A tavaszi kényszerszünet ellenére ismét lesznek leállások a magyar gyárakban
A koronavírus járvány miatti több hetes leállás után nyáron ismét szüneteltetik a termelést a magyar autógyárak. A kereslet még mindig nem igazán erős, így a túltermelést akadályozhatja meg az egyébként minden évben időszerű nyári szünet.
Bár normál körülmények között semmi szokatlan sincs abban, hogy nyáron szünetet tartanak az autógyárak, hiszen évek óta működik ez a rendszer a túltermelés elkerülése érdekében. Csak hogy idén tavasszal a koronavírus miatt már volt egy pár hetes kényszerszünet, így az átlag szemlélődő azt gondolná, hogy az újrakezdés után most alig érik utol magukat a gyártók. A helyzet azonban ennek pontosan az ellenkezője.
A vírus miatt ugyanis nem csak a termelés fogott padlót, hanem bizony a kereslet is. A legtöbb gyártó pontosan ezért először csökkentett műszakokkal kezdte meg a működést, de nagyon úgy tűnik, hogy még ez is sok ahhoz, hogy fennmaradjon az egyensúly. A készlet felhalmozás pedig csak egy bizonyos mértékig jelent alternatívát, a túlságosan nagy és eladhatatlan mennyiség már könnyen veszteséget termel a nyereség helyett.
Ez az oka annak, hogy a Mercedes és az Audi is bejelentette már, hogy bizony meg lesz tartva a minden évben esedékes nyári szünet is. Kecskeméten augusztus 17 és 23 között halkulnak el megint a gépek, míg Esztergomban augusztus 10-től egészen 21-ig számíthatnak kényszerű szünetre a munkavállalók. Persze felmerül a kérdés, hogy ezen időszak alatt hogyan alakul a dolgozók bérezése. Ezzel kapcsolatban a G7 portálnak nyilatkozott László Zoltán, a járműipari cégek helyzetére rálátó Vasas Szakszervezeti Szövetség elnöke, aki elmondta, hogy ezen a téren komoly problémát jelenthet az ismételt leállás, hiszen a tavaszi leálláskor a legtöbb dolgozó már elhasználta a fizetett szabadságát, így jó eséllyel fizetés nélkül, vagy csökkentett bérrel lesznek kénytelenek átvészelni az ismételt munkaszünetet.