Mit bír a Nokian Powerproof?
Na, hát ezért nem szoktam mindenféle autógumi-összehasonlító tesztet olvasgatni, neadj’isten az alapján abroncsot választani. Ha így lett volna és elhittem volna, amit állít az egyik netes orákulum, akkor ott esztergálnánk még most is az esőben valamelyik jó nevű gyártó „tesztgyőztes” abroncsán (amivel már éppen elég saját tapasztalatom van ahhoz, hogy ezt leírhassam), miközben az efféle próbákban középmezőny táján végzett abroncsokon közlekedők körberöhögnek minket.
Sokakat el fogok keseríteni, de a valóság az (és ez könnyen ellenőrizhető), hogy ahány teszt, annyi győztes, annyiféle szempont, akarat és lobbierő. Sokan például még mindig az ADAC-t tartják az istennek, holott párszor már kiderült, hogy bőven van vaj a fülük mögött (éveken át elcsalt Sárga Angyal-díj vagy az ominózus „Borul a Logan”-eset) ráadásul tesztjeikhez az abroncsokat az adott méretben az importőrtől vagy a gyártótól kérik be. Akik ezt nyilván tudják. Innentől mindenki gondolja tovább magában a sztorit. A Dekra például bemegy a boltba és a tesztelendő abroncsokat megveszi ott.
Nos, e rövid felvezető után azért hadd térjek rá arra, hogyan lett a Nokian Powerproof a versenygumink. A finn Nokian termékeit kivétel nélkül imádja mindenki, aki télen is autózik, nem csak közlekedik. A Hakkapeliitta a világ legjobb téli abroncsa immár nyolc generáció óta, és bár vannak feltörekvő követelők (Everest GreenDiamond, Yokohama IceGuard, Hankook RS2 Evo stb.) azért a Hakka legendás, szögelve vagy anélkül is. Mondjuk, télre sem lesz gond kitúrni a megfelelőt, 74 814 féle gumi közül már csak akad egy garnitúra a BHPgumi-nál, ami megfelel, nem?
A logika az volt, hogy találjunk egy olyan abroncsot, amely kellően puha keverékű (márpedig a puha keverékkel csak van tapasztalatuk) és elég nagy a tapadási felülete, de mégsem „túl” nagy (ezért a 225/45 méret). Ugyan nem végzett egyik összehasonlító „tesztnek” az élén sem, cserébe vízen nagyon jól teljesít (és ebben jaj, de igazunk lett) és ami még fontosabb: a lehető leghosszabb ideig őrizze meg ezen tulajdonságait. Hogy ez miért fontos?
Mert ez egy négyórás verseny volt. Ahol az idő kulcsfontosságú, itt nem fér bele az, hogy kerekeket cserélgessünk futam közben vagy rengeteg időt veszítsünk, ha leesne az eső (és arra bőven volt példa azokban a napokban). Kérhettünk volna E-jeles (és a versenyszabályzat szerint engedélyezett) semi-slick abroncsokat is, de köszönjük, mi ezt kértük.
És jól döntöttünk, hiszen a versenytáv alatt egyetlen egyszer kellett egy kis korrekciót végrehajtanunk, amikor is az első menet után a rettentően nagy guminyomást vissza kellett vennünk. Azt ugyanis fontos tudni, hogy az utcai abroncsok versenyszerű használat során jelentősen túlmelegednek. Ebben közrejátszik a felni formája is, illetve az, hogyan vezeti el a fék mechanikájának hőjét. Ezért a bennük lévő levegő kitágul és nehéz megtippelni, hogy az elején mekkora nyomást állítsunk be, hogy elérjük az utcai (nem erősített oldalfalú) abroncsoknál ideális nyomást, amikor már megvan a legnagyobb tapadási felület, de még optimális a gördülési ellenállás és a kopás görbéje.
A rajt előtt 1,7 bar nyomást kértem az elsőkbe, de az egyre száradó (és ennélfogva melegedő) pályán a kétórás szakasz utolsó 30 percében már lényegében alig lehetett fordítani az autó orrát, folyamatosan terhelni kellett kanyarban, ami viszont a fékeket vette igénybe. Ki is derült hamar, hogy 2,2-re ment fel a nyomás az első kerekekben, ami már egyértelműen sok volt akkora tengelyterhelés mellett. A kiállásnál gyorsan visszavettük és az azóta eltelt három hétben bizony úgy is maradt.
Az abroncsokkal a futam folyamán több bajunk nem volt és meg kell mondjam, hogy nyugodtan a hajára kenheti a mérőműszereit mindenki, aki szerint a Nokian Powerproof vízen nem jó, mert ott volt a legjobb. Igen, a túlmelegített utcai abroncsokra jellemző fűrészfogazás látszik azért a mintázaton, ugyanakkor a kopás mértéke sokkal kisebb, mint gondoltuk, egy kis előfutást a Bükkszentkereszti Hegyi Felfutón még bőven kibír.
Erős, tartós és kiszámítható abroncs kellett, napsütésbe és eső esetére is. Ezt kaptuk, nem csalódtunk. De a nyári futamra azért beújítunk valami semi-slicket, szóval megint fejest ugrok a BHP webshopba. De szerelt keréken mindig ott lesz ez a Nokian, a biztonság kedvéért.
Vályi István