______________________________________________________________
hirdetés
Autós HírekFlotta

Nincs többé fapados furgon

Szintet lép a kötelező biztonsági elemek listája

hirdetés

Az EU Vision Zero terve ambiciózus: 2030-ra felére, 2050-re pedig nullára szeretnék csökkenteni a halálos közúti balesetek számát. A statisztika egyelőre nem áll jól, azonban 2024. július 7-től új rendeletek léptek életbe, különösen a furgonoknál. Ilyen például az alkoholszonda helyének kiépítése és a fekete doboz, de az autókban már megszokott holttér figyelés és egyéb extrák lesznek az alapfelszereltség része. Az új furgonok vételára ugyan emelkedik, de a járulékos költségek csökkennek, hiszen számos parkolási és forgalmi baleset elkerülhető lesz. Aki tartósbérletben gondolkodik a konstrukció adta előnyei miatt jobban járhat. Nézzük mi változik.

Vision ZERO

A terv részeként az EU 2019-ben átdolgozta a General Safety Regulation-t (GSR), amely új előírásokat vezet be az autógyártók számára a biztonság növelése érdekében. Ez mind a gépjárművek utasaira, mind a gyalogosokra vonatkozik, így az autógyártóknak mindenki biztonságát figyelembe kell venniük.

A Vision Zero lassabban halad a vártnál: ahhoz, hogy 2030-ra felére csökkenjen a halálos közúti balesetek száma, évente 4,6%-os csökkenésre lenne szükség. Az elmúlt öt évben azonban ez az arány átlagosan csak 2,5% volt. 2023-ban körülbelül 20 400 közúti haláleset történt, ami mindössze 1%-os csökkenés 2022-höz képest. Ugyanakkor az új biztonsági rendszerek számos halálos vagy súlyos balesetet előztek meg, amelyeket nem lehet mérni, miközben ne feledjük, hogy a járműflotta és a megtett út mennyisége folyamatosan nő az EU-ban.

Július 7-től

hirdetés

A 2019-es GSR2 számos intézkedésre 5 év felkészülési időt adott az autógyártóknak. 2024. július 1-től viszont nincs tovább, drasztikus változások lépnek életbe, amelyek minden járműszegmenst érintenek, de különösen a 3,5 tonna össztömeg alatti furgonok kapják a legtöbb változtatást, hiszen a személyautóknál már több elem alapfelszereltség a furgonokhoz képest már jó pár éve.

Furgon dömping

Az utóbbi években óriási felfutás látható a furgonok piacán. Egyrészt a házhozszállítás folyamatos növekedése miatt, másrészt az egyre szigorúbb teherautókra és a teherfuvarozásra vonatkozó szabályok miatt. Az a cég, amelynek fuvarjai megengedik, sokszor inkább 3,5 t-s furgonokra cseréli a nagyobb járműveket is. Így nincs tachográf, kötelező pihenőidő és sok egyéb kötelezettség. Természetesen ez a folyamat – bár piaci szempontból érthető – jelentős veszélyeket is hordozhat magában. Jelenleg ez az állapot egy átmeneti időszakot tükröz, hiszen 2026-tól változás várható: ekkortól a furgonok esetében is kötelező lesz a tachográf használata, ami azt jelenti, hogy ezeknek a járműveknek is szigorúbb ellenőrzésen kell átesniük.

hirdetés

Az általános járműbiztonsági rendelet átdolgozása értelmében 2024 júliusától több aktív biztonsági rendszer válik kötelezővé a haszongépjárművekben (továbbá 2026-ban és 2029-ben újabb intézkedések lépnek majd érvénybe). Ezek lettek kötelezőek július 7-től:

  1. Fáradságot érzékelő rendszerek

Minden új gépjárműben kötelező a fáradságot érzékelő rendszer. Ezek figyelik a vezető éberségét, például a kormány mozgását vagy a szemmozgást, és szükség esetén pihenőt javasolnak hangjelzéssel.

  1. Tolatást segítő berendezés

Például tolatóradar vagy kamera, hogy a vezető lássa az autó mögötti akadályokat.

  1. Intelligens sebességszabályozó

Az ISA figyeli a sebességet és figyelmezteti a vezetőt a sebességhatár túllépésekor hang- és fényjelzéssel.

  1. Indításgátló alkoholszonda interfész

Az alkoholszonda beszerelése egyelőre nem kötelező, de a járműveknek rendelkezniük kell a szükséges interfésszel.

  1. Abroncsnyomás-ellenőrző

Olyan rendszer, ami valós időben jelzi az abroncsnyomás csökkenését a vezetőnek.

  1. Fejlett vészfékező rendszerek

Ezek a rendszerek felismerik az akadályokat, és automatikusan fékeznek, ha a vezető nem reagál.

  1. Sávtartást segítő rendszer

Veszélyhelyzetben megakadályozza, hogy az autó elhagyja a sávot, erőteljesebb beavatkozással.

  1. Baleseti adatrögzítő „fekete doboz”

Kötelező a baleseti adatrögzítő, ami rögzíti az eseményeket a balesetről.

+1 Kibervédelem

Az autógyártóknak védeniük kell az autót a kibertámadásoktól, például kétfaktoros azonosítással és tűzfalakkal.

Bár sok új intézkedés esetében akár joggal is mondhatjuk hogy fölösleges túlzás, de pont a furgonok esetében, amelyek a házhozszállítás elterjedése végett egyre nagyobb számban és futásmennyiségben vannak jelen az utakon, jól jön mindannyiunk egészségének és járműparkunk biztonságának megőrzése érdekében, hogy ezen rendszerek a kötelező alapot képezzék.

szerző: MHC Mobility

Címkék

Hasonló tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button