Az EU Vision Zero terve ambiciózus: 2030-ra felére, 2050-re pedig nullára szeretnék csökkenteni a halálos közúti balesetek számát. A statisztika egyelőre nem áll jól, azonban 2024. július 7-től új rendeletek léptek életbe, különösen a furgonoknál. Ilyen például az alkoholszonda helyének kiépítése és a fekete doboz, de az autókban már megszokott holttér figyelés és egyéb extrák lesznek az alapfelszereltség része. Az új furgonok vételára ugyan emelkedik, de a járulékos költségek csökkennek, hiszen számos parkolási és forgalmi baleset elkerülhető lesz. Aki tartósbérletben gondolkodik a konstrukció adta előnyei miatt jobban járhat. Nézzük mi változik.
Vision ZERO
A terv részeként az EU 2019-ben átdolgozta a General Safety Regulation-t (GSR), amely új előírásokat vezet be az autógyártók számára a biztonság növelése érdekében. Ez mind a gépjárművek utasaira, mind a gyalogosokra vonatkozik, így az autógyártóknak mindenki biztonságát figyelembe kell venniük.
A Vision Zero lassabban halad a vártnál: ahhoz, hogy 2030-ra felére csökkenjen a halálos közúti balesetek száma, évente 4,6%-os csökkenésre lenne szükség. Az elmúlt öt évben azonban ez az arány átlagosan csak 2,5% volt. 2023-ban körülbelül 20 400 közúti haláleset történt, ami mindössze 1%-os csökkenés 2022-höz képest. Ugyanakkor az új biztonsági rendszerek számos halálos vagy súlyos balesetet előztek meg, amelyeket nem lehet mérni, miközben ne feledjük, hogy a járműflotta és a megtett út mennyisége folyamatosan nő az EU-ban.
Július 7-től
A 2019-es GSR2 számos intézkedésre 5 év felkészülési időt adott az autógyártóknak. 2024. július 1-től viszont nincs tovább, drasztikus változások lépnek életbe, amelyek minden járműszegmenst érintenek, de különösen a 3,5 tonna össztömeg alatti furgonok kapják a legtöbb változtatást, hiszen a személyautóknál már több elem alapfelszereltség a furgonokhoz képest már jó pár éve.
Furgon dömping
Az utóbbi években óriási felfutás látható a furgonok piacán. Egyrészt a házhozszállítás folyamatos növekedése miatt, másrészt az egyre szigorúbb teherautókra és a teherfuvarozásra vonatkozó szabályok miatt. Az a cég, amelynek fuvarjai megengedik, sokszor inkább 3,5 t-s furgonokra cseréli a nagyobb járműveket is. Így nincs tachográf, kötelező pihenőidő és sok egyéb kötelezettség. Természetesen ez a folyamat – bár piaci szempontból érthető – jelentős veszélyeket is hordozhat magában. Jelenleg ez az állapot egy átmeneti időszakot tükröz, hiszen 2026-tól változás várható: ekkortól a furgonok esetében is kötelező lesz a tachográf használata, ami azt jelenti, hogy ezeknek a járműveknek is szigorúbb ellenőrzésen kell átesniük.
Az általános járműbiztonsági rendelet átdolgozása értelmében 2024 júliusától több aktív biztonsági rendszer válik kötelezővé a haszongépjárművekben (továbbá 2026-ban és 2029-ben újabb intézkedések lépnek majd érvénybe). Ezek lettek kötelezőek július 7-től:
- Fáradságot érzékelő rendszerek
Minden új gépjárműben kötelező a fáradságot érzékelő rendszer. Ezek figyelik a vezető éberségét, például a kormány mozgását vagy a szemmozgást, és szükség esetén pihenőt javasolnak hangjelzéssel.
- Tolatást segítő berendezés
Például tolatóradar vagy kamera, hogy a vezető lássa az autó mögötti akadályokat.
- Intelligens sebességszabályozó
Az ISA figyeli a sebességet és figyelmezteti a vezetőt a sebességhatár túllépésekor hang- és fényjelzéssel.
- Indításgátló alkoholszonda interfész
Az alkoholszonda beszerelése egyelőre nem kötelező, de a járműveknek rendelkezniük kell a szükséges interfésszel.
- Abroncsnyomás-ellenőrző
Olyan rendszer, ami valós időben jelzi az abroncsnyomás csökkenését a vezetőnek.
- Fejlett vészfékező rendszerek
Ezek a rendszerek felismerik az akadályokat, és automatikusan fékeznek, ha a vezető nem reagál.
- Sávtartást segítő rendszer
Veszélyhelyzetben megakadályozza, hogy az autó elhagyja a sávot, erőteljesebb beavatkozással.
- Baleseti adatrögzítő „fekete doboz”
Kötelező a baleseti adatrögzítő, ami rögzíti az eseményeket a balesetről.
+1 Kibervédelem
Az autógyártóknak védeniük kell az autót a kibertámadásoktól, például kétfaktoros azonosítással és tűzfalakkal.
Bár sok új intézkedés esetében akár joggal is mondhatjuk hogy fölösleges túlzás, de pont a furgonok esetében, amelyek a házhozszállítás elterjedése végett egyre nagyobb számban és futásmennyiségben vannak jelen az utakon, jól jön mindannyiunk egészségének és járműparkunk biztonságának megőrzése érdekében, hogy ezen rendszerek a kötelező alapot képezzék.
szerző: MHC Mobility