2020 legkeresettebb Peugeot-limuzinja pedig: a 405-ös!
Nem is rossz eredmény egy rég halottnak hitt típustól, melynek gyártását lassan 25 éve befejezte a francia márka. Most azonban az a helyzet állt elő, hogy tavaly 77 ezret adtak el belőle, míg a friss és ropogós 508-asból alig harmadannyit.
Global 2020: the success of the Corolla in the C segment is replicated by the Camry in the D segment. This Toyota led the D-Sedan mainstream segment, making up 20% of the 3.13 million units sold by the whole segment. The total fell by 15% only. pic.twitter.com/R53f5g9wzf
— Car Industry Analysis (@lovecarindustry) June 7, 2021
Nem túl bonyolult a magyarázat, hiszen egy-egy típus életciklusa sok esetben nem ér véget akkor, amikor eredeti gyártója leváltja azt a következő generációval. Nem ritka eset, hogy a komplett gyártósort, présformákat, öntőformákat, dokumentációt stb. eladja – rendszerint egy harmadik országbeli befektetőnek vagy gyártónak – és ott licenc alapján folytatódik a típus gyártása. Még sok-sok évig. Jellegzetes példái ennek a Fiat 1100 amely Premier Padminiként egészen 2000-ig kitartott Indiában, vagy a Santana, a Passat második generációja, amelynek derivátumait a mai napig gyártják Kínában, de akár a 405-ös Peugeot is, melynek licencjogát az Iran Khodro (IKCO) vette meg és amely azóta is nagy sikernek örvend Iránban és a régióban.
2019-ben aztán az IKCO egy joint venture keretében Azerbajdzsánban is elkezdte gyártani a 405-öst (ott 406-os típusjellel, de ez ne tévesszen meg senkit). A 8000 eurós alapár környékén kínált limuzin instant siker lett és együttes eladásuk (kombinálva a ráncfelvarrott Pars-kivitellel) megugrotta a 77 ezres darabszámot, amellyel a globális D szegmens eladási listák 12-ik helyére kerültek fel, kerek hét pozícióval az aktuális Peugeot 508 elé.
Sajnos új Mi16-os kivitelt nem lehet kapni, az örökifjú 405-ös (Pininfarina csodásan egyszerű vonalvezetésével) csak kétféle motorral kapható: az 1,8-as, nyolcszelepes, 99 lóerős XU7JP ős-benzinessel, illetve a 104 lóerős, adagolós turbódízellel.
A modernizált Pars elérhető 16 szelepes kivitelben is 108 lóerővel, ehhez már jár hátra a tárcsafék.
Valószínűleg sokáig velünk marad még a 405-ös Iran Khodro illetve a Pars. Hiszen nehezen tudjuk elképzelni, hogy arrafelé akkora kereslet lenne a mai, modern feltöltött motorokra, hogy kikukáznák ezeket a szög egyszerű matuzsálemeket.