______________________________________________________________
hirdetés
Autós Hírek

KTM motor utólagos optimalizálás?

hirdetés

Olvasónk egy 125 köbcentis kis KTM Duke tulajdonosa. A motort túrázáshoz is használja, de szerinte az országúti tempó már kényelmetlen a gyári beállításnak. Érdemes valahogy belenyúlni a képletbe? Göbi válaszol!

 

Adott egy motor, melyet nem elsősorban túrázásra terveztek. Olvasónk mégis erre használja, így gondolat szinten eljátszott az utólagos okosítás lehetőségével is.

“Sziasztok!

Göbitől kérdeznék, mint KTM specialista.
Adott egy 2017 kis Duke (125) amit kisebb túrákra is használok. 90 – 100 km/h kényelmes utazó sebességnél 9 ezer környékén forog. Kérdezném, hogy ez vajon a blokknak is kényelmes fordulatszám tartósan? Van esetleg valami tipped, hogyan lehet optimalizálni? Esetleg elegendő a lánckerék szett módosítása vagy kicsit komolyabb változtatásra lenne szükség. Olvastam chip tuningról is, de azért ez jobban zsebbe nyúlós.
Mi a véleményed?

hirdetés

Köszönöm előre is!
Üdv, Csaba”

Adott tehát a felvetés. Na de vajon megéri piszkálni a gyári beállítást? Erre Göbi tudja a legjobban a választ!

Szia Csaba!

A chip tuning egy ehhez hasonló egyhengeres, magas fordulatra hangolt szívómotornál nem sokat ér, konkrétan azt gondolom, hogy szinte kidobott pénz. A gyáriak egészen jól elérték az engedélyezett 15 lóerőt, efelett pedig az A1 kategória illegális.

hirdetés

Mivel a tervezők tisztában voltak vele, hogy ezt a motort a maximális teljesítményének közelében fogják használni, ezért aztán úgy méretezték az egész blokkot. Aránytalanul nagy golyós csapágyai vannak a főtengelynek, jól megvezetett, egészen hosszú szoknyás dugattyú, könnyű az egész forgattyús mechanizmus. Ez a motor tartósan bírja a magas fordulatot, látszik, hogy erre van tervezve.

Ha a végáttételt meghosszabbítjuk, akkor a dinamika, a gyorsulás fogja kárát látni és tulajdonképpen semmit nem nyerünk vele, nem fog az élettartam jelentősen nőni, nem fog sokkal kevesebbet fogyasztani, ha egyáltalán. A hosszabb áttételhez erősebb, főleg nyomatékosabb motor kellene, azt meg nem egyszerű csinálni 125 köbcentiből. A nálunk már nem kapható 200-as és 250-es modell már hosszabb áttételt kapott, a 390-es pedig már teljesen más kávéház, ott van nyomaték és teljesítmény is.
Én azt mondom, használd nyugodtan, használj bele minőségi szintetikus motorolajat – gyári ajánlás a Motorex PowerSynt – és nem lesz probléma a blokkal. Tapasztalatból mondom, jól bírják.

Üdv.

Göbölyös Zsolt
Speedzone.hu

Címkék

Hasonló tartalmak

Egy komment

  1. Tisztelt Göbölyös Zsolt !

    Mit kockáztat a tulaj egy egy foggal nagyobb kis lánckerékkel ?
    “…tulajdonképpen semmit nem nyerünk vele, nem fog az élettartam jelentősen nőni, nem fog sokkal kevesebbet fogyasztani, ha egyáltalán.” – kicsit alacsonyabb zajszint, kicsit nagyobb utazótempó ?
    Én a zömmel túrázásra használt XR 400 végáttételén nyújtottam, nekem bejött.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button