Nem örülnek a kereskedések annak, hogy a Volvo át akar állni az online értékesítésre
A Volvo az új elektromos C40 Recharge modellt már nem szalonokban, hanem kizárólag az interneten fogja értékesíteni. A gyártó erre szeretne átállni minden modellnél a későbbiekben, ami ellen most Amerikában rengeteg kereskedés szólalt fel egyszerre.
Új korszakra készül a Volvo, amit az új elektromos autójuk, a C40 Recharge leleplezésekor jelentettek be. Ez a modell ugyanis a gyártó történetének első olyan járgánya, melyet csak online, a gyártó honlapján keresztül lehet megvásárolni, kereskedésben pedig nem. Mindezek mellett ráadásul nem beszélhetünk egyedi példáról az eddigi információk szerint, a kínai tulajdonban lévő svéd márka ugyanis a későbbiekben minden egyes új modelljénél ezt a módszert szeretné érvényesíteni, ezzel bevezetve a központi, fix árazást is.
Ez ellen szólaltak most fel Amerikában a Volvo kereskedők, akik több szempontból is rossznak tartják az új irányt. A legfontosabb azonban, hogy ezzel a gyártó kiveszi a kezükből az ügyfelek kezelését, ami szerintük ahhoz vezet, hogy csökkeni fognak az értékesítések. “A kereskedők mindig az elejétől a végéig kézben tartják a fogyasztói élményt. Ha nem mi irányítjuk a vásárlást és az előtte zajló folyamatot, akkor egy egyszerű szállítási és szervizközpont lesz belőlünk?”- vetette fel az egyik kereskedő a kérdést.
“Nekünk az a dolgunk, hogy ne csak a terméket bemutassuk, hanem hassunk a vásárló érzelmeire is azzal kapcsolatban, hogy mit szeretne vezetni. Nem vagyok benne biztos, hogy egy honlap emocionális értelemben képes úgy hatni a vásárlókra, mint egy ember”- mondta egy másik szalon tulajdonos, Adam Simms. A felháborodás ráadásul nem egyedi, a 281 darab Amerikában található Volvo kereskedés vezetői döntő többségben azon vannak, hogy ez nem a jó irány az Automotive News beszámolója szerint.
A fejleményekre természetesen Anders Gustafsson, a Volvo amerikai képviseletének az elnöke is reagált, aki azt mondta, hogy egyelőre nem kell pánikolni, az értékesítések nagy része továbbra is a kereskedők kezében marad majd az elkövetkező években, de azért lassan, ám határozottan elkezdik a dolgokat a digitalizáció irányába terelni. Gustafsson arra is kitért, hogy az online értékesítésnek azért is lesz létjogosultsága majd, mert a gyártó jelentősen csökkenteni szeretné a gyártási költségeket és a bonyodalmakat. Ezt azzal érnék el, hogy előre elkészített “csomagokban” árulják majd az autókat, azaz nem lehet össze-vissza konfigurálgatni extrákat és felszereltségeket a jövőben a jelenlegi állás szerint. “1,6 millió különböző verzió van a termék portfóliónkban, és ez nem okos dolog. Azt kell elérnünk, hogy a legszebb autók olyan specifikációkkal legyenek ott a kínálatunkban, amit a vásárlók is szeretnének”.
Ja, Amerika. Ott egy kereskedés franchise rendszerben működik, vagyis a tulajdonos szerződésben van a gyártóval (itt. Volvo) aminek a keretében vállalja hogy X autót elad (mennyiséget és tipust a gyártó határozza meg), cserébe kap szakmai és pénzügyi támogatást. (eg. ingyen képzés a szerelőknek, bónuszprémium ha több eladás van mint meghatározott, stb.) Ez olyan jól menő üzlet, hogy amerikai autókereskedés nagyon ritkán megy tönkre, ha nem megy a bolt, akkor is inkább eladják az egészet a gyártónak.
Ezzel az “átállunk villanyautókra”-lökettel most jól keresztbetettek a kereskedőknek akik azt hitték eddig, hogy elég lesz egy töltőpontot építeni a parkolóba – hát nem, mostantól a kötelezően eladó autók közé jöttek a játékautók is, a sarki Honda kereskedésben is elkezdtek gyűlni az “e”-k. Ember nem veszi persze úgyhogy a fia meg a felesége jár két agyig matricázottal, a többit meg néha átparkolják az udvaron. Amikor a Cadillac is bejelentette ezt az átállást, kb. 200 kereskedő azonnal jelezte hogy visszaadja a franchise-t, mert nem fogják tudni eladni a villanyautókat.
Ez a netes autóvásárlás eléggé valóságtól elrugaszkodott dolog. Én 1X millió forintot ki nem adnék egy olyan dologra, amit nem tudok kipróbálni.