Autós Hírek

Dízelbe való olaj a benzines autóba? Kérdezz-Felelek Extra

Olvasónk benzines autójába kimondottan dízeleknek szánt olaj került. Nagy a baj, vagy azért nem kell egyből cserére és tisztításra rohanni? Göbi válaszol.

 

Manapság szinte megszámlálhatatlan fajta motorolaj létezik, hiszen nem csak a viszkozitás miatt kérnek mást és mást a gyártók, hanem bizony felhasználás tekintetében is fontosak a kiszemelt kenőanyag tulajdonságai. Persze, néhe kerülhet porszem a gépezetbe…

“Sziasztok!

Levelem Göbölyös kollégához szólna.

Alfa Romeo Giulia Veloce Q4-es (2 literes turbó benzin) autómba a gyárilag előirt Selenia Digitek Pure Energy 0W30 helyett Selenia WR Forward 0w30 került a mai nap folyamán. (Az olajban tehát maximum 30km van) A dobozára az van írva hogy “for diesel application” azaz ezt az olajat a dízelmotorokba javasolják. Tehet-e kárt a benzinmotorban? A viszkozitás, SAE, ACEA értékek terén azonosak, egyedül az alábbi szabványnál térnek el: 

dízel szabvány
FIAT 955535-DS1 CTR n°F842.F13, 

benzines szabvány
FIAT 955535-GS1 CTR n°F020.B12,
Kérdésem az lenne, hogy cseréltessem-e le az olajat illetve az olajszűrót, okozhat-e valamilyen kárt esetemben, hogy dízel motorolaj került a benzinmotorba, vagy ráérek-e a következő periódusnál (10 000km múlva)?
Gyors válaszotokat és segítségeteket előre is köszönöm!
Tisztelettel

Konyári Gábor”

Göbi tanácsai pedig alább olvashatók:

Kedves Gábor!

Korunk motorjai nagy igényeket támasztanak kenőolaj oldalról, ami leginkább az adott olaj kémiai tulajdonságaiban mutatkozik meg. Ezeket a tulajdonságokat speciális adalékokkal állítják elő és optimalizálják az adalék csomagot az adott motorhoz, sőt adott üzemű( tehát dízel vagy benzines) motornál néha motortípushoz (pd dízel), adott márkához (Fiat, Volkswagen, stb.) is. Fizikai tulajdonságaiban, mechanikai tulajdonságaibak (visztkozitás például) gyakran semmi különbség nincs.
A speciális adalék csomagnak akkor kezd kiemelt jelentősége lenni, ha az olajcsere periódust teljesen kihasználjuk, néha 20 vagy 30 ezer kilométert megyünk egy töltet motorolajjal. Ilyenkor nagyon fontos, hogy minden optimális legyen, mert az olajat a végsőkig, néha sajnos a végsőkön túl is használjuk. Ekkor már nagyon nem mindegy, hogy dízel- vagy benzin-üzemre optimalizált olajról van szó.
Ha valóban lecseréled 10 ezer kilométer múlva és nem is tervezel pályanapot az autóval, akkor nem érdemes lecserélni, de látni kell, hogy az olaj nem optimális a motorhoz. Nem megnövekedett csapágy és egyéb kopás lesz az eredménye, hanem például az olaj savas/bázikus mutatója fog gyorsabban elmenni, így az engedélyezett csereperiódus végére például elsavasodhat az olaj, ami egyéb kémiai problémákat tud okozni.
Tehát a kérdésre válaszolva, kárt nem tesz benne, de nem optimális, kihasználva az olajat nem nyújt olyan védelmet, mint a motorhoz optimalizált kenőanyag. Viszont a benzinesbe a dízel olaj jobb, mint fordítva, mert a benzines motorolajok nincsenek például ilyen szinten adalékolva a koromképződés kezelésére, lebegtetésére (detergens/diszpergens tulajdonság).
Üdv.
Göbölyös Zsolt
Címkék

Hasonló tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button