Mostantól nálunk is van BYD, tudunk árakat!
Három új autóval érkezik hazánkba a kínai gyártó
A három modell, amit nagyjából ettől a perctől meg lehet vásárolni a Wallis Motor budapesti, IX. kerület Könyves Kálmán körút 5. és a Duna Autó III. Zay u. 24. alatti BYD kereskedéseiben a következő: Dolphin, Atto 3 és Seal.
Ezekről lebbentették fel a fátylat, s ezek árát árulták el nekünk ma a márka hazai bemutatkozó sajtórendezvényén, a budapesti Millenárison.
A Dolphin egy B és C szegmens, tehát kis- és alsó-középkategóriás közötti méretű, ötajtós, villanyhajtásos ferdehátú, amelyet előszériás kivitelben próbáltunk már Spanyolországban, egy versenypálya rövid szakaszán, belpiacos kivitelben, s az akkor forgatott videónk itt tekinthető meg, illetve készült róla önálló tesztem is Madrid mellett, arról írásos fércmű született, amelyet itt tudtok elolvasni.
Egy mérettel nagyobb és hangyányit SUV-osabb ízű az Atto 3, amely alapvetően szintén egy ötajtós ferdehátú, elektromos kocsi, valahol a harmadik szériás Toyota Prius által sejtetett méretben, tehát szíve szerint még az alsó-középkategóriás ferdehátúakhoz húz, de azoknál kicsit testesebb. Az első BYD-bemutatónkon ez volt az egyetlen európai kivitelű, már hivatalosan, utcai körülmények között tesztelhető modell, s ugyanakkor forgattuk, mint a Dolphin előszériájának a rövid próbáját, csak erről bővebben meséltem, tehát azt a videót is itt tudjátok megnézni.
A legdrágább és legnagyobb BYD itthon a Seal lesz – ez és a Dolphin már a márka új, Ocean Design, vagy Ocean Aesthetics vonalának a szülötte, tele vannak tengeres, tengerilényes részletekkel, ezért a furcsa nevek -, melyet nyugodtan tekinhetünk Tesla 3-vetélytársnak is, amúgy az Audi A4, 3-as BMW méretkategóriája ez: normál autóból középkategóriásnak szűken fér el (a Passat, Mondeo, Mazda 6 nagyobb nála), de a presztízskategóriában ez a középkategóriás méret. A Sealt ütöttük vágtuk gyorsulási próbákon, még kínai belpiacos kivitelben, az Atto 3-bemutatóval és a Dolphin röpke próbával egy időben, ebben a videóban, de ennek a modellnek rendeztek saját bemutatót is München mellett, amelyről szintén készült videoriport, itt lehet rá kattintani.
A BYD exportra (tehát Európa) számára készülő autói mind elektromos hajtásúak, valamennyiben a cég saját szabadalmaztatású (mely cég egyébként naponta 15 új szabadalmat jegyeztet be) blade akkuja van – ez nem lítium-ion, hanem lítium-vasszulfát technológiájú. Utóbbi technológiával ugyan kisebb energiasúrúségű, de ütésre, hőre, fáradásra, öngyulladásra sokkal kevésbé érzékeny, drága kobaltot és nikkelt kvázi nulla, lítiumot pedig sokkal kisebb százalékban tartalmazó, tartósabb és a szélsőséges töltést és lemerültségen jobban tűrő akksik állíthatók elő. A némiképp kisebb energiasűrűséget a BYD úgy ellensúlyozza, hogy ezeket a terhelésviselő szerkezeti elemnek is jól beváló akkukat padlólemezként építi az autóiba. Nagyobb nyugalom a használónak, kisebb csapás a környezetnek, csupa előnyös tulajdonságok.
A BYD Magyarországon már évek óta jelen van egy akkumulátorgyárral és egy autóbusz-gyárral, mostantól az autóit is forgalmazza nálunk – ezek amúgy a kínai márkák kínálatában nagyjából a legfelső szintet jelentik, mind minőségben, mind technikai fejlettségben. Felső polcos cuccok, de közelebbi vizsgálódásaim után van egy olyan benyomásom, hogy még európai szinten sem kell majd szégyenkezniük.
A hajtásláncuk sem tipikus – a BYD mindent kompakt módon egybeépít: töltőt, invertert, hajtómotort, áttételezést, vezérlőt, hőszivattyús fűtőrendszert egyetlen dobozba, az autói orrába. Szabványosabb lehet a gyártás, rövidebbek a jelutak és a kábelezések, ügyesebben kézben tartható a hőmenedzsment. Igazi, 2023-as autók.
A márka jelenlet 16 európai országban (plusz Izraelben és Törökországban) működtet importőrséget: Finnországban, Norvégiában, Svédországban, Dániában, Izlandon, az Egyesült Királyságban, Írországban, Hollandiában, Németországban, Belgiumban, Franciaországban, Ausztriában, Spanyolországban, Portugáliában, Máltán és Olaszországban összesen 150 kereskedése van, mely szám az év végére 250-re, 2024-re pedig 500-ra nő. Lesz szerviz, lesz hálózat, lesz háttér, ez az üzenet. Magyarország most tizenhetedikként lép a rendszerbe.
Amint korábban a tesztjeinkből is kiderült – ezek jó minőségű, jól használható, saját, és egyáltalán nem ízléstelen, inkább jópofa karakterű autók. Talán e tulajdonságaiknak köszönhető, hogy Ausztriában a BYD lesz az első kínai márka, amely a regisztrációjának első évében eléri az 1000 megrendelést, Hollandiában az Atto 3 lett tavaly a második legkeresettebb típus a magánlízingelt járművek üzletágában, Olaszországban pedig e tulajdonságokra alapozva a BYD a milánói Dóm téren nyitotta meg az első bemutatótermét.
Jöjjenek hát az árak, először a mi piacunkon legnagyobb érdeklődésre számító, legkisebb modellé, a Dolphin-é. Ne feledjük, miket kapunk ebben a kategóriában: kis hatótávolságú, filléres kidolgozású, kicsit bénácska Dacia Springet kilencmilliótól, apró Fiat 500e-t nem túl nagy hatótávolsággal, de ízléses kivitelben és sok extrával 14 milliótól, kicsit nagyobb, de még mindig pokolian rövid hatótávolságú Honda E-t, valamint már a kínaiak választékából a használhatóbb méretű és hatótávú Dongfeng Seres 3-at és a kiváló MG4-est 13 millió tájáról.
A Dolphin legolcsóbb, Active kivitele, 45 kWh-s akksival (ami azért szintén nem valami óriási), 70 kW-os (95 lóerős) villanymotorral, a BYD-specifikus, gombnyomásra álló vagy fekvő helyzetbe hozható, 12,8-as központi kijelzővel, 16 collos alukerekekkel, villanymotoros vezetőüléssel, hőszivattyús, tehát modern, takarékos fűtőrendszerrel, 360 fokos parkolókamerával 10,98 millió forint lesz. Ez nem bevezetőár, nem ugrál idegesen utána a forint-euró árfolyamváltozásoknak, hanem jó darabig fix marad, de nem is annyira büdzsé-ár. A 130 kW-os (176 lóerős) motorral szerelt, hátul nem csatolt lengőkaros, hanem már multilinkes Boost 11,8 misi, de ez még nem megy igazán messze, a még nagyobb, 60,4 kWh-s akkuval szerelt, már 150 kW (204 LE) teljesítményű Comfort 12,6 millióba kerül – ez az, ami már általános igényeket kielégít. A minden korábbiból a legjobbat, plusz panoráma üvegtetőt, kéttónusú külső fényezést és indukciós telefontöltőt is tartalmazó, Design csomagos Dolphin pedig 13,45 millió lesz. Ez eddig a Dolphin, amelyik aranyos, jópofa, de a kidolgozásán, a futóműhangolásán azért érezni, hogy erős fejlesztési és gyártási árkorlátok voltak a létrejötténél.
Következő lépcső felfelé az Atto 3, amelyből csak két verzió lesz. A Comfort és a jobban felszerelt Design 14, illetve 14,8 millió forintért, ezek 60 kWh-s akksit, 420 kilométeres hatótávot, 88 kW-os egyenáramú töltést és 150 kW-os (204 LE) motort adnak a család alá. Bár elsőre sokan nem is veszik észre a különbséget a Dolphinhoz képest, de azért ez egy sokkal jobb minőségű, részleteiben igényesebb, nagyobb tudású autó, jobb zajszigeteléssel, hangolással, érezhetően több hellyel.
Jöjjön akkor a csúcsmodell, a Seal. A Wolfgang Egger-tervezte autót első látásra sokan összetévesztik majd a Tesla 3-assal, mert a sziluettje, a méretei roppant hasonlók. Ám a Seal sokkal több valódi kezelőszervet ad a vezető kezébe, otthonosabb és jobb minőségű utasteret, kvázi azonos hatótávolságot, hátsó/összkerekes (választható) hajtást, s valamivel nagyobb teljesítményt, 230 kW-ot (313 LE-t) hátsókerekes, 390 kW-ot (530 LE-t) összkerekes kivitelben. Igen, meg tudsz ütni vele egy Model 3-ast, ráadásul kapsz elforgatható, 15,6-ös kijelzőt, 82,5 kWh-s akksit, fűtött-hűtött üléseket, magas polcos Dynaudio hifirendszert. Ez Design kivitelben 18,1, összkereket és aktív lengéscsillapítást adó Excellence változatban pedig 19,2 millió forintodba fáj majd. Ugyanannyiba, mint egy Model 3. Lehet fejet vakarni.