Olcsó és strapabíró autó a 124-es mellé? Kérdezz-Felelek Extra
Olvasónk munkaváltás miatt rengeteget autózik mostanság, amivel nem terhelné tovább az öreg Mercedesét. Olcsó és használható alternatívát keres. Csik segít néhány tanáccsal.
Gyula az új munkája miatt többet autózik mostanság, mint az eddigi időszakban, ráadásul sokszor olyan helyeken, ami igencsak igénybe veszi a járgányokat. Az öreg Mercedesét nem kínozná tovább, így most jött el egy másik autó vásárlásának ideje.
“Hahó mindenkinek!
Csángóföldre hazatérvén legújabb munkám a fazekasság. Azon belül is a kölkök hozzászoktatása az agyaghoz. Így naponta más-más irányba mászkálok az öreg Mercivel, úgy 28 helyszínnel számolva. Ami néha napi 50 km, néha napi 250 km igen helyes dombos vidéken (Magyarisztánban ez hegyes vidéknek számítana, úgy 500-700 méter magasságában kolbászolok sokszor, néha köves úton). Az öreg, 31 éves 124-es Merci meg már nem erre való ( a 250 forintos használt hidraulika olaj dacára) .
Olcsó alternatívát keresek.
Ami eddig szembe jött:
– Wagon R+ – mert magas az ülés, viszonylag nagy hasmagasság (egyik-másik helyszín elég szépen eldugva, lásd Kostelek). Kétoldali csípőprotéziseim szeretik. Van neki alternatívája?
– bakancs Micra. Régen fáj rá a fogam.
– G Astra 1-7es Isuzu motorral, épp szembejött Karácsonykőn egy kupé 400 ezer kilométerrel, de durván helyrehozott állapotban (adagoló elektronikája is helyrepofozva a tulaj szerint).
– Berlingo, Partner, Kangoo testvériség 1.9-es dízellel (jó beszerzési forrásom van 270 forintos hidraulika olajra…). Itt a hátsó futómű érdekes, no meg a torziós rugó.
– kocka Panda?
– maradjunk a helyi Dáciánál? Olcsó és van hozzá alkatrész, ami a Merciről nem mondható el.
Alkalmazóim 100 km-re kb. 15 liter benzin árát fizetik, jut szerelésre is valamennyi ebből.
Mondjatok izgalmas autókat, ha lehet.
Subaru dízelboxer nem jöhet számba, kb. 1500 euró a költségvetés.
Köszönöm!
Gyula”
Lássuk, Csik hogyan viszonyul a felsorolt alternatívákhoz.
Szia Gyula!
Hadd legyen az első reakcióm – alapos igénybevételnek vannak nálad kitéve az autók, ahhoz képest, pedig az életük végét taposó járművek vannak a radarodon. A 124-es Mercedest (amíg tudsz hozzá jó minőségű alkatrészt) egyik se fogja pótolni.
Neked valami olyan kellene, ami mechanikailag tartós, karosszériailag rozsdaálló, sokat lehet vele menni, megbízható, nagyon olcsó, no meg esetleg van hozzá alkatrész és szerelő is. Mindenki ilyen autóra vágyik… Ilyen korú autóknál pedig a hajdani vonzó tulajdonságok (rozsdaállóság, motortartósság, masszív futómű) is semmivé válnak, pláne a mi használatunkban, karbantartási szokásainkkal, szűk pénztárcánk mellett. Tehát azok a tippek, amik tízévesen még érvényesek voltak ezekre az autókra, nagyjából sutba dobhatók ma, húszévesen – hacsak valami csoda megőrzött példányt ki nem sikerül fognod. De azt elhasználnád? A rendberakás nem okvetlenül jelent jót, mert tízből hét karosszériailag megcsinált, s az eladás pillanatában mutatós autó pár év múlva porrá rohad, mert nem sikerült – a) üregvédeni megfelelően (egy jó üregvédelem egy ilyen autó árával összemérhető), b) megszáradnia a festék- és alapozórétegeknek és ledobja a festéket, c) benn maradt a rozsda a zugokban és onnan újra támad, d) a szigeteléseket nem cserélték ki és továbbra is ázik a szélvédő, a csomagtérfedél, a tolótető táján. Inkább megmaradt autót keress.
A Wagon R+-nak lehet, hogy nagy a hasmagassága, mechanikailag tartós is, egyszerű is, olcsó is, de a korrózió nagy ellensége, szerintem a te használatodban egy ma 15-20 éves ilyen Suzuki hamar elporladna.
A bakancs Micra pokoli tartós autó. Volt. Sok is volt belőle. Mennyit látsz az utcán? Azokat is megette elsősorban a korrózió, másodsorban például az olyan alkatrészek elfogyása, mint a légtömegmérő, amire például érzékeny tudott lenni. Nagyon nem létező autó már, inkább a veteránság felé lépdel.
G Astra nem butaság, bár azokat is marcangolja mára a korrózió, két barátom is épp mostanában tolta bontóba a kívülről makulátlannak tűnő ilyen autóját. Mert odalenn már Frédi-Béni volt mindkettő. Az Isuzu-motor ma is tartós, nem kizárt, hogy egy olyan autóban, amit találtsz, még benne lesz néhány százezer talált kilométer, a G Astra futóműve, kárpitjai is jól állják a strapát, de megint csak az oxidáció, ugye.
A Berlingo-Partner-Kangoo-testvériség, csak Berlingo-Partner testvériség, a Kangoo másik konszern hangyányit kisebb, picit más karakterű, műszakilag semmiben sem azonos autója volt. PSA-Renault, ugye. A Kangoo kicsit gyengébb közülük, a motorjai sem annyira tartósak, a karosszériája sem állja olyan jól a korróziót, bár a futóműve egyszerűbb. A Berlingo-Partner párosnál (amikor ezek újak voltak, a Citroen-verziókhoz jellemzően olcsóbbak, néha sokkal olcsóbbak voltak az ugyanolyan alkatrészek, a sokszor eltörő szíjtárcsa például a Peugeot-hoz valami háromszor annyiba került) a benzinesek, de pláne a dízelek nagyon tartós motorok, a karosszériák nagyon korrózióállóak, a finom rugózás miatt rossz utakon elviselhetőbbek. Hátrányuk a tűgörgős lengőkarokkal szerelt hátsó futómű, aminek a csapágyazásába ha belemegy a kosz (és belemegy), ott szétdarál mindent. Már ez sem akkora gond, pár tízezer forintért cseredarabbal kapsz komplett, felújított hidat. Nem rossz ötlet.
– Dacia se rossz, meglepően sokat bírnak a Loganek, bár azok rohadnak. A Duster (ha el tudsz nyúlni odáig) viszont tényleg hálás jószág, úgy tűnik, megbízhatóbb és tartósabb, mint azok az eredeti Renault-autók, amiknek az alkatrészeit hasznosítja. Csak nem szabad azt hinni róla, hogy terepjáró, mert bár felmászik majdnem mindenhová, amit egy terepjáró bír, de tartósan nem bírja az olyan használatot. Szintén jó tipp.
– Olyan szörnyűségekre, mint a Yaris Verso nem gondoltál? Tudom, szörnyen ronda, sőt, gnóm, de a mechanikája agyonüthetetlen, a karosszériája (legalábbis tízéves korában, amikor utoljára utánanéztem) bírja a sós utakat, a belseje lemoshatós, a futóműve tartós. És irgalmatlan sok cucc fér bele.
– Mondhatnék VW-ket is, mert a húsz évvel ezelőttiek egyszerűek, tartósak, korrózióállók voltak, de ezt előtted tíz, mind kevésbé árnyaltan gondolkodó tulajdonos is hitte már, akik egyre jobban elhasználták belőlük a jó kilométereket. Most következnek a drágák. És irreális áron is mérik őket, holott annyival nem jobbak
.
– Subaru boxer? Menekülj tőle, ha ingyen adják is… Genetikailag beteg motor, de a Subaruk amúgy sem olyan tartósak és agyonüthetetlenek, mint a Toyoták vagy a Hondák, bár előbbieknél sokkal vonzóbbak. Oké, a dízelmotorra páran már megtalálták állítólag a megoldást, de boxerhangja sehogy se lesz (max. motorféken), különben meg… Nem akarod te azt, ott a villogó szemű medvék közt, éjjel autózva a kihalt utakon. Persze, nem is fér bele a költségvetésbe.
Szűkítettem a kört valamennyire?
Szia!
Csik
Most vettem észre, hogy Csikós Zsolt szövege ide is ki lett rakva. Még egyszer köszönöm, Csík!
Amúgy végül egy 2002-es Renault Megane Scenic lett ( az első Scenic, a gömbölyű), 1.9 Dti motorral (kettő darab volt belőle egész Romániában, ez egy valós 240 ezer körüli futású darab, 400 km-re mentem érte). A kártyás Renault-ok előtti verzió, ugyanazzal az elektromos Bosch adagolóval, amiket Foswágenekbe s raktak.
Raktam bele úgy 3000-et november közepe óta, a napokban nyesek bele egy egyirányú szelepet (W124esem is megkapta vagy 8 éve :))), amúgy gyönyörűen elmászkál a használt hidraulikaolaj-75 oktános benzin keverékkel, most épp 250 forint alatt kapom literjét mindkettőnek.
Valami népítélet-szerű eszkábálnátok a speedzone-ra, igen szívesen irkálnék beléje.