Sínen csúsztatható kormánykereket szabadalmaztatott a Volvo
Bár a szabadalmaztatási folyamat még előző évben megindult, még csak most lettek publikusak a Volvo mindkét oldalon használható kormánykerék tervei. Az önvezető autóknál is nagy haszna lehet az újdonságnak de a költséghatékony termelésben is sokat segíthet.
Még tavaly elkezdte az engedélyeztetési és szabadalmaztatási folyamatát a Volvo annak a különös műszerfalon csúsztatható kormány mechanizmusnak, melynek most hivatalosan is megjelentek az információi és a szabadalmi képei. Elsőre furcsának tűnhet a svédek megoldása, de jobban belegondolva igenis van benne ráció.
A mai technológiával ugyanis már megoldható, hogy az autó kormánya ne legyen közvetlen összeköttetésben a kormányzott kerekekkel, ami minden eddiginél nagyobb szabadságot tesz lehetővé a tervezés folyamán. Erre építette a svéd márka is az elképzelését, azaz a kormányzásnál és a műszeregységnél is olyan modult használnak, mely jelet küld a mozgató mechanizmusnak, nem maga végzi el a kormányzás és az irányítás funkcióját.
Ezzel lehetővé is vált, hogy az egész szerkezet egyben mozgatható legyen egy műszerfal teljes szélességében megtalálható sín segítségével. Na de miért is tennénk ilyet? A gyártó legfőképpen az önvezető autók korára készül a megoldással, avagy szerintük egyszerűen olcsóbb ez a megoldás, mintha a műszerfalba húzódna vissza az irányító berendezés, amikor éppen nincs rá szükségünk, mert az autó vezet. Nem te irányítasz? Told félre az egész cuccot ahogy van, és már kényelmesebben laptopozhatsz vagy olvashatsz. Persze, ez még a nagyon távoli jövő, ami nem indokolná a nagy sietséget.
Van azonban a megoldásnak egy másik vonzata is, ami akár a közeljövőben is hasznosítható lehet. Ez pedig az, hogy a szabadalommal nem kéne többet jobb- és balkormányos műszerfalat, konzolokat gyártani, a kezelő szerveket mindenki oda húzza magának, ahol éppen az tetszik. Éppen ezért már alapból úgy szerepel a tervekben, hogy elektronikus pedálok mind a két oldalon találhatóak, de csak azok működnek aktívan, amelyik oldalára át van húzva a volán.
Arról egyelőre nem nyilatkozott a Volvo, hogy mikor kerülhet be először utcai modellekbe az új elképzelés, ám valószínűleg már csak a jogi szabályozás kidolgozása áll az éles használat útjába.