Nagyban gondolkodik a Mazda, itt a három üléssorral kapható CX-80
A Mazda hivatalosan is bemutatta az eddigi legnagyobb Európában is kapható SUV modelljét. A CX-80 konnektoros hibridként és dízelként is jelen lesz a piacon.
A Mazda komoly mértékben ráfeküdt az SUV kínálatának a bővítésére, ráadásul nem csak lefelé, hanem mer egyre nagyobbat is álmodni. A CX-80 pontosan az utóbbi kategóriát képviseli, hiszen a maga 4,99 méteres hosszával, 1,89 méteres szélességével és 1,71 méteres magasságával ez nemes egyszerűséggel a japánok legnagyobb Európában is árult modellje.
Dizájn szempontjából egy igazi modern Mazda tárul a szemünk elé, azaz megkapjuk a CX-60 brutális orrkialakítását és a jellegzetes oldalsó domborításokat, melyek még jobban mutatnak az egyel nagyobb méretosztályban. A robosztus, ám mégis kecses kialakítást még jobban hangsúlyozza az az egészen sötét vörös árnyalat, melyet a gyáriak egyszerűen csak Artisan, azaz kézműves vörösnek neveztek el. Természetesen lesznek más színek is a palettán, de érthető, miért ezzel kezdték el a gyáriak az autó promózását. A gigantikus kasztni természetesen megkívánja a méretes felniket is. Erre sem lehet panasz, hiszen alapáron már 20 colos szetteket kapnak a vásárlók.
A belső térbe érkezve két jelző ugrik be azonnal. Az egyik a nagy térkínálat a másik pedig a minőség. Ebből a kettőből alkották meg a japánok azt az ergonómiát, mely minden ponton visszaköszön az autóban. Mindjárt ott van például a műszerfal, mellyel esze ágában sem volt a Mazdának a manapság egyre jobban erőltetett, túlságosan letisztult irányba elmozdulni.
Persze, itt is kapunk egy 12,3 colos infotainment kijelzőt és egy ugyanekkora digitális műszeregységet is, de az előbbi például egészen felfelé pozícionálva lett elhelyezve, ezzel nem töri meg a műszerfal egységét. Érthető is, hogy nem szeretnék takargatni a már-már művészi elemekkel kialakított részleteket, hiszen a CX-80 belső terében igazán minőségi anyagokkal találkozhatunk. Még a díszítő betétek is igazi juharfából készülnek, illetve a Nappa bőrözés is elérhető a modell vásárlói számára.
A bőséges helykínálatot nem csak az jelzi, hogy három üléssort tudtak elhelyezni a japánok az autóban, hanem az is, hogy a második üléssor többféle kialakítással is megrendelhető. Ha akarjuk, akkor a hagyományos, egybefüggő megoldást kérhetjük bele, de lehet ott két különálló fotel is, illetve egy olyan verzió is elérhető, ahol a két ülés között megjelenik egy méretes lehajtható konzol is. Ezek fényében tehát a CX-80 lehet hat- vagy hétszemélyes is.
Szállítási kapacitás terén is széles skálán mozog az autó tudása. Ha például mind a három üléssor a helyén van, akkor 258 liternyi csomagtérrel számolhatunk, de a leghátsó sor ledöntésével máris 687 liter áll a rendelkezésünkre. Persze, a második üléssor is dönthető, így a legszélsőségesebb esetben akár 1971 literes is lehet a raktér, ami már-már a haszongépjárművek kategóriáját idézi fel.
Természetesen technikai megoldások terén sem szégyenkezhet a Mazda az újdonsággal. Ott van például mindjárt, hogy az autóban Alexa lesz a személyi asszisztensünk. Gondolom nem kell sokaknak bemutatni, hogy miről van szó. Aki viszont nem tudja, annak legyen elég annyi, hogy egy mesterséges intelligenciára hasonlító, hangvezérléssel működő alternatíváról van szó, mely nem csak konkrét parancsokra hallgat, hanem elég neki sokszor átlagos beszéddel utalni a megoldandó problémára. A Mazda elárulta, hogy a kezdeti időszakban Alexa angol, német, francia, olasz és spanyol nyelven érti meg, hogy mit akarunk tőle, de későbbiekben a tervek szerint további nyelvekkel is bővítik a kínálatot.
A szokásos vezetést segítő rendszerek mellett (például aktív balesetmegelőző fékezés és sávtartó asszisztens) érdemes kiemelni a Mazda egy újabb biztonsági fejlesztését is, ami nem más, mint a “nem reagáló sofőr” támogatás. Ennek a lényege, hogy a rendszer figyeli a sofőr viselkedését és ha úgy látja, hogy az mondjuk elaludt vagy elájult, akkor először hangjelzéssel és felirattal figyelmeztet, majd ha az továbbra sem tér magához, akkor az autó szépen lassan magától megáll, aktiválja a rögzítőféket, kireteszeli az ajtózárakat és dudálással próbálja a környezetében lévők segítségét kérni.
Érdekes újdonság még az utánfutó felakasztását segítő rendszer. Ez lényegében egy hátsó kamerára épülő megoldás, mely nem csak azt mutatja, hogy mi van mögöttünk, hanem egy vonallal összeköti a vonóhorgot az utánfutó középpontjával, így segítve a manőverezést. Amennyiben egy méteren belül van az utánfutó, lehetőség van egy vonóhorog közeli nézet aktiválására, így akár egyetlen ember is elég a művelet elvégzéséhez.
Hajtásláncok tekintetében két utat kínál a gyártó. Az egyik egy 2,5 literes benzines erőforráson alapuló konnektoros hibrid rendszer, mely 327 lóerős összteljesítménnyel rendelkezik és természetesen városi környezetben lehetővé teszi az autózást a benzines motor beindítása nélkül. Hasznos funkció ebben az esetben a Charge üzemmód, mely menet közben igyekszik minél inkább feltölteni a 17.8 kWh teljesítményű akkumulátort, hogy mondjuk lakott területre hajtva már kipufogás nélkül haladhassunk, vagy egy kempingbe megérkezve tudjuk az autó hálózatáról üzemeltetni az elektromos eszközeinket.
A másik alternatíva furcsa lehet a mai világban már, mert bizony sorhatos, 3,3 literes dízellel is rendelhető a CX-80 mild hibird funkcióval kiegészítve. Az e-Skyactiv D verzió esetében 254 lóerős teljesítményre számíthatunk igazán kedvező fogyasztás és minden tartományban dinamikus viselkedés mellett.
Mind a két esetben két hajtott tengelyről beszélhetünk, az erőátvitelről pedig egy nyolcsebességes automata váltószerkezet gondoskodik.
A CX-80 forgalmazása még idén megkezdődik Európában, a hivatalos árazás a bemutató pillanatában még nem ismert.