Autós Hírek

Hobbiautó off-road célra? Megöli a viszkókuplung a bulit? Kérdezz-Felelek Extra

Gergely úgy döntött, hogy szeretne egy kicsit terepezni, nem profi, hanem inkább hobbi szinten. Ehhez keres valami jól nyúzható vasat, ami gazdasági értelemben nem a megvalósíthatatlan kategória. Kérdés még, hogy a viszkókuplung meghibásodás mennyire tud belerondítani a sztoriba. Göbi válaszol!

 

Terepezni lehet sok-sok milliós profi vasakkal is, de szinte ugyan azt az élvezetet megkaphatjuk valami régebbi olcsóbb megoldással is. Gergely kimondottan hobbi célra keres terepbiztos járgányt, de Csík egy korábbi cikkje a viszkókuplunggal kapcsolatban egy picit elriasztotta.

“Üdvözletem!

Második autónak, illetve hobby off-road célra szeretnék valami terepképes vasat, relatíve kicsi pénzből, így a klasszik Vitara-Jimny-Niva vonal mellett felmerültek az Ignisek, Pandák, Kangoo-k is, mint lehetőség. Aztán egy ősrégi Csík-cikkben olyasmiket olvastam, hogy ezek nem túl strapabíró rendszerek, mert a viszkó relatíve könnyen megfőzhető és onnantól anyagi csőd az egész.

Mivel a szóbanforgó járgányok is inkább a 20-hoz vannak közel életkorukat tekintve, így azt gondolom jó esély van arra, hogy valakinek előttem már sikerült elérni ezt az állapotot, amitől azonnal eszébe is jutott, hogy a ha-hu tárt karokkal várja az ilyen megkímélt példányokat.

A kérdésem tehát: van-e egyszerű módszer arra, hogy a kiszemelt példány viszkóját valahogy ellenőrizzem?

Válaszotokat előre is köszönöm:

Gergely”

Tényleg ennyire komoly a probléma? Esélytelen a megvalósítás? Göbi siet Gergely segítségére!

Kedves Gergely!

Az elképzelés teljesen jó! A könnyű, rövid tengelytávú autók nagyon alkalmasak bizonyos terepekre, fordulékonyságuk gyakran olyan előnybe hozza őket, amire a valódi 4×4-es terepjáró tulajok nem is számítanak. A Jimny tipikus példája ennek, sőt, a Samurai, amely szinte minden off-road versenyen megtalálható. Logikusnak tűnik a lépés a 4×4-es kis személyautók felé, azonban a négykerék hajtás nem teszi ezeket terepjáróvá. Kicsi a hasmagasságuk, az aljuk sérülékenyebb és az egész hajtáslánc, beleértve a kuplungot és váltót is, nem igazán erre van méretezve.

Továbbá ott van a hátsó hajtást biztosító viszkókuplung, ami tipikusan nehezen visel el hosszan tartó fordulat különbséget a két hajtott tengely között, amit túlmelegedéssel, meghibásodással jutalmaz. Mindezek ellenére bizonyos alkalmazásokra pont elegendő lehet, de tudni kell mire képes és nem szabad tőle jelentősen többet várni.

Megvásárláskor a legjobb emelőn ellenőrizni a hajtást, száraz-e a viszkó (ha szabadon szerelt), illetve a hajtáslánc veszti-e valahol az olajat. Aztán nézzük meg, hogy forog-e a hátsó kerék az elsővel, ha sebességbe tesszük, illetve kicsit megfékezve a hátulját, kezdi-e fogni a motort? Ha nem áll rendelkezésre csápos emelő és hozzáértő ember, akkor a legegyszerűbb módja sóderes útra menni, esetleg beleállni a mezei gazba (direkt nem füvet vagy pázsitot írtam!) és egyesben dinamikusan elindulni.

Ha a hajtott kerekek könnyedén kipörögnek, akkor a viszkó már nem funkcionál, ha pedig dinamikusan megindul az autó, érezve a hátsó hajtást is, akkor a viszkó még működik. De ne felejtsd el, ezek négykerék hajtású személyautók, amelyek hajtáslánca arra van tervezve, hogy síkos úton jobban tapadjanak, kicsit nagyobb emelkedőn is fel tudjanak menni, nem terepjárók.

Üdv.
Göbölyös Zsolt

Címkék

Hasonló tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button