Nagyot ment tavaly is a Porsche
Azt gondolhatnánk, hogy az autók drágulása komoly kihatással van az amúgy is drága modelleket kínáló gyártók eladásaira. A tények azonban mást mutatnak. A Porsche például nagyon szép eredményeket produkált tavaly, ráadásul nem csak a Cayenne és a Macan modellek voltak kiugróan sikeresek, hanem a 911-eseket is úgy vitték, mint a cukrot.
Anno a Covid által okozott helyzet is rámutatott arra, hogy az autóipar igencsak sérülékeny, ha globális szinten üt be a baj. Az eladások bezuhantak, gyárak álltak le és kereskedések mentek tönkre. Azonban akkor is voltak olyan márkák, akiknek nem hogy össze kellett volna húzni a nadrágszíjat, hanem inkább egyre jobb eredményeket kezdtek el felmutatni. Az egyik ilyen a Porsche volt, aki azóta is évről évre egyre nagyobbat megy az eladások terén, így igazság szerint a 2023-as adatok sem annyira meglepőek. Azonban, ha jobban belenézünk, akkor mégis pár dolgot ki kell emelni.
Tavaly a Porsche összesen 320 ezer autót tudott értékesíteni globálisan, ami mintegy 3 százalékos növekedést jelent a 2022-es adatokhoz képest. A legsikeresebb modell a németek palettáján még mindig a Cayenne, ám érdekesség, hogy az elmúlt 12 hónapban elért 87 553 darabos eladás egy látványos visszaesést mutat az egy évvel azelőtti periódushoz képest. A második helyezett maradt a Macan 87 355 darabbal, ráadásul ez a mutató szinte hajszál pontosan megegyezik a 2022-es adatokkal. Akkor mely modell ment akkorát, hogy mégis jobb eredményt ért el a gyártó?
Modell | 2022 értékesítés | 2023 értékesítés |
Cayenne | 95,604 | 87,553 |
Macan | 86,724 | 87,355 |
911 | 40,410 | 50,146 |
Taycan | 34,801 | 40,629 |
Panamera | 34,142 | 34,020 |
718 | 18,203 | 20,518 |
Nem más, mint a 911-es modellcsalád! Ebből tavaly 50 ezer darab talált gazdára, ami 10 ezerrel több, mint két éve. Ez elképesztő növekedés, főleg egy rétegmodellnek mondható sportkocsinál. Még inkább jelentős a dolog annak fényében is, hogy a 911-es idén kap egy alapos ráncfelvarrást, ami előtt általában egy kivárás szokott lenni, így esni szoktak az eladások, nem növekedni. Érdekesség még, hogy az elektromos Taycan is szépen ment, hiszen a 40 ezres értékesítési adat 6 ezerrel jobb, mint az azt megelőző időszakban, pedig 2023-ban jelentős alkatrészhiány lépett fel a modellel kapcsolatban.
2022 | 2023 | Változás | |
Globális | 309,884 | 320,221 | 3% |
Németország | 29,512 | 32,430 | 10% |
Észak-Amerika | 79,260 | 86,059 | 9% |
Kína | 93,286 | 79,283 | -15% |
Európa (Németország nélkül) | 62,685 | 70,229 | 12% |
Tengerentúli és feltörekvő piacok | 45,141 | 52,220 | 16% |
Szintén érdemes megnézni, hogy mely piacokon volt sikeres 2023-ban a Porsche. Lényegében mindenhol, kizárólag Kínában könyvelhettek el egy 15 százalékos visszaesést, bár Ázsia még így is maradt a német gyártó második legjelentősebb felvásárlója. Példányszám alapján Észak-Amerika a legnagyobb Porsche piac, míg a legnagyobb fellendülés Európában látható a 2022-es évhez képest.