CÉGAUTÓS SZABÁLYZAT HELYETT MOBILITÁS KÓDEX – A SZOLGÁLTATÁS KÍNÁLAT ÁTALAKUL – TARTSUK A LÉPÉST PAPÍRON IS!
Kapkodjuk a fejünket, hogy mennyiféle hatás éri az autópiacot. Örömtáncot járunk, ha sikerül egy megfelelő készletes járművet találni tartósbérletre kollégánknak. Minden beszerzési és cégautós előírásra szemet hunyunk, csak megmaradjon a mobilitásunk! Újonnan már ebike-ot és mopedet is lehet tartós bérelni, sharing alapú szolgáltatások is a vállalati közlekedés részévé válnak. Itt az ideje tehát, hogy cégautós szabályzatunkat leváltsuk, és helyébe mobilitás kódexet hozzunk létre, amely megfelel jelennek s közel jövőnek egyaránt. Cikkünkben külön kitérünk arra, hogy a mikromobilitási és sharing megoldásokat miként illesszük bele új, mobilitási regulánkba.
Járművet kétféle indokból biztosítunk: vállalati feladatokhoz vagy juttatásként. A pandémia után sok esetben megfordult az arány, és többet használjuk magán, mint céges üzemmódban. Ezzel nincs gond, hiszen a magyarországi rendelkezések engedik a privát használatot, de vizsgáljuk felül, hogy saját vállalatunkban miként tolódtak el az arányok, és miként térnek el a leírtaktól.
Kinek milyen mobilitás jár?
Régebbi cégautós regulák rákfenéje, hogy egyes karrierszintekhez havidíj vagy eszközérték van megszabva, ami a pandémia és a CO2 kvóta bevezetés előtti időszakban még működő képes volt. Az elmúlt két évben azonban drasztikusan emelkedtek az új autó árak, így, ha tartani akarjuk magunkat az eddigiekhez, javasolt áttérni a gépjármű kategória és a felszereltségi szint meghatározásához. (pl: “Golf” kategória, közepesen felszerelt, minimum klíma, bluetooth stb.), mert ezekkel hosszú távra is érvényt szerzünk az előírásainknak.
Szintén vegyük bele a mikromobilitási és sharing szolgáltatásokat is, hiszen ezek is jelen vannak már a piacon, és egyre több helyzetben ez az igazi közlekedési megoldás.
Motorizáltság és környezetvédelem
A legtöbb nyugat-európai vállalatnál már külön fejezetben szerepelnek a karbon lábnyom csökkentési célok, és az ennek megfelelően előírt motorizáltsági-, fogyasztási elvárások. Mondhatjuk, hogy Magyarországon ez még messze van, de végső soron ezt diktálja a költséghatékonyság is.
Mivel az új motorizáltságok már nálunk is elérhetők, amelyekkel a sofőr habitusától függően igen széles skálán lehet üzemanyag-fogyasztást produkálni – különösen a plug-in, az öntöltős hybrid- és a kis benzines-turbós változatokkal – szükséges egy átlagfogyasztási normát meghatározni. Például tipikus pénzégetés, ha a plug-in járművet “elfelejti” hálózatról tölteni a kedves felhasználónk.
xEV járművek
Az elektromos motorral (PHEV, BEV) ellátott járművek töltése a legtöbb szabályzatból még hiányzik. Otthoni töltésre is létezik már megoldás, hogy a céges autóba tankolt áramot a munkáltató fizesse, és ne kelljen ügyeskedni a költségtérítéssel. Továbbá lehet szorgalmazni, hogy a töltések nagy része saját “kutunkból” történjen, ami a sok esetben jóval kedvezőbb, mintha a publikus hálózatot használnánk.
Új közlekedési eszközök, flotta helyett mobilitás
Egészen 2020-ig a legtöbb vállalati flotta csak járművekből állt, azonban az EuroFleet – MHC Mobility szolgáltatás palettáján megjelent az eBike és eMoped tartósbérleti lehetőség, továbbá a mix alapú mobilitás “bérletek”. Így, ha az újdonságoknak van már relevanciája, érdemes ezekre is kitérni mobilitás kódexünkben. A flottapiac átalakulóban van, a jármű köré épülő szolgáltatásokat felváltják a felhasználó köré épített komplex és teljes körű szolgáltatások.
Ígéret vs. valóság: A HR-es, a beszerző és az Ügyvezető
Az állásinterjúk szokásos eleme a céges autó választás keringője: mit ígér az Ügyvezető, mi van a HR-esnél lévő céges policy-ban, és mit tud végül flottába állítani a beszerző? Egyszerűen elkerülhető ez a káosz, ha pontosan lefektetjük a céges autó igénylés, beszerzés és döntéshozatali folyamatát új és meglévő kolléga esetére egyaránt. Bértárgyaláskor javasolt az ígért autóra egy előzetes flotta ajánlatot bekérni, hogy nagyságrendileg lássuk mit vállal magára a cégünk, ne kelljen később visszakoznunk. Munkavállalók sokszor jönnek álom igényekkel, ilyenkor a meghallgatás és megértés mellett határozottan szükséges képviselni saját vállalatunk kereteit, mert végső soron a céges autó a legjobb autó.
Bár az elmúlt években nem jöttek be új költségelemek a tartósbérlet – flottázás világába, mi azt tapasztaljuk, hogy sok helyen nincsenek a költségek egyértelműen szétválasztva munkáltató és munkavállaló között. Frissítsük szabályzatunkat, hogy egyértelműen tartalmazza kinek a költsége és feladata: a jármű tisztántartása, a CASCO önrésze, a folyadékok pótlása, bírságok kifizetése stb.
Vis Maior, és előre nem látott változások
Készüljünk fel arra, hogy vis maior / előre nem látott változások többször fognak előfordulni, mint eddig: egy váratlan -ideiglenes- adóemelés, vagy a mostani rohamos üzemanyagár változás. A flotta regulánkban legyen annyi praktikusság, hogy a változókat mellékletként csatoljuk – így könnyebb a módosítás a jövőben. Bár nem a szabályzathoz tartozik, de itt jegyeznénk meg, hogy érdemes a vállalati flotta egészére vis maior keretet meghatározni minden évben, akár az imént említett tényezőkre, akár a járműhasználat következtében előforduló váratlan költségek fedezésére.
Közzététel, és elfogad(tat)ás
Ha elkészült az új szabályzat, még nem vagyunk készen. Nem csak “ismertetni” kell – itt van, olvasd el, írd alá – az újdonságokat a kollégákkal, hanem szánjunk időt döntéseink valódi megismertetésére is. A cégben lévő autó fanatikusok biztosan képben vannak az aktuális helyzettel, de akik számára az jármű csak munkaeszköz, kevés valid információval rendelkezhetnek. A mobilitás kódex nyilvános elérhetősége segíti a munkavállalókat abban, hogy tisztába legyenek, kinek miért jár(hat) jármű, így megelőzhetjük a pletykákat és az irigykedést.
Benne van-e a mobilitás kódexünkben?
- Autó beszerzési folyamata
- Aktualizált fogyasztási normák
- Környezetvédelmi szempontok
- Jogosultsági-használati mátrix
- Elektromobilitás
- Költségviselés megosztása
Hasonló tartalmak
Ezt is nézd meg
CloseElengedte a taxizást a Mercedes
2024-10-02