Öreg autóra lehet lopás esetén fizető biztosítást kötni? Kérdezz-Felelek Extra
Máté egy 2000-es évjáratú Honda S2000 tulajdonosa, melyre szeretne olyan biztosítást kötni, mely lopás esetén fizet. A 23 éves autóval azonban sorozatosan akadályokba ütközik. Van megoldás? A veteránozás fenegyereke, Csik válaszol.
Sokan nem is tudják, hogy egy idősebb autóval nem egyszerű kiigazodni a biztosítási rendszerek között. Máté most szembesült ezzel, amikor szerette volna bebiztosítani lopás ellen a féltet járművét.
“Sziasztok Kedves Speedzone!
Csikós úrtól szerettem volna megkérdezni, de nem találtam elérhetőségét, hogy 2000-es gyártású Honda S2000-re tudok-e olyan biztosítást kötni, ami lopás ellen van. Ugyanis a casco-t nem köthetem meg 15 évnél idősebb autóra.
Válaszotok előre is köszönöm,
Szekeres Máté”
Csik sok ügyintézést tudhat már maga mögött idős autókkal, így természetesen látja, hogy mi a helyzet.
Szia Máté!
Te lényegében a veteránautó Casco-biztosítás témakörét tapogatod itt óvatosan. És sajnos nem tudok jó hírrel szolgálni, holott elvileg mindenféle megoldás terjeng közszájon.
Jó régen, talán tizenöt évvel ezelőtt az Uniqua biztosítónak volt egy hamvában holt kísérlete ilyen biztosításra, talán Cascold volt a fantázianeve, de némi promotáláson kívül nem lett belőle nagyon semmi.
Néha röppennek fel hírek olyanról is, hogy külföldi biztosító köt szerződést magyar rendszámos autóra, de az ilyen megoldásokat az EU-n belüli egyezmények nem teszik lehetővé – legalábbis jogszerűen nem. Külföldi rendszámos autónál esetleg lehetséges, de csak az EU-s szabályok hatálya alá nem eső autók esetében. Hogy melyik esik ez alá, azt a biztosítási zöldkártya alján el tudod olvasni, ami ott szerepel (és nincs kihúzva), arra az EU-s szabályok vonatkoznak. Ezek szerint egy amerikai rendszámmal használt S2000-esre elvileg tudnál amerikai cascót kötni, de arra úgynevezett határbiztosítást (a kötelezőt helyettesíti) is kellene kötnöd, havi 60 ezer forinttól felfelé terjedő összegért. Amennyiben meg tudod oldani, hogy amerikai rendszámmal használod az autót. Tehát az is képtelenség.
És az is biztos, hogy egy félmilliárd forint értékű Mercedes-Benz 300 SL-re a tulajdonos köt valamiféle vagyonbiztosítást – mert van ilyen autó itthon -, de az nem autóbiztosítás, hanem valamiféle műkincs-biztosítás, és eséllyel nem vonatkozik arra, ha használatban történik baja az autónak, inkább csak arra, ha kigyullad körülötte a garázs, vagy ellopják.
Egy szó, mint száz, ilyen biztosítás tetszőleges autótípusra jelenleg nincs a piacon, utánajártam biztosítós forrásaimnál – egy ki tudja, miken keresztülment autónál (mert az autó előéletét fel kell valahogy címkéznie a biztosítónak), amihez ki tudja, honnan és hogyan lehet alkatrészt szerezni, s ki tudja, hol, ki tudja még javítani, túlságosan komplikált a rizikószámítás ahhoz, hogy egy biztosítónak megérje kidolgozni rá egy ajánlatot.
Láttam már casco-biztosítást húsz, sőt harminc évnél idősebb autón is, de az sima casco volt egy Mercedes-Benzen, azokra pedig a nagy számok alapján esélyesebb, hogy ilyen idős korban is van kalkuláció. Sajnos nem tudom megmondani, melyik biztosítónál volt.
Elnézést a rossz hírekért, de esetleg kilincselj körbe, mert pici rés talán van.
Széles utat, gumifákat! (Bár ez inkább motoros mondás…)
Üdv,
Csik