Nissan: túltoltuk, azaz rosszkor és rossz módon próbáltunk terjeszkedni
A Nissan műveleti igazgatója egy interjúban tért ki arra, hogy minek köszönhetik a gyártó most tapasztalható rossz helyzetét. Egyszerűen elszámolták magukat, ráadásul nem fektettek be új modellek fejlesztésébe akkor, amikor erre lett volna még lehetőségük.
A 2020-as év, vagyis hát inkább a koronavírus járvány számtalan autógyártót érintett érzékenyen. Voltak azonban az átlagnál is nagyobb vesztesek, mint például a Nissan, akinek például gyáregységeket kellett bezárnia Spanyolországban és Indonéziában egyaránt, elkaszálják a nemrég felélesztett Datsun márkát, illetve költségcsökkentési okokból minden eddiginél szorosabb együttműködésbe kezdenek a Renault-al. Ez utóbbi következménye például, hogy a Micra következő generációja teljesen francia fejlesztés lesz, így a japán gyártó nem kevés költséget takarít meg a későbbiekben.
Na de mi vezetett el idáig? Ashwani Gupta, a márka műveleti igazgatója a Car Magazine számára adott interjújában hangsúlyozta, hogy a problémák bizony nem idén kezdődtek. Elég csak azt megnézni, hogy míg például 2017-ben még 577 ezer autót sikerült értékesíteniük Európában, 2019-ben ez a szám már csak 395 ezer volt. Ráadásul a globális részesedésük is beesett 6 százalék alá az előre tervezett több mint 8 százalék helyett, ami súlyos veszteséget termelt a Nissan számára.
Gupta a problémák fő forrását az elhamarkodott és agresszív globális terjeszkedésnek tudja be, azaz túl sokat akartak túl gyorsan az adottságaikhoz képest. “Egyszerűen túl gyorsan akartunk terjeszkedni és arra számítottunk, hogy a globális piac és az autóink iránti kereslet is nőni fog. Egyik sem következett be!”- mondta az igazgató, majd hozzátette, hogy a palettájuk is túl öreg volt ahhoz, hogy felvegyék a versenyt a konkurenciával ezen a szinten.
“Kiöregedett modellekkel és egy akkora palettával léptük ezt meg, amit nem tudtunk gazdaságosan fenntartani. Minden a befektetett pénzen múlik ráadásul. Ha nincs pénzed, nem is lesz új autód. Ez egy ördögi kör. Nincs más lehetőségünk, mint a racionalizálás”- mutatott rá a másik nagy hibára az igazgató.
A Nissan tehát amikor megtehette volna, hogy teljesen megújítja a palettát, akkor nem tette azt meg, most meg már nemes egyszerűséggel nem engedheti meg magának. Költségcsökkentésekkel és alapos áttervezéssel most apránként kell újjáépíteni az egészet, amit könnyítésként piacokra tagolva lépnek majd meg. Teljes erőbedobásssal a jobban pörgő amerikai és ázsiai területekre koncentrál a márka a későbbiekben, Európában csak a crossover modellek maradnak meg. Ezeket korszerűsítik és bővítik új modellekkel például az elektromos Ariya piaci bevezetésével is.