Autós Hírek

Daihatsu, mint első autó? Kérdezz-Felelek Extra

Dani egy igencsak érdekes kérdéssel fordult hozzánk. Élete első autóját tervezi megvásárolni és megtetszett neki a Daihatsu Charade a tesztünk után. Na de vajon érdemes egy ilyen járgánnyal nekivágni az autózás világának, vagy maradjunk a Swift-Corsa vonalon? A Daihatsu vallás egyik főpapja, Bessenyey Peti is ráugrott témára.

Az első autó kérdése mindig érdemes téma! Végre megvan a jogsi, úgy érezzük miénk a világ, már csak a megfelelő igásló megtalálását kell letudni. Persze, ennek nem csak a képzelet, hanem a pénztárca is határt szab sokszor. Ettől függetlenül ilyenkor általában úgyis az érzelmek döntenek majd.

Sziasztok Speedzone tagok!

A kérdezz-felelek rovatba szeretnék egy autó vásárlási kérdést beküldeni.
Az egyik régébbi tesztben szerepelt nálatok egy Daihatsu Charade típusú autó. Előtte nem is ismertem a típust de nagyon megtetszett és rákeresve rájöttem hogy elég olcsón hozzá lehet jutni. Szükségem lenne egy első autóra de az átlag Suzuki Swift/Opel Corsa kis autó válaszéknál egyedibbet akartam és ez a modell jött szóba.
Napi 30-40 kilométert járnék vele egyetemre és haza meg néha országon belül nagyobb távokra. A fogyasztás és a megbízhatóság fontos szempont nekem és jó lenne ha alap szintű dolgokat én is meg tudnék szerelni rajta. Dízelt nem szeretnék venni mivel városban lakok és pár éven belül ki fogják tiltani az régi dízeles autókat.
Főleg Kolostól aki bemutatta az autót szeretném kérdezni hogy a videóban elhangzottakon kívül mire kell odafigyelni egy ilyen autó átnézésénél? Melyik motor a legmegbízhatóbb? Mennyire lenne megfelelő az autó nekem? Vannak szervizek akik ilyen autók javítására szakosodtak?
Gti kiadást vennék legszivesebben de jelenleg nem találtam csak egyet ami eladó. Ezek ritkábbak vagy kevésbé megbízhatóak? Érdemes megvenni egy Gti-t vagy más motorok is tudnak jó vezetési élményt nyújtani?
Üdvözlöm Pistát, Göbit, Csikóst, Bencét, Pere Lacit és Kolost!
Köszönettel rajóngótok:

Dani

És akkor most jönne el a pillanat, amikor Petinek egy rövid, jól átgondolt választ kéne adnia. De nem így történt. A Daihatsu-pápánk egyszerűen nem teheti meg, hogy a nyájat csak ímmel-ámmal vezesse. Így alakult ki az alábbi szent litánia!

Kedves Dániel!

 

Örülünk, hogy tetszett neked a kis Daihatsu bemutatója és külön örülök, hogy kedvet kaptál egy ilyen autóhoz. Valóban egy üde színfolt tud lenni a megszokott 25-30 éves használt autók ligájában. Azonban pár dologra fel kell hívjam a figyelmed: ez egyrészt egy – már a saját idejében is – ritkának számító autó, másrészt már elég régi. Mindennek megvan az előnye és a hátránya is. Én személy szerint ugyanilyen 3. generációs Charade-dal versenyzek, illetve a baráti körömben elég sokaknak van, úgyhogy megpróbálok a legjobb tudásom szerint segíteni.

Látom egyből feltűnt, hogy az eladó Charade-ok közt sok az olcsó, itt akár a 100.000 Ft alatti kategóriáról is beszélhetünk. Nincs aranyszabály, de általánosságban ezektől az autóktól óva intenélek. Azok, akik gyakorlatilag két tank üzemanyag áráért megválnának az autójuktól, valószínűleg a karbantartáshoz is hasonló szemlélettel álltak hozzá, illetve meg akarnak szabadulni tőle, aminek általában nyomós oka van. A saját tapasztalataim azt mutatják, hogy 300.000 Ft körül már találsz kevés kilométeres, megbízható tulajtól származó, szépen megőrzött darabokat. Ez az összeg szerintem még mindig eltörpül a mai, egyre növekvő használt autó árak mellett. Szóval szerintem ennél kevesebben ne nagyon gondolkodj, és természetesen számolj az átíratási költségekkel is (Minél kisebb motorral veszed, annál olcsóbb!), illetve készíts be egy kevés pénzt arra, hogy a kötelező karbantartást meg tudd neki adni. Ezek az autók arról híresültek el, hogy “megölhetetlenek”, mert valóban elég komoly futásteljesítményre képesek komolyabb ráköltés nélkül, viszont ez nem azt jelenti, hogy nem is kell velük foglalkozni.

Mindenképp ajánlom, hogy a megvétel után cseréld le az olajat, hűtővizet és az összes szűrőt is. Nézz rá a vezérműszíjra és ha réginek tűnik, cseréld feszítővel és vízpumpával együtt, mivel ez a motor szakadásnál össze tud akadni! Ezen felül, ha szeretnéd, hogy sokáig megbízható társad legyen, cseréld le a váltóolajat is, ugyanis erre elég kényes tud lenni a technika. Mivel ezek az autók elég hajlamosak a rozsdásodásra, ajánlok egy üreg és alvázvédelmet is, ha belefér a keretbe. Írtad, hogy szeretnéd magadnak szerelni. Egy-két fura megoldást leszámítva ez egy nagyon átlátható, egyszerűen szerelhető technika, ha megvan hozzá az alaptudásod, szinte mindent meg tudsz oldani magadnak, csak arra vigyázz, hogy ha véletlen valami nem sikerül, nem mindig könnyű egyből szerezni másik alkatrészt.

Arra a felhasználásra, amit írsz, teljesen megfelel az autó, bármelyik motorral, bár autópályázáshoz már inkább ajánlom az 1.3 16 szelepest minimum. Négy embernek kényelmes ekkora távokra, ha pedig sok a csomag, ajánlom nézz szedánokat, amik 20 kiló plusz súlyért cserébe sokkal komolyabb csomagteret kínálnak (azon kívül a szedánok gyárilag nagyobb fékkel is vannak szerelve elöl és hátul is.. 😉 ). A futómű az itthoni utakon kényelmes, amennyiben rendesen karban van tartva, az ülések számomra nem rosszabbak, mint bármelyik akkori japán autóé, nyilván az etalon a GTti beltere, ami hosszabb ülőlappal és komolyabb oldaltámaszokkal kimagaslóan kényelmesebb. Talán a szervó hiánya a legnagyobb mínusz pont, valahogy ezt a közepes méretű kormányt egy vaskosabb gumival már nem idilli tekergetni. Ezt mindenképp próbálgasd kicsit megvétel előtt!

Fogyasztás? Szerintem nagyon jó. Tapasztalatom leginkább csak az 1.3-as motorral van, az normál felhasználás mellett a 6 litert nem haladja meg, de sportos vezetéssel se tudod nagyon 9 fölé vinni. A dízelekről is csak
jókat hallottam, de megértem az aggodalmad, így azokat inkább ugorjuk is át. A fenntartási költség viszont meglepő lehet számodra. Nem tudom őszintén azt mondani, hogy ez az autó olcsón fenntartható. Nem azért, mert olyan sok dolog romlana el rajta, vagy mert olyan bonyolult lenne. Nem, viszont, ha valami cserére szorul, az alkatrészekért sokszor mélyen zsebbe kell nyúlnod. Készülj fel arra, hogy egy pár lengéscsillapító akár 80 ezer, egy minőségi hengerfej tömítés 40 ezer, vagy egy hátsó kerékagy csapágy 35 ezer forintba is kerülhet. Arra is számítanod kell, hogy elő fog fordulni, hogy több helyen megfordulsz, mire valahogy egyáltalán kapsz hozzá egy bizonyos alkatrészt és nagyon specifikus dolgokat csak külföldről kapsz.

A Toyotától (a Daihatsu tulajdonosa) cikkszám alapján tudsz gyári dolgokat rendelni, viszont itt súlyos, akár ötszörös árak is megszokottak. Szerencsére itthon nagyon sok féle vállalkozás foglalkozik alkatrészek felújításával, ezeknél a cégeknél töredék áron sokszor jobb minőségben meg tudnak neked csinálni szinte mindent. Ennek az egyetlen hátránya, hogy amíg elkészül a felújítás, az autód jó eséllyel egyhelyben állásra lesz ítélve. Használj minőségi, gyári specifikációnak megfelelő folyadékokat, cseréld le ezeket időben, ezzel meghosszabbíthatod lényegesen az alkatrészek élettartamát.

Átnézéskor az első legyen, hogy rozsda után kutatsz. Ezt már sokszor a hirdetésben a képeken is észre tudod venni. A leggyakoribb rozsdásodási pontok a hátsó sárvédő ív, a küszöb hátulja, küszöb és a hátsó sárvédő találkozása (sokszor belülről kifele rohad), hátsó doblemez, torony, padlólemez és a belső küszöb találkozása (“taposók”) és néha az első ajtók aljai. Apró felületi rozsdák ne ijesszenek meg, de komolyabb korrózióval már nem szabad megvenni. Javítóelemet egyedül a hátsó sárvédőkhöz kapsz, minden mást lemezből kell kiszobrászkodni, ami költséges és időigényes. Ideális esetben keress rozsdamentes autókat! A
motoron a blokk és a hengerfej közti olajfolyás nem jelent jót, erre is figyelj oda. A szelepfedélnél, illetve a gyújtásnál előfordulhat némi olajpára, ezek olcsó, könnyen cserélhető tömítések, de azért semmiképp nem jó, ha úszik a motor az olajsárban. Nézd meg a manuális váltó betöltő és leengedő nyílását is, sokszor itt nem szakszerű cserék után elkezd folyni a váltóolaj, ami sokszor csak komplett váltó cserével orvosolható. Szintén költséges gond, ha a féltengelyek belső csuklójánál a szimering ereszti az olajat.

A hideg motor pár fordulat után egyből be kell induljon, ha sokat teker, valószínűleg kompresszió vagy hengerfej problémás. Vedd le az olajbeöntő sapkát járó motornál! Ha nagyon sok kartergáz szivárog ki, az azt jelenti, hogy valahol tömítettségi probléma van. Sajnos ezek a motorok hajlamosak a hengerfejességre, vizsgáld meg az olajat és a hűtővizet és azt, hogy a termosztát időben nyit-e, illetve a hűtő ventilátor bekapcsol-e! A tesztkörön próbáld ki a váltóban az összes sebességet, ha váltásnál kattanást hallasz, az általában kopott szinkrongyűrűkre utal. Ennek a javítása nem egyszerű. Gyakran a 3. sebességnél jelenik meg először. A fordulatszámmérő nagyon nagy eséllyel nem fog működni. Ez az egyetlen valódi gyári hibája a típusnak. Legendák keringenek a
neten, hogy így meg úgy javítható, én még nem láttam rá valódi megoldást.. Próbálom korlátozni ezt a választ a tényleges típus problémákra, de természetesen próbáld ki a futóművet, féket, kormányművet is, azonban ezek javítása egyáltalán nem nehéz.

Általában a régivágású szervizek nem riadnak vissza egy Daihatsutól, arra viszont számíts, hogy a csillogó, modern műhelyek vissza fognak utasítani egy olajcserénél bonyolultabb műveletet. Az egyetlen valódi “márka szerviz” a Tóth István út 160. alatt található (egykori Daihatsu szalon). Megértem, hogy tetszik a GTti. Viszont amennyivel egy gyári 1.0 turbó többet tud egy sima 1.3-nál, nem érzem, hogy megérne adott esetben
tízszeres árat fizetned. Ezek már leginkább gyűjtői darabok, ritkán bukkan fel egy-egy olcsóbban és a fenntartása is sokkal költségesebb. Az 1.3 16v injektoros változata 90 lóerővel meglepően jól viszi az alig több mint 800 kilós kasztnit. A vele járó nyűgök miatt a karburátorost kevésbé ajánlom neked, így elsőre.

Köszi a kérdésed, remélem tudtam segíteni és üdv a fura márka kedvelőinek körében!

Bessenyey Peti

Címkék

Hasonló tartalmak

Egy komment

  1. Per pll a hahun 1 (egy) charade van eladó, itt azért már elfogytak ezek a vasak. Viszont egy materia, vagy egy trevis az kéne. Osztom az elhatárolódást a fősodortól, de egy húsz éve nem forgalmazott márka már rizikós.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button