Autós HírekFlotta

Rideg – hideg valóság – Elektromos autók téli használata

Az elektromos autók térnyerése továbbra is megállíthatatlan, viszont a felhasználók nagy részének most jön az igazán izgalmas évszak: a tél. A belsőégésű járművek saját hőtermeléséből könnyű a meleget átventillálni flottás gépjárművünk utasterébe, ugyanakkor az elektromos motor nem termel hőt: épp ellenkezőleg, az akkumulátornak magának is szükséges az ideális “emberi” hőmérséklet tartomány, hogy fitt legyen. Sőt mínuszos hőtartományban álló helyzetben az autónak muszáj az akkumulátor házat fűteni, hogy ne legyen végleges elfagyás. Nézzük, mire figyeljünk oda téli hidegben, ha elektromos flottaautónk van.

 

Akkumulátor – olyan, mint az ember

Az akkumulátorok hasonlítanak az emberekre – már ami az ideális hőmérsékletet illeti, ők is ugyanazon hőmérséklet tartományban hozzák a csúcsformájukat, mint mi. Jobbat tesz nekik a több közepes töltés, mint egy-egy gyors villámtöltés. A hőtartomány két szélső értéke nem csak a teljesítőképességet veti vissza, hanem maradandó sérülést – degradációt – okozhat vállalati autónk akkumulátorában.

Fontos! – Az akkumulátorok hatótávolsága az ideális 20-25°C-os külső hőmérsékletre van meghatározva, ekkor teljesít az akkumulátor a legjobban mind töltés, tárolás és energialeadás kapcsán.

Csalnak a gyártók?

Nem, nem erről van szó! A fizikát nem tudjuk meghazudtolni. A hideg az akkumulátor ellensége – erről nem a gyártók tehetnek! Egyre jobb szoftverezéssel, hőszivattyúval és vezetői odafigyeléssel racionalizálhatjuk a valóságot.

Hogyan tároljuk BEV autónkat télen?

Az akkumulátorokat és a hatótávolságot megőrizve legjobb, ha fedett helyen, szobahőmérsékleten tároljuk. Természetesen nem mindenki rendelkezik garázzsal, de számos praktikus megoldással lehet még hatótávot spórolni állás közben, mint például (1) tartsuk töltőn az autót, (2) időzítsük előre a jármű belső hőmérsékletét, hogy még konnektoros áramról kapja a fűtés az energiát, mielőtt elindulunk (3) parkoljunk két autó közé, vagy a ház mellé szorosan – ezek mind-mind segítenek valamennyit a jobb hőtárolásban.

Figyeljünk oda! Minél hidegebb van, annál több energiát veszít az akkumulátor álló helyzetben. Ha több hétre utazunk el télen, tegyük be az autót egy garázsba, vagy hagyjuk töltőn a járművet, hogy a fagygátló program energiafogyasztása ne merítse le teljesen az akkumulátort.

Mivel lehet takarékoskodni menet közben?

Először is ne feledjük, hogy a biztonság mindenek előtt van, tehát a balesetmentes közlekedés feltételeit tartsuk szem előtt, azaz páramentesítsünk –  lássunk ki rendesen az ablakon, kapcsoljuk be a világítást…

Apróság = távolság: az egész autó felfűtése helyett felületi fűtést alkalmazzunk, mint például ülésfűtés, kormányfűtés, szélvédőfűtés – ezek energiahatékonyabb megoldások, mint több köbméter levegőt befűteni.

Három alap:

  • Abroncsnyomás: A hideg levegő alacsonyabb légnyomást eredményez, fújjuk fel a kerekeket.
  • Eco-mód: Télen valóban hasznos az eco-mód, havas úton amúgy sem árt lasabban vezetni.
  • Sebesség csökkentése: E-autóknál triplán megéri a sebességet csökkenteni hatótávtöbbletért: légellenállás, akkumulátor és a belső tér felfűtése miatt is. Ne feledjük a külső hőmérsékletet tovább hűti a menetszél!
  • +1 Kérd hőszivattyúval! A háztartásokban előforduló hőszivattyúhoz hasonló rendszer nagyban növeli a fűtések – hűtések hatékonyságát, és csak pár százezer forint többletet kérnek érte, amely nem csak bérlés alatt, de a maradványérték képzésben is költséghatékonysági tényező.

szerző: EuroFleet

Címkék

Hasonló tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button