A jövő oldtimerei? Kérdezz-Felelek Extra
Olvasónk fejében egy kimondottan érdekes gondolat fogalmazódott meg. A mai autók ugyanis a közvélemény szerint nem olyan tartósak, mint a régebbiek, ezért gondot okozhat a jövőben, hogy egyáltalán megérik-e az oldtimer besoroláshoz szükséges korhatárt. Csik fejti ki bővebben a dolgot.
A 80-as és 90-es évek autói még köztudottan úgy készültek, hogy a lehető legtöbb ideig kiszolgálják az embert. A mai bonyolultabb rendszerekkel szerelt autók viszont sokszor már pár évesen súlyos gondokkal küzdenek. Olvasónk pontosan ebben látott meg egy igen érdekes problémát.
“Kedves Speedzone!
Nagyon szeretem a műsoraikat, mindennap Önöket nézem. Ha megoszthatom a véleményemet, én szeretnék ha hosszabbak lennének a műsorok és többet szerepelne bennük a Dzsí, nagyon hiányolom a képernyőről.
A kérdésem, ami miatt írok, hogy mit gondolnak fog változni az OT szabályozás az EU-ban, vagy idehaza? Azért kérdezem, mert az újabb autók kevésbé tartósak az elődeikhez képest és egy mai vagy 10 évvel ezelőtti autó lehet, hogy nem éri meg az OT kort. Várható, hogy levigyék a “korhatárt”?
Csikós Úr válasza érdekelne leginkább, de szívesen veszem a többiek véleményét is.
Köszönettel és tisztelettel:
Péter”
Tehát két felvetés van. Az egyik Dzsí, a másik pedig a mostani autók jövője. Lássuk a lehetőségeket.
Szia Péter!
Sokkal komplikáltabb a válasz a kérdéseidre, mint amit itt röviden le lehet írni. Először vegyük Dzsít – ő alapvetően művészember, a kamerának él, raliversenyek dokumentálásával vetette meg a lábát a szakmában, és bár nagyon jó meglátásai vannak, nem egy szereplős típus. Félek, egyhamar nem látod majd sokat a képernyőn – alkalmi beköszöntéseket leszámítva. Hosszabbak pedig nem lesznek a műsorok, szerintünk már így is túlfeszítjük a húrt a nagy átlag számára.
Az OT-szabályozás nem hinném, hogy évjárat tekintetében változik majd, ezt a harminc éves határt nagyon régóta tartják szerte a világon, Magyarországon komoly harc volt elfogadtatni a hatóságokkal, hogy egyáltalán létezzen ilyen, tehát tekinthetjük bebetonozottnak. Egy kicsit azért változott már most is: régebben betöltött harminc évet kért a minősítő hatóság, tehát ténylegesen csak harmincegy éves autók kaphattak minősítést, de ha jól tudom, két éve már nézik a gyártás idejének pontos dátumát is, nem csak az évet, ezért egy 30. évét betöltött autó is megkaphatja az OT-rendszámot.
Létezik eltérés Európában, de az sem a fiatalabb autóknak kedvez, mert Nagy-Britanniában például a járművek csak negyven éves kortól kapják meg a veterános kedvezményeket – igaz, azok igen komolyak, például műszaki vizsgára se kell vinni az olyan autót, motorkerékpárt. Az is igaz, hogy Nagy-Britannia már csak Európa, de nem az EU része, s ahogy elnézem a mind méregzöldebbé váló Európai Uniót, ha itt oldtimer korhatár-tologatás lesz, akkor azt inkább az öregebbek felé viszik majd el, hogy kevesebb károsanyagot kipufogó jármű futkosson majd az utakon.
Amúgy pedig ez az autóélettartam-kérdés extra komplikált, mert nem egyértelmű, hogy kevesebb ideig tartanak az újabb autók, inkább azt lehet mondani, hogy még fájdalmasan egyben vannak, amikor már gazdaságilag nem éri meg őket fenntartani, hiszen drága, és jellemzően nagy, egyben cserélhető alkatrészek hibái miatt térdelnek le. De egy mai autó motorja általában kibír 200-300 ezer kilométert, néha még ennek a két-háromszorosát is, az utasterük tartósabb anyagokból készül, a fényezésük jellemzően jobban ellenáll a környezeti behatásoknak, míg régen inkább a 100-200 ezer kilométeres motor-élettartam (extrém esetben félmilliós) volt a jellemző, a fényezések látványosan mattultak, hamar megjelentek a rozsdafoltok az autókon, s a szerves anyagokból, rosszabb UV-tűrésű műanyagokkal kirakott belső terük is hamarább elmállott. Az is igaz, hogy mivel a régebbi autók egyszerűbbek, több bennük a könnyen reprodukálható alkatrész, ezért egy lelkes tulajdonos tovább is tudja őket fenntartani. De nincsenek ilyen kőbe vésett szabályok, szerintem simán lesznek majd OT-s Teslák, Porsche Taycanok és Dacia Springek is. Lehet, hogy az akkorra óriásinak, butának, lassan tölthetőnek és kis kapacitásúnak tartott akkumulátoraikat kicserélik majd negyedakkora, sokkal ügyesebbekre, lehet, hogy a fedélzeti rendszerüket update-elik majd, de maguk az autók szerintem meg tudnak majd maradni. És ne becsüld alá az elektronikai utángyártók és a 3D-nyomtató profi cégek képességeit.
Komlikált, se hús, se hal választ tudtam csak adni, tudom, de ebben a műfajban nincs olyan, hogy fekete-fehér.
Üdv
Csik