______________________________________________________________
hirdetés
Autós Hírek

Fiat Panda 4×4 Sisley felújítás? Kérdezz-Felelek Extra

hirdetés

Ha régi autó restaurásáról van szó, akkor értelemszerűen Csik ugrik be először a követőinknek. Most is személyesen ő kapott egy megkeresést egy régi Fiattal kapcsolatban.

 

Nem a szokásos, disclaimeres levelezésünkben, hanem külső forrásból, Messengeren érkezett hozzám Andrea kérdése egy kocka Fiat Panda 4×4 Sisley felújításának lehetőségéről. Mármint, hogy hol kellene. Én pedig a szokásosan cirkalmas választ adtam rá, s úgy döntöttem, a kérdező valódi nevét álnévre cserélve közzéteszem a levelezést, mert lehet, hogy másoknak is tanulságos lesz, ami benne szerepel.

„Kedves Zsolt! Te biztos tudsz segíteni nekünk. Van egy 89-es Fiat Panda 4×4 Sisley-nk, amit szeretnénk teljesen felújítani. Tudsz esetleg ajánlani olyan restaurátort vagy műhelyt, amelyik ehhez a típushoz ért és megbízható? Köszi, Andrea”

Íme a válasz:

hirdetés

„Szia Andrea! Nem vagyok benne biztos, hogy ezt nagyon szeretnétek. Amióta a veteránozásról írok, folyamatosan hajtogatom (és hajtogatják velem együtt a hobbiban szintén részt vevő egyéb médiaszereplők is), hogy van egy végső értékhatár (amennyit az autó az elkészülte után ér), ami alatt kizárólag érzelmi alapon, befogott szemmel, kitárt pénztárcával, Excel-táblák nélkül, lekapcsolt, avagy tízszeresre erősített idegrendszerrel szabad ilyenbe belevágni. Ezekre különben is szükség van, csak ha a végtermék várható értéke legalább hellyel-közzel fedi az anyagi befektetéseket, akkor az ember könnyebben tűr.

Egy ilyen Panda Sisley 4×4 értéke mennyi lehet, ha teljesen kész? Itthon nem sok, mert nálunk mindenki roncsot vesz, majd álmodozik, de mondjuk, Nyugaton, ahol reálisabban működik a piac és több a pénz, talán 20 ezer euró, azaz hét és félmillió forint? Mivel egy ilyen autónál a karosszéria kilakatolása és újrafényezése az egyik általánosan kötelező első feladat, vegyük a lehetséges árakat:

 

hirdetés
  1. kalákában, vidéken, ismerősök idejének rabszolgatartó-szerű kihasználásával másfél millióból ki lehet hozni a kettőt együtt. Közben barátságok dőlnek romba, az autó hónapokig, évekig, évtizedekig készül, rosszabb esetben egyszerűen elporlad. És a végeredmény egy-két évig lesz elfogadható, utána lemállik a szakszerűtlenség vastag gittmáza és lehet elölről kezdeni. De ilyen ismerősötök, ha jól veszem ki, nincs.

 

  1. szakmaibb, vidéki műhelyekben készül el, két-két és félmillió forintos áron, összesítve. Én régebben így készíttettem el az autóimat, de miután sok ismerősöm megpróbálta ugyanazokat a szakembereket igénybe venni, és volt, amelyik közülük két év lakatolás után szétvágva visszaadta (a Pandánál egy nagyságrenddel többet érő) autót, úgy, hogy még arra se volt hajlandó, hogy Budapestre utazzon, amikor az ismerősöm vett volna egy donort, hogy az arról levágott elemekből lássa, milyen alkatrészeket kellene elkészíteni, s csak ellenőriznie kellett volna, hogy megfelel-e a donorautó állapota (utazása, ebédje fizetve lett volna), amikor jelenleg négy másik ismerősöm autója rohad egy kecskeméti kertben évek óta, lényegében azonos állapotban, lassan porhanyósodva egy sokat és határozottan ígérgető karosszériásnál, egy ötödiké ugyanott elkészült, s az ő autója a karosszériáshoz kapcsolódó fényezőnél pusztul lassanként… sorolhatnám százával a hasonló rémtőrténeteket, amelyekben az autót el se kezdi a szakember, vagy elkezdi, de negyed-félúton elakad vele, avagy befejezi, de a következő szakember rohasztja széjjel… Egy ilyen módon létrejött sikersztorira öt elhallgatott tragédia jut. Én már kezdek gyáva lenni az efféle megoldásokhoz, nem is adom meg ezeknek a szakembereknek a címét, mert nem szeretnék kárt okozni másoknak.

 

  1. valóban, rendszerszervezésben is profi (ez itt a lényeg), leinformálható, lakhelyedhez közeli helyen készítteted el az autót. Ilyen helyeken a munka órabére 10-25 ezer forint között mozog, egy nem túlságosan elrothadt karosszériára rá tud menni 200-400 óra lakatolásban, 50-150 fényezésben. Számolja utána, két és féltől tizenmilliós skálán mozogsz – a másik vége persze már az extrém concours-szint. Itt biztos lehetsz benne, hogy az autód valamikor elkészül, jó esélyed van arra is, hogy szép lesz, megvan annak a lehetősége, hogy remélhetőleg tartós is lesz. Ennyibe kerül az emberi – a jól képzett emberi és jó műszaki hátterű – munkaerő.

Ezek után jönnek az apróságok. Egy kis motor- és váltófelújítás, számolj fél-másfél millióval. Ja, a Panda 4×4-es, toldd meg pár százezerrel. A kárpitos. A patentok. A kipufogórendszer, fékrendszer, futómű. No meg, persze a galvanizálás, a hűtő, a gumi szigetelések – hahh, utóbbi se olcsó, még szerencse, hogy a Panda egyszerű. Esetleg egy-két lámpabúra, ajtózár, maszk? Máris rádobtunk még kettőtől négymilliót a projektre.

A végén lesz egy jó esetben csak hat-hét, rosszabb esetben tizenötmillió forintos Pandád – nem viccelek, ismerek hasonló áron elkészült autókat. És az a baj, hogy némelyikbe a borzalmas ráfordított összeg ellenére is bele lehet kötni… Erre mondom, hogy mai áron mért húszmillió forintos végső érték alatt teljes restaurálásba belefogni – a) az ingyen, vagy néhány sörért segítő ismerősök mennyiségétől és hozzáértésétől függően, a saját bevitt munka mennyiségéhez szintén erősen kapcsolódva; b) évekig kétségek között hányódva, hogy az ötven-száz-kétszáz kilométeres távolságban készülő, barátságos, de amúgy teljesen ismeretlen szaki kertjében elkészül-e az autó, talán kicsit olcsóbb befejezés reményében; c) nem lehet.

Ha nincs pokolian erős érzelmi szál a háttérben, akkor ilyenkor bizony érdemesebb egy eleve szép autót (Laár András ezt jól kifejtette már a kőolaj-finomító kapcsán, mármint hogy érdemes lenne kőolaj helyett valami olyannal kezdeni, ami legalább egy kicsit finom) beszerezni, a meglevőt meg – akárhogy is fáj –, eladni. Elbontani donornak. Odaadni a vidéki rokonnak, akinek jól jön a mezőre még. Elnézést, a kijózanítás pillanatai nekem is fájdalmasak.

Cserébe küldök hasonló autót, ami belefér a büdzsébe, és talán nem kell rajta sokat babrálni:

 

A tökéletes, húszezer eurós opció:

https://www.subito.it/auto/panda-sisley-4×4-doppio-tetto-apribile-asi-lecco-530009207.htm

Egy igen tisztességes, szintén 4×4-es Sisley, dupla vászontetővel 15 ezerért, 73 ezer kilométerrel:

https://www.subito.it/auto/fiat-panda-sisley-conservato-73-000km-asi-lecco-530008439.htm

Egy szemre még elfogadható, de nyilván csak pár évnyi használatra alkalmas, utána szintén eldobandó, olcsóbb példány (ez is 4×4 Sisley) 5250-ért:

https://www.subito.it/auto/fiat-panda-4×4-sisley-ragusa-529986856.htm

Vagy ha a sisley-ség és a dupla tető nem annyira fontos, csak a pandaságra és a 4×4-re van szükségetek, akkor itt egy gyönyörű 4×4-es 5000-ért:

https://www.subito.it/auto/fiat-panda-1000-4×4-trekking-torino-529831602.htm

Ezek az autók pár százezer forintból itthon vannak, szerintem nem nagy ráfordítással forgalomba állíthatók. Bár persze, bármilyen döntés meghozatala előtt látni kell őket testükben.

Szia,

Csik

Címkék

Hasonló tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button