______________________________________________________________
hirdetés
Autós Hírek

Nyirád Rallycross VB és EB

hirdetés

Hosszú évek kemény szervezői munkája áll az idén első alkalommal megrendezett nyirádi rallycross világ- és európa-bajnoki futamának megrendezése mögött. A pálya infrastruktúrája évről-évre folyamatosan épül-szépül, nézői és újságírói szemmel is látható a fejlődés – ami nyilván egy ilyen szintű futam rendezésének alapfeltétele.

 

Bár a VB sorozat éppen komoly mélyrepülésben van, amit a nevezők számán pontosan le lehet szűrni, a helyszínre látogató, látványos csatákra kiéhezett nézőknek köszönhetően telt ház fogadta a csapatokat. Az elekrtifikáció erőltetése egy olyan szakágban, amely a látványon kívül ugyanannyira épül a hangokra, szagokra is, erős öntökönlövésnek bizonyult a promoter részéről, amit tavaly  Lydden Hill paddockjában történt tűzeset pecsételt meg igazán. A Special One Racing komplett boxa, autókkal, trélerekkel együtt pillanatok alatt lett a tűz martaléka, ami egy töltés alatt lévő akkumulátorból indult ki.

Ennek köszönhetően idén újra engedélyezett a szigorúan fenntartható üzemanyaggal működtetett belsőégésű motorok használata – a „ Technológiák csatája” néven beharangozott új kiírással próbálják meg visszanyerni a csapatok és a rajongók bizalmát. Bár a VB mezőny a szabadkártyásként induló Wieszt Jankóval kiegészülve is csupán kilenc autóból állt, a futamok mindenkit bőségesen kárpótoltak a foghíjas indulószámért cserébe – és nem csupán a World RX1 királykategóriában.

hirdetés

Az Euro RX1  népesebb mezőnye mellett az RX3 és az egy kaptafára készülő elektromos RX2e versenyzői is úgy tették oda magukat a futamok kb. hetven százalékában, mintha nem lenne holnap.

Még a spanyol QEV Technologies által fejlesztett elektromos hajtású Zeroid X1-esek is látványos közelharcokat vívtak, amire 362 lóerő mellett leadott 510 nm-es nyomatékkal elég erőt is a pályára tudnak vinni. Igaz, az őket követő, élő közvetítést biztosító drón hangjával vetekedő audioélményt mindenki szívesen kihagyná – tényleg sokat elvesz az élvezetből. Ha már nagyon erőltetik az elektromos versenyzést, akkor egyébként a rallycross az a szakág, ahol létjogosultsága van ennek a mai technológiai szinteken. A 30 kW-os akku arra a néhány körre pont elegendő, amíg ing-gatya és a különböző papírvékony karosszériaelemek leszakadnak, ahogy láttuk is ezt számtalan esetben.

hirdetés

Rengeteg rallycross versenyen szerzett tapasztalatomhoz képest is kemény meccseket láttunk minden kategóriában, a futamok többségén annyi alkatrészt hagytak el a pilóták néhány kör alatt, hogy a műszaki beavatkozó egységek már szombaton azon dörzsölték a tenyerüket, hogy vasárnap délutánra össze fog állni egy komplett autó belőle – és a pálya mellett állva, látva az eseményeket és a folyamatosan repkedő darabokat kicsit sem túloztak.

Egyébként a komplett mezőnyt tekintve egyedül itt, az elektromos kategóriában nem sikerült a bravúr, ugyanis egyetlen magyar indulóként Luigi nem tudott a dobogó közelébe férkőzni, míg szombaton Wieszt Jankónak World RX1-ben, majd vasárnap Benyó Máténak Euro RX1-ben, illetve Szabó Krisznek RX3-ban sikerült megfontolt, ám bravúros teljesítményekkel a dobogó alsó fokára állni. Itt emlékezzünk meg Kárai Tamás hihetetlen balszerencséjéről is, aki először Kissel, majd Benyóval akadt össze a pálya ugyanazon pontján, így mindkét alkalommal ugyanott, ugyanúgy a gumifalban végezte a cél előtti ráfordító előtt, amely megfosztotta őt a kiváló szereplés lehetőségétől.

Szombaton a szerencsés sorsolás is segítette Jankót, hogy Mégane-jával sikeresen eljusson a döntőig, ahol Krisstofferson és Kevin Hansen hamar kiikszelték egymást a csatából (volt is belőle hiszti a Hansen fiú részéről, miután kiszálltak az autókból), így Timmy Hansent maga mögött tartva megszerezte pályafutása első világbajnoki dobogós helyezését! A futamot egyébként a ralilegenda Marcus Grönholm fia, Niclas nyerte az elektromos PWR RX1e-vel. Érzelmektől túlcsordulva ünnepelt Jankó és a közönség is, joggal reménykedett mindenki a vasárnapi hasonló folytatásban, az elődöntőt a pole pozícióból várta a mezőny egyetlen női indulója, Klara Andresson mellől. A további álmodozásnak azonban a norvég Veiby rögtön a rajt után végett vetett, a norvég erősen megkérdőjelezhető módon, hátulról meglökte Jankót úgy, hogy a Mégane nyélgázon, orral csapódott a gumifalba már az egyes kanyar előtt. Az ütközés erejére jellemző, hogy a traktorgumik is kiestek a támfalból, a földet pedig úgy két méter szélességben szinte felrobbantotta mögötte…ijesztő volt látni, ahogy ugyan saját lábán, de kitámolygott a roncsból, majd mentővel vitték az egészségügyi központba. Utolsó helyszíni információink szerint, csodával határos módon nem történt komolyabb sérülése. Szükségszerűen a pálya gyors újjáépítése következett, majd az előző napi kiesése után a hatszoros bajnok Krisstofferson behúzta a második napi győzelmet Klara kisasszony előtt, aki az autóból kiszállva szemmel látható módon örült annak, hogy egy kivétellel csúnyán kifújta a férfiak mezőnyének az orrát.

A rendezés flottul ment, van benne rutinjuk a szervezőknek. Az látszik, hogy az érdeklődés töretlenül óriási, ha így megy tovább és továbbra is sikerül világversenyeket idecsábítani (a promoternek pedig a sorozat kissé megtépázott népszerűségét helyreállítani, amiben azért vannak biztató jelek), akkor a nézőteret hamarosan bővíteni kell, illetve az ebben az időszakban megszokott hőségben az egyébként bővített ülőhelyes lelátókat le kell fedni, mert oda egész napra kiülni felér egy kiadós emberkínzással.

A hangulat, a tömeges fizetőképes kereslet megvan, a többit lehet és kell is pótolni.

Így tovább, Nyirád Racing Center, remélem jövőre is találkozunk!

szerző: Sági Elemér

Címkék

Hasonló tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button