sem vitatja, még a tanulmányt amúgy támadó német autóipari szövetség, a VDA sem. Persze, mindezek mellett lesznek új munkalehetőségek, amit az átalakuló iparág kitermel magából, de ezt a németek maximum 30 ezerre jósolják a megadott időszakban. És akkor még nem beszéltünk a szervizekről, akik idővel szembesülnek majd a hagyományos hajtásláncokkal szemben jóval kevesebb karbantartást igénylő (helyileg)emissziómentes közlekedéssel.

A villanyautózás tehát jó dolog, szükséges és élhető, viszont ha támogatás és állami tervezés nélkül ugrik bele fejjel a világ, az a legtöbb szakértő szerint társadalmi szinten is megbonthatja a stabilitást, a gazdasági vonatkozásról nem is beszélve. Ez egy olyan probléma, amit nem elkerülni, hanem lehetőleg minél hamarabb megoldani kell…

 

 

Címkék

Hasonló tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button