Röpsúlyos kuplung a modern robogókban? Kérdezz-Felelek Extra
Olvasónk egy modern és divatos robogót szeretne, de megakadt a szeme azon, hogy a legtöbb ilyen röpsúlyos, azaz centrifugális kuplunggal van szerelve. Előny, vagy hátrány a régi jól bevált technika? Csik válaszol!
Attila még vásárlás előtt alaposan elkezdte körbejárni a modern divatos robogók témakörét, és talált egy furcsaságot, amit el is küldött nekünk. Lássuk!
“Kedves Zsolt!
Egy mindennapos, rohangálós robogót szeretnék venni, nyilván a legjobbat, legstílusosabbat, legf…bbat, ami létezik, lóvé nem számít! ☺
Ebben a beszámolóban (Alpok túra, 3 robesz + Guzzi, 2014.) azt olvastam, hogy a Beverly 350 Touring: “…a kuplung többtárcsás, olajfürdős, akár a nagymotorokban – csak itt automatikusan működik.”
Azóta eltelt néhány év, jött a 400, a Műszaki leírásban: Kuplung : Automata centrifugális többtárcsás nedves tengelykapcsoló.
Tudom, hülye vagyok, de akkor most visszaléptek? Centrifugális, tehát röpsúlyos? Megnéztem egy youtube-videót a 400-ról, pörög, mint a búgócsiga, jó, CVT, nem olyan, mint a nagy Forza, de akkor most mi van? Ugyanez vonatkozik az esztétikailag számomra legkedvesebb Vespára is. Még mindig röpsúlyosak a kuplongok, mint anno a Babettában?
Sajnos, – azt hiszem ez kiderült -, nem vagyok nagy mágus a témában, egy 1150 GS-em volt, de az már múlt, viszont közlekedni néha jó lenne egy T4 Multivannál kisebb jószággal is.
Ha nem túl ciki, megalázó, vagy bármilyen szempontból agyament ötlet, szeretnék kérni egy kis segítséget! Mi van ezekkel a kuplungokkal? Hogy kell értelmeznem a centrifugális kifejezést?
Minden segítséget nagyon-nagyon köszönök, tisztelettel,
Kurucz Attila”
Éppen testhezálló a téma ahhoz, hogy Csik alaposan kivesézze, mi hogyan is van akkor most!
Üdv Attila!
Azért is válaszolok nyilvánosan a kérdésedre, mert olyan témát feszegetsz, ami nemcsak a robogó, sőt, a motorkerékpár-gyártásban, de az autóiparban is általános jelenség.
A modern robogók, motorok, autók, de beszélhetünk fényképezőgépről, sőt, a cédéjátszók fejlődése is hasonló íven futott – pont hogy az egyszerűsödés felé mennek a részegységek szintjén. Egy csatolt lengőkaros hátsó futómű primitívebb szinte bárminél, ami korábban volt az autóiparban, a fogasléces kormánymű sokkal egyszerűbb, mint egy
golyópályás, de talán még a globoid csigásnál is. De ha jól működik, nem szervizigényes és olcsóbban gyártható – miért ne?
Persze, amit nem lehet máshogy megoldani, ilyen témakör például a kellő emissziós értékek és nagyobb teljesítmény eléréséhez szükséges, összetett szelepvezérlés, vagy a zajemisszió, kipufogógáz-emisszió és a folyamatosabb gyorsulás érdekében bevetett, hat-, hét-, nyolc-, de akár tízfokozatú váltók, egyik-másik esetben duplakuplungos megoldással, az komplikálódik. Amit egyszerűsíteni lehet, az viszont egyszerűsödik.
Térjünk rá arra, amit felvetettél, nos, a kérdés jogos – igen, a Beverly 350-ben többtárcsás, olajfürdős kuplung volt, később pedig valóban visszatértek a robogó-szabvány röpsúlyos, száraz verzióra, jól látod.
Létezik röpsúlyosban hagyományos, olajfürdős-tárcsás kuplung is a mai napig, hiszen a Honda összes félautomata, fekvő egyhengeres kis blokkjában olyan van, azokban vasgolyók gurulnak kifelé egy kosárban, s miközben így tesznek, a saját, egyenkénti, tengelyirányban kialakított, a blokkra merőleges irányban pedig kifelé ferdén szűkülő pályájukon mozognak. Ahogy ezt teszik, a rugóval ellentartott nyomólapot, benne a lamellákkal egyre jobban összenyomják. Tartós, jól beállítható, de drágán gyártható alkatrész.
A dob belső falának nekifeszülő, ferodo-betétekkel ellátott, rugós kiflikkel működő hagyományos robogókuplung kevesebb és könnyebben gyártható alkatrészt tartalmaz. Hátránya, hogy kissé darabosabban működik, főleg, amikor a motorfékezés végén elveszi a tapadást – a lamellás kuplung finoman csúsztat még a végén, olyat ez nem tud -, de nem hoz annyival nagyobb előnyt, mint amennyivel drágább a gyártása. Letettek róla – nyilván, ha az eladások meredek visszaesését látták volna, visszaveszik gyártásba a megoldást, de nem így történt.
Köszi a kérdést, remélem, valamit tudtam segíteni.
Városba Honda 150-es PCX-et, megjelenni, stílusból motorozni Vespa GTS-t vagy GTV-t, országútra nagy Yamahát vegyél, ezekből bajod nem lehet.
Szia,
Csik