A BMW iX formatervét kritizálja a bajor gyártó egykori formatervezője
A BMW az új elektromos iX modell első bemutatása óta kapott hideget és meleget egyaránt. Vannak, akik meglátják benne a jövő autóját, mások pedig nem nagyon tudják hová tenni a bajor palettában. Ide tartozik a gyártó egykori formatervezője, Frank Stephenson is.
A BMW az új formai irányzatával a világ egyik legmegosztóbb márkájává vált. A gigantikus vesék kérdése sokakat csodálattal tölt el, míg mások egyenesen imádják. Az biztos, hogy szokni kell az újgenerációs bajor járgányok megjelenését, ráadásul eléggé szubjektív, hogy egy forma tetszik-e valakinek, vagy nem. Azt nem lehet elvitatni, hogy mint autógyártó, még mindig a világ élvonalát képviseli a BMW.
Van azonban egy modelljük, melyre a legtöbb BMW fanatikus is értelmetlenül bámul, próbálja feldolgozni és befogadni azt amit lát, de nem igazán akar sikerülni a dolog. Ez természetesen az iX elektromos járgány, melynek talán a legnagyobb hátulütője, hogy semmi sem maradt meg benne dizájn terén a bajorok sportosságából és eleganciájából. Persze, átlag szemlélődőként jogosan legyinthet az ilyen véleményekre a gyártó, sőt, akár még agresszív reklámkampányt is felépíthet erre, de ha egy egykori formatervező szerint is melléfogás volt a járgány, akkor ott már tényleg érdemes lehet elgondolkodni azon, hogy vajon tényleg ez jelenti-e a jó irányt.
Ráadásul nem is akárki foglalta most össze a gondolatait a kocsival kapcsolatban. Frank Stephenson ugyanis a BMW formatervezője volt, neki köszönhetjük például az első X5 generáció megjelenését is (mely hasonló indulatokat váltott ki annó a rajongókból, mint ahogy az most az iX kapcsán történik).
Stephenson rávilágít arra, hogy mint közlekedési eszköz, kifogástalan a kocsi. Megvan tömve modern technikával, bőséges a helykínálat benne és a teljesítmény-hatótáv arány is teljesen rendben van. A kinézete azonban már más kérdés. A BMW hangoztatta ugyan, hogy letisztult és egyszerű dizájnt kap majd az újdonság, az egykori formatervező szerint viszont ez így már túl egyszerű.
Természetesen a “vesék” mérete sem maradhatott ki a szórásból, amik nagyok ugyan, de legalább ezek segítségével kikövetkeztethető, hogy milyen gyártmány az újdonság Stephenson szerint. “Ha leveszed róla a hűtőrácsokat, te megmondod erről, hogy egy BMW?”- hangzott el a kérdés, melyre ténylegesen nem egyszerű válaszolni.
“Ez így olyan, mint egy autó, ami elvesztette a lelkét”- jelentette ki az ex-dizájner, majd gyorsan hozzátette, hogy ezzel nem a kollegáit akarja megsérteni. “Én nem szeretném kritizálni a termékmenedzsmentet, de egy termék nézzen ki terméknek, egy autó pedig autónak. Ez teljesen más szakma.”
Érdekes az is, hogy Stephenson szerint az iX formatervét pont az a letisztultság és modern világ öli meg, amit a dizájnerek el szerettek volna érni vele. “Ez így nem mozog. Véleményem szerint ez nem a jó módja egy mozgásra kitalát tárgy ábrázolásának. Én azt szeretem, ha már eleve úgy néz ki egy autó, mintha már indulás előtt is mozogni akarna ” hangzott az érvelése, melyet később konrétabban is kifejtett az egykori bajor formatervező: “A határozott vonalak hiánya statikus érzést kelt az autóval szemben. Oldalról nézve szerintem ez az autó nagyon statikus”.