Autós HírekFlotta

Klímavédelem a teherszállításban: 2024 az útdíjváltozások éve

2024 kihívásokkal teli év lesz a fuvarozók számára, drasztikus útdíjemelésre kell számítani Európa szerte. Németország az elsők között vezeti be a szén-dioxid-kibocsátáson alapuló új útdíj osztályt. Az MHC Mobility összeszedte a várható változásokat, hogy felkészültebben indulhassanak útnak az elkövetkező esztendőben.

 

Az Euromatrica irányelv módosítása

Az Európai Bizottság módosította az Eurovignette irányelvet annak érdekében, hogy elérje a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére irányuló éghajlat-védelmi céljait: 2025-ig 15%-kal, 2030-ig pedig 45%-kal történő csökkentést. A szén-dioxid-kibocsátás alapú útdíj típus bevezetésével a nehézgépjárművek a 2022. március 24-én hatályba lépett EU irányelvben meghatározott (2022. február 24-i 2022/362/EU irányelv – 7ga. cikk) öt kibocsátási osztály egyikébe kerülnek besorolásra, az útdíjtarifákat pedig a tagállamok ezen osztályok szerint határozzák majd meg.

 

Milyen CO₂-kibocsátási osztályokat határoztak meg?

  1. Járművek, amelyek nem felelnek meg a magasabb osztályok feltételeinek.
  2. Járművek, amelyek fajlagos CO₂-kibocsátása az első nyilvántartásba vételkor csak több mint 5-8% százalékkal alacsonyabb a kibocsátáscsökkentési görbénél.
  3. Járművek, amelyek fajlagos CO₂-kibocsátása az első nyilvántartásba vételkor több mint 8 százalékkal alacsonyabb a kibocsátáscsökkentési görbénél (és nem éri el a 4. osztályt).
  4. Az alacsony CO₂ kibocsátású nehéz haszongépjárművek: legalább 50%-al referencia érték alatt (de nem zéró)
  5. Zéró CO₂ kibocsátású járművek

Azon EU tagállamok, ahol állami kézben vannak a hálózatok (DE, AT, PL, BE, CZ, SK, BG, HU), legkésőbb 2024 március 24-ig kötelesek az Euromatrica irányelv végrehajtására és a nemzeti jogrendszerükbe való beépítésére. A koncesszión alapuló utak (IT, ES, FR) legkésőbb 2027-ig kell elfogadják a koncessziót követően az úthasználati díjat. A tervek szerint azon országok, amelyek még matrica rendszert használnak (LU, RO, DK, S, NL és balti államok), akkor implementálják a változtatásokat, amint távolságalapú útdíj kerül bevezetésre.

Németország az úttörő

A Bundestag és a Bundesrat 2023 október 20-án elfogadta a szövetségi távolsági úthasználati díjtörvény (BFStrMG) módosítását, így a tagállamok között elsőként érvényesítik az EU Eurovignette direktíváját. 2023. december 1-től a műszakilag megengedhető legnagyobb terhelés (tzGm) lesz az alapja a súlyosztályhoz való hozzárendelésnek, és alkalmazásra kerül a CO₂- kibocsátással bővített autópályadíj Németországban. 2024. július 1-től pedig bevezetésre kerül a 3,5 tonnás súlyt meghaladó gépjárművek díjfizetési kötelezettsége is. A német kormány célja, hogy felgyorsítsa a klímasemleges hajtásrendszerekre való váltást, hiszen a közlekedési ágazat összes CO₂-kibocsátásának harmadát jelenleg a haszongépjárművek teszik ki.

 

Már nem az össztömeg a mérvadó (2023-12-01-től)

December elejétől a súlykategória meghatározásában nem a jármű össztömege (GVW) kerül számításra, hanem a műszakilag megengedhető legnagyobb terhelés (TPMLM). Ennek következménye, hogy a gépkocsik magasabb súlykategóriába vagy díjkötelezettség alá kerülhetnek. Sőt, a 18t súlykategóriát meghaladó járművek esetén a tengelyszámmal is kalkulál az új díjazási rendszer, minél magasabb tengelyszám esetén, annál magasabb a tarifa (18t súlykategória felett 2 felé oszlik 3 tengely, vagy az alattira és 4 tengely fölöttire).

 

Legújabb díjelem – szén-dioxid-kibocsátás (2023. 12.01-től)

A módosításnak köszönhetően a kilométerenként kalkulált autópályadíjra a gépkocsi szén-dioxid kibocsátása (CO₂) is befolyással lesz. Minden haszongépjármű esetén egyedileg kell meghatározni melyik CO₂ kibocsátási osztályba esik.

A 2. és 3. CO₂-kibocsátási osztályba tartozó járművek besorolását felül kell vizsgálni és az első nyilvántartásba vételt követően hatévente frissíteni kell.

Szinte minden gépjármű, ami 2019 július 1. előtt került forgalomba helyezésre, várhatóan az 1. kategóriába fog tartozni, emiatt a Toll Collect az összes jármű esetében automatikusan tárolja az 1. CO₂ kibocsátási osztályt.

A felületen kalkulátor segítségével ellenőrizheti, hogy járműve melyik CO₂ osztályba tartozik. Amennyiben eltérő eredményt lát a Toll Collect ügyfélkapuján keresztül benyújthat egy kérelmet a kibocsátási osztály módosításáról.

 

Milyen dokumentumokra lesz szükség?

  • forgalmi engedély
  • megfelelőségi nyilatkozat (CoC)
  • Customer Information File – CIF (Ügyfélinformációs adatlap)

Alternatív hajtásmódok szabályozása

A gyárilag sűrített földgáz (CNG) / cseppfolyósított földgáz (LNG) meghajtással felszerelt, Euro 6-os károsanyag-kategóriába tartozó járművek az év végéig mentesülnek a díjfizetés alól, 2024.01.01-től azonban kötelező lesz az autópálya díjat ezen kategóriába eső járművekre is megfizetni. 

A kibocsátás nélküli gépkocsik (elektromos, hidrogénégők, hidrogén üzemanyagcellás) díjfizetését 2026. január 1-től vezetik be. Az infrastruktúra-költségekre vonatkozó autópályadíj-tétel 25%-át, továbbá a zaj- és légterhelést fedezendő tételeket kell majd megfizetni a járművek után. Jó hír, hogy 2025 végéig az utak ezen járművek számára díjmentesek maradnak. A 4,25 tonna műszakilag megengedhető legnagyobb terhelésű, kibocsátás nélküli járművek tartósan mentesülnek a díjazás alól.

 

A részecskecsökkentési kategóriák kivezetésre kerülnek (2023. 12. 01-től)

2023 december 1-től a részecskecsökkentési kategóriákba (PMK) eső gépjárművek nem sorolhatók jobb szennyezőanyag-osztályba. Ez a változtatás csupán néhány járművet érint, amik az Euro 2 vagy Euro 3 kibocsátású besorolásba tartoznak.

 

Még a 2023-ban forgalomba helyezett, új, Euro 6-os, dízel hajtásláncú nyergesvontatók döntő többsége is az 1-es és 2-es kategóriába kerül besorolásra. Ezt mit takar számokban? Vegyünk példának egy 1-es kategóriába sorolt, 5 tengelyes szerelvényt! Ebben az esetben az útdíj költsége 83%-kal növekedik december első napjától, mely nagy terhet ró minden vállalkozó vállára.

 

Magyarországi útdíjak

Az itthoni utakon is drasztikus kiadás növekedéssel kalkulálhatunk, 2023. október elsejével életbe lépett a 17,6%-os útdíj emelkedés, ezt tetézve pedig 2024. január elsejétől bevezetésre kerül az új útdíjstruktúra, mely jármű kategóriájától függően, akár 30-50%-os útdíjnövekedést is jelenthet. Az új útdíjstruktúrában megjelennek a zaj- és légszennyezéssel, valamint a széndioxid-kibocsátással összefüggő költségelemek. Az infrastruktúra-díjat és külső költségdíjakat a cikk írása idején még nem hirdette ki a kormány, így pontos adatok nem állnak rendelkezésünkre.

A tervek szerint 2024. február 1-jétől az autóbuszokat is bevonják az útdíjrendszerbe: a buszok tehát (a tehergépjárművekhez hasonlóan) HU-GO-rendszerben fogják fizetni kilométerarányos útdíjaikat itthon, teljesen kikerülnek az időalapú e-matricás körből.

Osztrák útdíjak

A teljesítménytől függő beszedett díjat újra szabályozzák a 3,5t engedélyezett össztömeg feletti járművek esetén, és bekerül új tételként a CO₂-kibocsátásból keletkező költség is. A változtatásokat 2024. január 1-től 2026-ig fokozatosan tervezi bevezetni az osztrák parlament. Az új tételt ellensúlyozva, 2024-ben felfüggesztésre kerül az infrastruktúra-használati díj emelése is, annak érdekében, hogy a vállalkozásokat valamennyire tehermentesítsék.

Az ASFiNAG (osztrák út- és autópályakezelő) honlapján elérhető a CO₂-kibocsátási kalkulátor tájékozódás érdekében, 2023. november 20-tól pedig lehetőség lesz a szükséges igazoló dokumentumokat (forgalmi, CoC, szükség esetén CIF) ténylegesen feltölteni. A bevezetés első szakaszában minden járművet az 1-es CO₂ osztályba fognak sorolni és a felületen keresztül lehet majd kérvényezni az igazoló dokumentumokkal az átsorolást. A pontos díjtételekről a cikk írása idején még nem állnak rendelkezésre információink, a várható becsült költségnövekedést 5-10% közé teszik.  

Csehországi útdíjak

A cseh köztársaság 2023 március első napjától vezeti be a CO₂-kibocsátás alapú útdíjtételét, mely becsülten 10-15%-os emelkedést fog jelenteni. A cikk írása idején pontos adatok, az útdíj tételek növekedéséről még nem álltak rendelkezésünkre.

Hatások 

Minden új szabályozás bevezetése nehézségekkel és kompromisszumokkal jár, de sajnos a növekvő útdíjak, alkatrész-árak, és az infláció eredménye komoly kihívásokat tartogatnak a következő évre. Szakértői becslések szerint azon vállalkozások, amelyek régebbi járműveket üzemeltetnek és nem rendelkeznek jelentős tartalékkal, feltehetően nem fogják tudni tovább folytatni tevékenységüket. A fuvarozó vállalkozók számának csökkenése, pedig akadályokat állíthat a hatékony ellátási lánc működése elé, így várhatóan a fogyasztói termékek elérhetőségében és áraiban is érezni fogjuk a kapacitáshiányt. 

Mindemellett a klímaváltozás lassítása érdekében mindannyiunknak drasztikus változásokat kell meglépni, hogy egy élhetőbb földet hagyjunk meg az utókor számára.

 Amennyiben további kérdése lenne, forduljon bizalommal az MHC Mobility munkatársaihoz!

Szerzők: Hídváry Zsuzsanna, Halmos Zsolt

Címkék

Hasonló tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button